Renovace BMW e46 coupe pokračuje. Dnes se podíváme na část, kdy auto odjelo do lakovny. Podíváme se pod lupou na to, jak probíhá postup lakování auta v poloprofesionálních podmínkách.
Renovace BMW E46 coupe 4. díl: Jak probíhá lakování auta - postup
Články na téma Renovace BMW E46 coupe:
- Renovace BMW E46 coupe 1. díl: Odstrojení interiéru
- Renovace BMW E46 coupe 2. díl: Vyvařování prahů a lemů
- Renovace BMW E46 coupe 3. díl: Příprava karoserie na lak
- Renovace BMW E46 coupe 4. díl: Lakování karoserie - právě čtete
- Renovace BMW E46 coupe 5. díl: Skládání auta
Lakování automobilu je jedním z nejdůležitějších kroků v procesu renovace nebo úprav vozu. Správné lakování auta nejen zlepší estetický vzhled vozu, ale také mu poskytne ochranu před vnějšími vlivy, jako jsou například slunce, déšť a kamínky. Správně aplikovaný lak také chrání karoserií před nově vznikající korozí. Lakování vozidla může být náročný proces a vyžaduje správné nástroje, přípravu povrchu a znalosti.
Pro své coupe jsem vybrala barvu, která se poprvé objevila v roce 2010 jako příplatková barva na vozidle BMW Z4 s názvem Atacama Yellow. Na střechu, lišty a mřížku do nárazníku byl použit černý lak bez pigmentu.
Vozy BMW v inzerci na našem portálu
Postup při lakování auta
BMW přijelo do lakovny v plniči, s novými prahy a lemy, které se pečlivě zakitovaly a zbývalo na karoserii pouze aplikovat lak a ochranu podvozku. Do lakovny přijelo auto na odtahovce. Jelikož byl lakovací box malý, první přišla na řadu kapota. Plnič na kapotě a další části karoserie je nutné ručně zbrousit tak, aby na něm nebyly žádné nerovnosti.
Každý díl je potřeba lakovat minimálně třemi vrstvami barvy. A to včetně klik, mřížek, krytů zrcátek, jednotlivých okrasných lišt na dveřích, střechu a také pod světla. Na spodní část prahů a podvozku se aplikoval navíc prostředek k ochraně karoserie, který je možné přelakovat. Na podvozek se dále aplikoval také ochranný nástřik podvozku a do dutin (především prahy a lemy) speciální ochranný vosk.
První vrstva, základová, se aplikuje přímo na plnič. Druhá vrstva pak nabývá požadovaného odstínu, který je viditelný pouhým okem. Třetí vrstva zajišťuje nejen požadovaný lesk, ale hlavně ochranu a je obvykle nejtlustší ze všech tří vrstev. Každou vrstvu je potřeba nechat dostatečně uschnout v ideální teplotě kolem 25 stupňů. Po dostatečném vyschnutí barvy se aplikuje také bezbarvý lak. Po konzultaci s odborníky je na autě hned ve třech vrstvách, které je potřeba také nechat dostatečně uschnout.
Stejným způsobem se pak dále lakovaly také blatníky, dveře, prahy, nárazníky, kufr a nakonec také karoserie. Po dostatečném „vytvrdnutí laku“ (pro převoz z lakovny – pozn. red.) se čtyři-šestka převezla k doskládání. Po převezení se zpět poskládala a dopasovala kapota s nárazníkem a blatníky, dveře (spolu s okny, lištami a klikami), prahy a kufr se zadním nárazníkem.
Vytvrdnutí laku
Takto poskládaná karoserie pak zůstala v garáži, kde bylo potřeba udržovat stále konstantní teplotu kolem 25 stupňů, aby nemohlo dojít k degradaci laku a aby došlo k správnému vytvrdnutí. Na takto čerstvý lak není dobré nic pokládat, ani jej umývat vysokotlakou mycí hadicí, případně hadrou. Obecně mi však bylo doporučeno auto alespoň do podzimu vůbec nemýt. Na čerstvý lak není vhodné ani aplikovat vosk případně keramickou ochranu. V poslední části se povíváme na to, jak jsem doskládala podvozek s interiérem a jaké problémy mě čekaly po prvním startu.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.