Jedním z lídrů na poli elektromobility je Tesla. Automobilka nejen že ve velkém elektromobily vyrábí, ale hodně prostředků cpe i do vývoje. Možná proto jsou její trakční baterie jedny z nejlepších.
Tesla přechází na články 4680. Mají generovat méně tepla
Články na téma baterie v elektroautech:
- Kdy přijdou konečně ty revoluční baterie do elektromobilů?
- Výroba baterií do elektromobilů
- Kapacita baterie elektromobilu
- Napětí a kapacita baterie elektromobilu
- Nová baterie Tesly umožní zvýšit dojezd elektromobilu - právě čtete
- Recyklace baterií elektromobilů
- Výroba baterií pro elektromobily v Číně
- Předehřev baterie – jedna z nejdůležitějších funkcí elektromobilů
Tesla baterie jsou skutečně jedny z těch nejodolnějších. Vydrží bez problémů přes čtvrt milionu kilometrů a víc než kilometrový proběh se na jejich výdrži podepisuje čas. Degradace se pohybuje u 10letých aut do 20 % kapacity, což odpovídá zhruba nájezdu výše zmíněných 250 tisíc kilometrů. Za akceptovatelnou hranici je obecně považováno 80 % zbývající kapacity, jakou měl akumulátor jako nový. Nic však nebrání tomu, aby auto jezdilo i potom, akorát holt bude mít nižší dojezd.
Co se týče technologií, respektive použitých článků, tak Tesla jejich typ jednou za čas mění. Už jsme u ní mohli vidět prismatické články, pak akumulátory 18650, 2170 a v poslední době se mluví o typu 4680, které mají být v Modelu Y.
Tesla trakční baterie a články 4680
4680 je podle slov Tesly revoluční (ačkoliv u Tesly je označována jako „revoluční“ prakticky technologie, takže tento výraz nelze brát příliš vážně). Namísto klasické koncepce, kdy jsou elektrody tvořeny pásem, který je uvnitř článku smotaný, je „teslí“ článek 4680 tvořen částečně se překrývajícími destičkami. Mezi nimi jsou přípojné body a umožnilo to extrémně zkrátit cestu, kterou musí elektrický proud urazit. Ta je podstatná, protože při špičkovém odběru (při požadavku na maximální výkon) nebo při ultrarychlém nabíjení vzniká při průchodu proudu vodičem velké množství tepla. Tepelnou energii samozřejmě musí baterie buď někam distribuovat, aby se nepřehřívala, nebo je se omezí výkon/rychlost nabíjení. Obecně však teplo akumulátorům opravdu neprospívá.
Změnou technologie ze smotaného pásu elektrod na překrývající se destičky došlo ke zkrácení cesty proudu z necelých čtyř metrů na necelých deset centimetrů. Na druhou stranu je článek 4680 docela silný (46 mm v průměru), což je více jak dvojnásobek oproti předchůdci, kterým byl článek 2170 (21 mm v průměru). Hrozí tak, že se bude více akumulovat teplo uprostřed samotného článku a Tesla si vlastně zase až tak moc nepomůže. Samozřejmě by měly mít baterie tvořené 4680 články vyšší kapacitu a poskytnout tak o asi 16 % vyšší dojezd.
Trakční akumulátory tvořené články 4680 by měly po Modelu Y dostat všechny budoucí Tesly. Výrobu má zajišťovat Panasonic a k jejímu zahájení by mělo dojít zhruba někdy teď v průběhu března/dubna.
Baterie Tesla – cena
Hodně řidičů se bojí potenciálně drahé výměny opotřebené baterie, i kdyby to mělo být až někde v daleké budoucnosti. Podle dostupných zdrojů by u běžného rodinného elektromobilu měla cena dosahovat zhruba 700 000 korun, až jednoho milionu korun. Tesla má však většinou baterie relativně levné, výměna u zmíněného Modelu Y vyjde do 300 000 korun i s prací. Servis by ji měl zvládnout do tří dnů, je to relativně náročné, podle manuálu jenom vyjmutí staré trakční baterie znamená přes 140 kroků. Vložení baterie nové je pak ještě náročnější, protože ho tvoří 171 kroků.
Zdroj médií: Depositphotos, Tesla, YouTube (https://youtu.be/zB8_HbrxUi8).