Kdo na delší dobu odstavuje auto či nějaký jiný stroj s baterií, měl by myslet na to, že akumulátor nevydrží nabitý věčně. Třeba garážovat veterána přes zimu znamená, že na jaře auto s velkou pravděpodobností nenastartuje kvůli vybité autobaterii.
Udržovací nabíječka autobaterií
Články na téma nabíječky autobaterií:
- Inteligentní nabíječka autobaterií
- Udržovací nabíječka autobaterií - právě čtete
- Nabíječky na lithiové baterie
- Chytrá nabíječka autobaterií
- Multifunkční nabíječka autobaterií
- Pulzní nabíječka autobaterií
- Inteligentní nabíječka baterií – jak vlastně nabíjí?
- Inteligentní nabíječka baterií – co to je?
- Udržovací nabíječka pro autobaterie
Ať už máte jakoukoliv autobaterii, tedy klasickou, gelovku, AGM, nebo dokonce lithiovou, všechny mají jedno společné – více či méně jim škodí, když jsou delší dobu vybité. U těch nejrozšířenějších, tedy olověných se zaplavenými elektrodami, se to podepisuje na plochách elektrod, které se začnou pokrývat sulfátem olova. Sulfát olova bohužel nevede elektrický proud, a tudíž izoluje plochu elektrody. Elektrochemická reakce tak na zasulfatované ploše nemůže probíhat, čímž klesá jak kapacita, tak maximální proud, který je akumulátor schopen vydat.
Také čtěte
Udržovací nabíječka autobaterií
Jedním z možných řešení je pořízení nějaké chytré nabíječky, která má funkci pulsního nabíjení – po skončení dobíjecího cyklu si elektronika nabíječky hlídá napětí autobaterie a v případě potřeby ji dobije. Děje se tak třeba jen jednou za týden nebo dva, podle toho, kdy klesne napětí na pólech pod nastavenou úroveň.
Jsou ale i nabíječky, které jsou určené jenom pro potřeby dlouhodobě odstavených aut, motocyklů, sněžných skútrů, ale třeba i lodí, zkrátka pro vše, co mimo sezónu nejezdí. Odstavením bez pravidelného dobíjení totiž akumulátory trpí nejvíc. Udržovací nabíječka autobaterií stojí většinou pár stokorun a je určena právě pro tuto úlohu, tedy udržet napětí akumulátoru v nějakém rozmezí, aby nedocházelo k jeho degradaci.
Udržovací nabíječky poskytují jen malé proudy (v desetinách ampér) a měly by se připojovat na již nabité autobaterie. Obvykle také mají přepínač na 6/12 V, dražší udržovací nabíječky zvládají i 24 V, takže je možno je připojovat třeba na akumulátory kamionů. Funguje to podobně, jako u chytrých nabíječek. Zařízení si průběžně měří napětí na svorkách a pokud to poklesne třeba pod 13 V, spustí se dobíjení relativně malým proudem. Baterie se tak prakticky nezahřeje, ale pomalu je dobita do plna. Jakmile napětí dosáhne třeba 13,8 V, nabíjení se ukončí. Takto to může fungovat dokola třeba rok, důležité je, že akumulátor se jen minimálně opotřebovává a je vždy připraven.
Zdroj médií: Depositphotos.