Krom prověření ojetiny v databázích podle VIN je samozřejmě důležitá i prohlídka přímo na místě. Na co se zaměřit a jak poznat, kolik toho má vůz za sebou?
Stočený tachometr a jak to poznat?
Články na téma stočený tachometr:
- Stočený tachometr zákazníkům nevadí, požadují za to jen slevu
- Jak poznat stočený tachometr? Zaměřte se na detaily
- Jak zjistit skutečný stav tachometru?
- Kontrola tachometru vozidla
- Stočený tachometr vozidla a prověření podle VIN
- Stav tachometru a zjištění reálného nájezdu vozidla
- Jak poznat stočený tachometr? - právě čtete
Průzkum předem
Doporučujeme předtím, než se vydáte pro konkrétní vytipovaný kousek, navštívit buď fóra nebo skupiny fanoušků na sociálních sítích. Zejména na Facebooku je spousta skupin a od každé značky automobilů existuje minimálně jedna česká. Tam se můžete doptat na co potřebujete, pokud vložíte dotaz s inzerátem, existuje dost vysoká pravděpodobnost, že se ozve někdo, kdo už vůz viděl. Bude-li to fanoušek značky, pravděpodobně ví, na co se zaměřit a ochotně vám sdělí, proč daný vůz nekoupil.
Detaily, detaily, detaily
Pátráte-li už u samotné ojetiny po tom, co všechno vůz zažil, jde především o to, všímat si co nejvíce detailů. Obligátní záležitostí je ošoupaný volant a prosezené sedačky. Nicméně porovnejte, jak je na tom sedačka spolujezdce oproti té řidičově. Pokud se sedák na řidičově výrazně více propadne, když na ni sednete, pravděpodobně už má vůz něco za sebou. Porce 150 tisíc kilometrů je už obvykle poznat, nicméně pozor na to, že třeba Dacia bude mít jistojistě méně trvanlivé polstrování než třeba Volvo.
Hodně umějí prozradit i plasty na prahu. Při nastupování se spousta lidí botami otře o krycí díl prahu, případně dokonce i o vnitřní stranu dveří. Starší auta bývají v těchto místech hodně poznamenaná a plasty mají znatelně poškrábané. To samé plast na zadní hraně kufru, ten taktéž prozradí mnohé. Zejména to, jak bylo auto využíváno.
Spotřební díly
U starších aut, která už něco málo mají najeto, se zaměřte na spotřební díly. Tlumiče a brzdy, pokud se jedná o značkové díly s logem výrobce vozidla, budou s velkou pravděpodobností původní. Podívejte se na stav víka motorového prostoru a nárazníku. Drobné „ďubky“ jsou zcela normální, jedná se o vrypy po kamíncích vzniklých provozem. Pakliže je jimi nárazník posetý, vůz najel pravděpodobně hodně přes 100 tisíc kilometrů. Je potřeba to ale vidět v kontextu. Městské "přibližovadlo" jich nebude mít zdaleka tolik, jako sedan určený na překonávání větších vzdáleností.
Své může ukázat i autobaterie. Moderní AGM akumulátory vydrží dost, ale pokud má auto inteligentní dobíjení, zkracuje se jejich životnost třeba na čtyři až pět let. Pakliže najdete pod kapotou baterii původní, tedy s logem výrobce auta, je to dobré znamení.
Také čtěte
Jak poznat větší nehodu?
Krom kontroly obvyklých podezřelých svárů se zaměřte i na okénka. Vozidlo po fatální bouračce bude mít těžko na všech velmi podobná sériová čísla. Originální boční sklo seženete, ale je dost drahé a rozhodně se jeho číslo bude velmi lišit od toho původního.
Velmi často nehodu prozradí prostor za gumovým těsněním dveří, kde bývají bodové sváry, navíc na obou stranách na stejných místech. Nebojte se pod gumu podívat a kontrolujte pravidelnost svárů, kvalitu laku, ale i samotný plech. Jakákoliv nerovnoměrnost nebo nedokonalost v těchto místech je krajně podezřelá.
Stočený tachometr – trestný čin?
V případě, když prodejce ví o tom, že je tachometr stočený a způsobí tím škodu kupujícímu vyšší jak 10 000 korun, jedná se o trestný čin podvodu. Do této částky jde pouze o přestupek. Prokázat, že prodejce o stočeném tachometru věděl, případně že ho dokonce stočil sám, je ovšem problematické.
Zdroj médií: Depositphotos.