PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak se vyrábí baterie do elektromobilu?

7. 10. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Baterie v elektromobilech Auto-moto baterie a nabíjení Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Baterie v elektrických vozech

Jednou z nejdůležitějších komponent elektromobilu je jeho baterie. Ta udává dojezd a od její životnosti se také odvíjí celková životnost vozu. Zatím jsou totiž akumulátory tím, co drží cenu elektromobilů nahoře.

Výroba baterií do elektromobilů

Baterie pro elektromobily jsou velký zásah do životního prostředí

Samotná výroba baterií probíhá hned na několika místech v Evropě a právě akumulátory jsou jedním z faktorů, které vrhají na mnohdy idealizované elektromobily trochu stínu. Celkově tak výroba elektrického auta znamená pro životní prostředí větší zásah, než výroba klasického auta se spalovacím motorem. Samotný akumulátor pak podle studií může znamenat až 200 kg CO2 na každou kilowatthodinu kapacity.

Problematická těžba baterií do elektromobilů

Dalším problémem spojeným s bateriemi jsou vzácné kovy lithium a kobalt. Primárním zdrojem kobaltu je Demokratická republika Kongo. Jsme v Africe a nesmíme si samozřejmě idealizovat místní pracovní podmínky. Před časem se americká vláda začala o tyto doly zajímat ve snaze potírat dětskou práci. Po čtyři roky po sobě nebyli inspektoři vpuštěni do dolů, k čemuž pravděpodobně existuje dobrý důvod. Děti, kolikrát i předškolního věku, dostanou jednoduše plátěný pytel a následně holýma rukama probírají vytěženou zeminu a hledají v ní malé kousky kobaltu. Odhaduje se, že takovýchto pracujících dětí je v kobaltových dolech až 35 000. Co prašné prostředí dolu udělá s lidským organismem, je asi každému jasné.

Životnost baterie v elektromobilu a náročná likvidace

Důležitým problémem baterií do elektromobilů je i jejich životnost a likvidace. Dokud baterie funguje, je všechno fajn. Jakmile ale začne rapidně ztrácet kapacitu, její životnost končí. Teoreticky se z elektromobilu vymontuje, zbytek auta se standardně zlikviduje, ale co s baterkou? Ta se dá v klidu ještě několik let, klidně dekádu, využívat jako statické uložiště elektrické energie. Jenže když i tam už přestane stačit, přichází čas na likvidaci. Není to až takový problém, ale jsou s tím spojeny další nemalé náklady, emise CO2 a upřímně je to oproti autu se spalovákem o komplikaci navíc. Docela fajn video, které celý proces likvidace baterie dokumentuje, vypustil do světa začátkem minulého roku Volkswagen.

Jak vidno, tak výroba i likvidace baterií do elektromobilů není úplně něco, čím by se výrobci chtěli chlubit a prezentovat. Celá elektromobilita je často vykreslována určitými zájmovými skupinami jako něco, co ani nestojí za řeč a problémy jsou bagatelizovány, řešení zjednodušována. Po hlubším ponoření se do studií a výzkumů pak člověk zjistí, že nic není černobílé a pokud má Evropa do budoucna jezdit jen elektrickými auty, musíme ještě hodně věcí vyřešit.

Zdroj médií: Volkswagen, YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=Qi8Y2lF7Luw).

Podobné články