Německé TÜV jsou prakticky to samé, jako české STK. Naši pečliví západní sousedé si ale vedou podrobné statistiky, ze kterých lze leccos vyčíst. Hrozivě například vyšla statistika pro Teslu.
Tesla má mezi elektromobily nejvíce problémů na STK
Články na téma automobily Tesla:
Každý rok vydává TÜV podrobnou zprávu o tom, jak si které auto vede na technické kontrole, respektive se počítá, u kolika aut dané značky a typu se najde závažná závada. Abychom byli féroví, tak není nijak zohledněn nájezd, což znamená, že třeba malé městské auto, které najezdí ročně nula nula prd, vyjde lépe než relativně spolehlivá limuzína, ve které ale manažer během roku najezdí desítky tisíc kilometrů.
Letos se poprvé začaly do statistik propisovat i elektromobily. Souvisí to s jejich vyššími prodeji v posledních letech, kdy se jich mezi kupující dostalo tolik, že je možné z toho udělat statistický vzorek. Konkrétně TÜV hodnotila Smart EQ ForTwo, BMW i3, Renault Zoe a Teslu Model S. Zatím se tyto vozy dostaly jen do žebříčku aut starých tři roky. Ještě se sluší uvést, že napříč celým automobilovým trhem se v této kategorii vyskytla závažná závada u 4,7 % vozů. S trochou zjednodušení se tak dá říct, že cokoliv pod tuto hodnotu je nadprůměrný výsledek, cokoliv nad je podprůměrný výsledek.
Elektromobily v žebříčku TÜV
Vítězem mezi auty na baterky je Smart EQ ForTwo, který vyšel ze statistik s velmi dobrou hodnotou 3,5 % míry závažných závad.
Druhé se umístilo BMW i3. Trefilo přesně průměr s hodnotou 4,7 % a je tedy zhruba tak spolehlivé, jako třeba Škoda Rapid. Největší problém byl s brzdami, což je pro elektromobily tak nějak typické, protože se brzdí především rekuperací. Další závadou byly vadné potkávací světlomety.
Třetí příčku si uzmul Renault Zoe s 5,7 % závažných závad. Na jeden z nejlevnějších elektromobilů (před třemi lety byl dokonce fakticky opravdu nejlevnější) to není zase tak špatné a jeho pozice v žebříčku je stejná, jako třeba Peugeotu 2008. Zoe mělo problém se světly a v oblasti zavěšení náprav.
Čtvrté místo obsadila Tesla Model S. To nemusí být nutně až tak špatné, kdyby více jak 10 % procent těchto aut nemělo na technické kontrole vážnou závadu. Přesná hodnota je 10,7 %, což je jen o jednu příčku lepší, než Dacia Duster. I vyloženě rozpočtový vůz Dacia Sandero se umístila lépe a dokázala to „vytáhnout“ na 7,5 %. Model S si přitom hraje na prémiovku. Reálně má prémiovou především cenu. Nejvíce tento elektromobil trápí světla a problematický je i podvozek.
Problém Tesly a jeho příčina
Tesla jako značka je sice velmi cool, ale pod pozlátkem se skrývá sem tam i nějaká šmouha. Tragická kvalita zpracování už je naštěstí minulostí, ale pořád je velmi podprůměrná a i vyloženě rozpočtové značky strčí v tomto americkou automobilku do kapsy. Spolehlivost ale není nic moc a můžeme se dočíst o spoustě uživatelů, kteří jsou sice spokojení, ale prvního půl roku byla jejich Tesla častěji na reklamaci, než doma v garáži. Je znát, že značka nemá moc zkušeností s velkosériovou výrobou aut a má v tomto směru hodně co dohánět. Přes 10 % vážných závad lze přičíst z části tomuto a pak také urychlenému vývoji, kde patrně neproběhlo tolik testů, kolik by bylo potřeba. Velmi zajímavé bude, až se tato auta propíší do statistik 5letých nebo i starších.
Zdroj médií: Depositphotos.