K renovaci patří samozřejmě i oprava rezavějících prahů a lemů. V této části se podíváme na pár fotografií, s čím jsem měla tu čest. Vyvařování lemů a prahů byla ta nejtěžší část na celé renovaci. Podíváme se na to, jak to probíhalo.
Renovace BMW E46 coupe 2. díl: Vyvařování prahů a lemů svépomocí
Články na téma Renovace BMW E46 coupe:
- Renovace BMW E46 coupe 1. díl: Odstrojení interiéru
- Renovace BMW E46 coupe 2. díl: Vyvařování prahů a lemů - právě čtete
- Renovace BMW E46 coupe 3. díl: Příprava karoserie na lak
- Renovace BMW E46 coupe 4. díl: Lakování karoserie
- Renovace BMW E46 coupe 5. díl: Skládání auta
Nejvíce náchylná ke korozi jsou místa, kde se hromadí vlhkost a nečistoty. Mezi tyto místa patří například blatníky, spodky dveří a právě prahy. Častokrát však záleží na tom, jak byl vůz udržován a zda byl pravidelně servisován a ošetřován proti korozi. Pokud byl vůz vystaven agresivnímu prostředí (například soli na silnici v zimě), může dojít k rychlejší korozi a zhoršení stavu karoserie.
Bez problémů by to nebylo ono
Prvním problémem při shánění náhradních částí karoserie bylo zjištění, že se nedá koupit poměrně kvalitní náhrada lemů na coupe. Jediný kvalitní originál, se prodával jako celá bočnice v autorizovaných prodejnách. Tento díl pak vychází na více než 40 tisíc. Já jsem šla cestou menšího odporu a pořídila si část bočnice, která drahý originál skvěle nahradila. Prahy jsem sehnala dostatečně hrubé tak aby nemohly tak brzo podléhat korozi.
Vozy BMW v inzerci na našem portálu
K vyvařování je potřeba specializovaných nástrojů, a hlavně správná příprava povrchu. Je potřeba odstranit všechnu korozi a veškerý lak. To se nejčastěji provádí bruskou. Celou bočnici jsem pak vyřezala. Nový díl karoserie je třeba dopasovat tak, aby seděl s originální částí. Jak se díl dopasoval, přibodoval se svářečkou. Následně se díl upravil a celý připevnil, lem bylo potřeba zbrousit a vyhladit jednotlivé sváry. Aplikovala se ochranná vrstva, která zabraňuje vzniku další koroze. Takto hotový lem se vykitoval do roviny tak, aby pasoval s celou karoserií, ručně přebrousil a přestříkal šedým plničem. Tato práce se opakovala také na druhé straně.
Ach ty rezavé prahy
U prahu je potřeba zbrousit veškerý lak a povrchovou korozi. Pokud se nejedná pouze o povrchovou korozi je potřeba daný kus vyřezat celý. Coupe je náchylné především na korozi otvorů, do kterých se připevňují plastové prahy. Zde často dochází ke korozi, a proto je potřeba tyto otvory vyřezat a z druhého prahu navařit nové - případně navařit celé nové prahy. Po vyvařování prahů je doporučeno aplikovat ochrannou vrstvu která chrání před korozí. do dutin byl také aplikován speciální vosk, který chrání před vlhkostí.
Tak to nachystaná karoserie se následně zpracovala k nalakování. O přípravě karoserie na lakování si povíme v další části.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.