🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Tesla Cybercab nemá volant. U nás se jí ale jen tak nedočkáme

14. 10. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady

Tohle je sen mnoha lidí. Zachovat si možnost individuální přepravy, ale nemuset řídit a neplatit vysokou cenu za taxi. Tesla se rozhodla, že nyní tuto možnost nabídne

Tesla Cybercab nemá volant. U nás se jí ale jen tak nedočkáme

Nedávná prezentace Tesly byla dlouho očekávaná a vlastně ukázala něco, co Musk avizoval už před lety. Jeho snahou je, nabídnout lidem přepravu, která bude automatizovaná, levná a nebude vyžadovat žádný řidičský um. Pokud se chcete na celou, jako obvykle trochu podivnou prezentaci podívat, můžete, najdete ji na YouTube.

Elon Musk kromě nových robotů, kteří umějí třeba hrát kámen-nůžky-papír nebo nosit drinky, ukázal i nejnovější počiny automobilky Tesla, tedy Cybercab a Robovan, což je autonomní mikrobus. 

Tesla Cybercab – Robotaxi 

Futuristicky vypadající vůz, který se designem samozřejmě drží značky Tesla, má dvě místa a prostor pro zavazadla, dveře se vyklápějí vzhůru. Kombinuje linie známé z Modelu X a Modelu Y a navazuje na ně světlenou linkou podobnou té ze Cybertrucku. Vyloženě hezké auto to není, ale u Tesly se hodně design podřizuje funkci. Vzhled jako ze sci-fi dodávají hlavně plná kola, což je ale jistojistě i úsporné opatření kvůli snížení odporu vzduchu. 

Uvnitř se sedí vepředu, jakoby na místě řidiče a spolujezdce. S tím, že před řidičem není ani volant, nejsou tam ani pedály, jediné, co je k dispozici, je velký displej. Vše zařídí umělá inteligence, která spoléhá na kamery a nic jiného. To je trochu problematický bod, protože umět rozpoznat, co se děje kolem, je jedna věc. Druhá věc je, mít třeba lidary nebo jiná zařízení, která zvládnou poskytnout tvrdá data o tom hlavním, tedy o vzdálenostech a rychlostech okolních objektů. 

O výkonu toho moc nevíme, není znám ani dojezd, ale nabíjení bude bezdrátové, aby nebylo nutné auto jakkoliv obsluhovat. Vize je patrně taková, že si ho pořídíte a necháte ho jezdit jako autonomní taxi. Když budete potřebovat, odveze vás auto kamkoliv samo, ale většinu času nebude nečinně stát doma. Cena bude podle Muskových slov méně než 30 tisíc dolarů, což je aktuálně 694 tisíc korun. Jízda má být za 20 centů na kilometr, tedy asi 4,6 koruny. Když zvážíme, že náklady na kilometr jízdy běžným autem jsou asi dvě až pět korun, je to skvělá nabídka, která předčí jakékoliv taxi. Cybercab by měl být na trhu v roce 2027

Tesla Robovan 

Tady jsme ještě o něco dál v budoucnosti. Musk na síti X označil design za futuristické art deco, což je docela přihléhavé. Kola nejsou vidět, jedná se o jednoduchou kabinu s interiérem pro 20 cestujících. Mohlo by se to zdát jako koncept, ale Elon Musk v rámci prezentace prohlásil, že takto skutečně bude vypadat finální produkt, který budou vyrábět. Moc podrobností o tomto projektu zatím nevíme, je v rané fázi. 

Všechny Tesly jako taxi 

Cybercab by měl začít v nějakém omezeném testovacím provozu jezdit někdy v příštím roce. Půjde o prototypy, které budou především sbírat data pro strojové učení. Co ovšem chybí, je legislativa. Muskova vize je, že všechny Tesly budou jednou jezdit jako taxi, pokud je jejich majitelé nebudou zrovna potřebovat pro vlastní přepravu. Jenže svět na něco takového zatím není připraven. Zkušební jízdy některých diváků prezentace sice vypadají nadějně, ale musíme brát v potaz, že akce se konala ve filmových studiích Warner Bros, kde bylo postavené umělé město. Tedy v podstatě ideální podmínky. 

V reálu to bude o dost jiné, živí řidiči jsou nevyzpytatelní, stejně jako třeba chodci. Roli hraje i počasí a omezená viditelnost. Nikdo neví, co se stane, když v krizové situaci zakryje nějaké z kamer výhled třeba list, který se nalepí na sklo. Stejně tak není jasné, kdo ponese zodpovědnost za následky případné nehody. V USA jsou v tomto o dekády napřed, v Evropě se dočkáme kdoví kdy. A vyřešena není zatím ani otázka ze všech nejdůležitější – budeme konečně moci jezdit pod vlivem

Zdroj info: Tesla.
Zdroj médií: Tesla.

Podobné články