Nekalé praktiky při prodeji ojetých vozů se nedaří z českého automobilového trhu vymýtit. Z průzkumu, který provedla společnost Cebia, se ukázalo, že více jak 59 % nakupujících nevadí koupit auto se stočenými kilometry.
Stočený tachometr zákazníkům nevadí, požadují za to jen slevu
Články na téma stočený tachometr:
- Stočený tachometr zákazníkům nevadí, požadují za to jen slevu - právě čtete
- Jak poznat stočený tachometr? Zaměřte se na detaily
- Jak zjistit skutečný stav tachometru?
- Kontrola tachometru vozidla
- Stočený tachometr vozidla a prověření podle VIN
- Stav tachometru a zjištění reálného nájezdu vozidla
- Jak poznat stočený tachometr?
Zjištění, že má vůz stočený tachometr by měl kupující odradit, přesto se tak neděje. Někteří z nich požadují jen slevu a jiným to nepřijde ani divné. Přitom takový vůz je v průměru o 20 % dražší. Proč tedy zákazníci chtějí platit víc, než musejí?
Stočené kilometry u automobilu nejsou žádnou zárukou kvality. Ba naopak. Pokud zjistíte, že máte nebo si kupujete ojetý vůz se stočenými kilometry, můžete očekávat, že vás čekají dodatečné náklady. Ty jsou spojené zejména s údržbou vozu a také s výměnou některých dílů. Lidé, kteří tak požadují po prodejci slevu, si tyto náklady bohužel neuvědomují.
Tím, že ušetří při koupi, jsou na chvíli spokojeni, ale ve finále v tom zahučí za víc peněz, než kdyby se raději porozhlédli u jiného prodejce ojetých vozů, který nepodporuje a hlavně nepraktikuje nekalé činnosti s ojetými vozy.
Výsledky průzkumu jsou zarážející
Průzkum se zaměřil na 300 respondentů všech věkových kategorií. Z výsledků vyplynulo, že pokud by lidé kupovali ojeté auto, a to mělo stočené kilometry do 50 tisíc, pak by se pro koupi rozhodlo 59 %. Pokud by hodnota stočených kilometrů překročila hranici 50 tisíc, pak by automobil koupilo už jen 21 % respondentů.
Z 300 dotazovaných by si 12 % určitě vyžádalo slevu a 2 % lidí by stočené kilometry vůbec neřešila. Při koupi vozu hrají určitou roli i emoce. Zákazník při příchodu do autobazaru většinou už ví, jaké auto by chtěl, případně jakou by mělo mít cenu nebo najeté kilometry. Zhruba každý pátý zákazník je schopen se vzdát své představy o vozidle, přestože auto bude mít najeto i dvakrát tolik. Prostě se mu líbí, tak si ho koupí.
Průměrně se stočené kilometry u aut pohybují do 100 tisíc kilometrů, přičemž dle statistik má stočené kilometry třetina ojetých aut určených k prodeji v Česku.
Asociace autobazarů se proti průzkumu brání
Šéf APPAA Petr Přikryl se vyjádřil v tiskové zprávě k průzkumu, který společnost Cebia zveřenila. Dle Přikryla je krajně nevhodné, aby společnost, která bojuje proti nekalým praktikám na trhu ojetých vozů, zveřejňovala výsledky svého průzkumu, aniž by byla známá celá metodika.
Taková metodika má svá jasná pravidla, pokud nejsou dodržena, jedná se pak spíše o anketu než kvalitní průzkum. Výsledky anket bývají zpravidla méně vypovídající o skutečném stavu, neboť respondenti mohou odpovídat i na zavádějící otázky. Průzkumy soukromých společností je třeba brát tedy s rezervou.
V závěru se předseda asociace autobazarů vyjádřil k tomu, že interpretovaný výsledek průzkumu, který společnost zveřejnila, hází špatné světlo na autobazary. Navíc by podle něj měla společnost spíše nabádat občany k tomu, aby se autům se stočenými kilometry vyhýbali.