PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Výměna tachografu na poslední chvíli se může vymstít

18. 9. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Tachografy Výměna tachografů

Termíny pro výměnu tachografů se blíží. Jenže s tím se blíží velmi reálný scénář, že to velká spousta firem a podnikatelů nestihne. Jak je to možné?

Výměna tachografu na poslední chvílí se může vymstít

Články na téma výměna tachografů:

  1. Nevýhody výměny tachografů
  2. Tachografy a jejich výměny – proč to nenechat na poslední chvíli - právě čtete
  3. Co obnáší výměna tachografu
  4. Tachografy – dopravní firmy jsou zatím v klidu
  5. Tachografy – k čemu slouží a proč se budou měnit? - již brzy
  6. Výměna tachografu: Problémy, které mohou nastat - již brzy

Výměna tachografu – do kdy?

Do 31. prosince 2024 musí proběhnout výměna starých tachografů analogových a také digitálních tachografů první generace za nejnovější typ. Od 19. srpna 2025 pak nebude možné provozovat motorové vozidlo nad 3,5 tuny bez tachografu G2/V2.

Výhodu mají firmy, které si omladily vozový park v poslední době. Auta registrovaná po 21. srpnu 2023 mají nejnovější typ tachografu už z výroby. U těch tedy není třeba nic řešit.

Přijdou problémy?

My jsme se zeptali přímo v Truck Union, což je servis, kde se zabývají krom jiného i kalibracemi a výměnami tachografů. Nebylo to úplně veselé povídání, protože jak to tak vypadá, celý obor kamionové dopravy se řítí do průšvihu. Proč?

Kamiony jsou na evropských silnicích totiž nejčastější motorová vozidla osazená tachografy pro evidenci přestávek, odpočinku a rychlosti na trase. Evropský průmysl na nich do značné míry stojí, stejně tak třeba zásobování obchodních řetězců. A u spousty tahačů bude potřeba tachograf vyměnit, část z nich to musí stihnout do konce letošního roku, část pak do již zmíněného 19. srpna roku příštího.

Výměna však není jen tak, zabere to určitý čas, a to zhruba čtyři až osm hodin práce jednoho servisního technika. Ten tak zvládne maximálně dvě výměny tachografu za směnu. Má 20 směn do měsíce, takže se pohybujeme mezi 20 a 40 výměnami tachografů za měsíc. Konkrétně v Truck Union tedy zvládnou při nasazení dvou mechaniků čistě na výměny maximálně 80 kamionů měsíčně.

A 80 kamionů je v podstatě kapka v moři. Pro ilustraci – v roce 2022 bylo v Česku zaregistrováno 8 679 nových nákladních vozidel. Středisek, kde by prováděli výměny, není u nás mnoho, takže před koncem roku lze očekávat obrovský přetlak poptávky a zoufalé dopravce, kteří jednoduše budou muset nechat vozidla stát a počkat, až na ně s výměnou přijde řada. Roste nám tu tedy gigantický problém, který může mít dalekosáhlé důsledky v segmentu dopravy a logistiky. Hrozí, že v krajním případě nebude dostatek dopravních kapacit, takže se může stát, že se nebude stíhat zásobování.

Pomyslnou brzdou mohou být i výrobci tachografů. Obrovský nárůst poptávky neznamená navýšení výroby. Navíc velkou část produkce tachografů odčerpávají výrobci vozidel. Servisům tedy mohou jednoduše dojít zásoby a bude zaděláno na průšvih. Každý tachograf pak bude mít cenu zlata.

Zdroj info: truckunion.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Informace o výměně tachografů poskytl partner

Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.

Podobné články