Tesle se velmi daří prodávat elektromobily a ve vícero směrech je na tomto poli lídrem určujícím směr. Projekt Tesly Semi nabral zpoždění, ale stává se realitou. Minimálně výroba už totiž běží.
Tesla Semi může způsobit revoluci v kamionové dopravě
Články na téma automobily Tesla:
- Autopilot Tesly bude rozhodovat o tom, kdo zemře
- Tesla a problémy na STK
- Tesla Roadster
- Gigafactory – továrna na Tesly
- Tesla Semi – bude to revoluce v nákladní dopravě? - právě čtete
- Tesla a Jižní Korea
- První samořiditelné auto bez volantu – Tesla Cybercab
- Automobilka Tesla – čím je tak unikátní?
V loňském roce Elon Musk oznámil zahájení výroby Tesly Semi, přičemž první dodané kusy se měly dostat do firmy Pepsi. Jakkoliv se zdá projekt nákladního auta na baterky jako nesmyslný, dejte mi šanci na jeho obhajobu. Ano, bude to jiné než kamiony spalující naftu nebo benzín, ale není to zdaleka tak šílené, jak to vypadá. Předně k parametrům, které sice nejsou zatím přesně známé, ale z nejrůznějších zdrojů víme zhruba, jaké jsou.
Tesla Semi – parametry
- Dojezd 480 až 800 kilometrů.
- Akcelerace z nuly na sto s nákladem za 21 sekund, bez nákladu zhruba 5 sekund.
- Hmotnost 9 tun.
- Nabíjecí výkon až 1 MW.
- Kapacita baterie 600 až 900 kWh.
- Výkon 800 až 1000 koní.
- Doba nabíjení do 70 % 30 minut, do 100 % kolem 90 minut.
- Cena 3,75 až 4,5 milionu korun.
Dojezd by neměl být problém
U nás je tím nejdůležitějším bodem kritiky každého elektromobilu jeho dojezd. Nevíme proč, když většina Čechů nenajezdí denně ani sto kilometrů, ale každý se tváří, že jezdí denně do Paříže a nazpět, takže by ho nabíjení strašně omezovalo. Malinko, ale opravdu jenom malinko to chápeme, na druhou stranu je potřeba vzít v potaz, jakým způsobem operují kamiony.
Povinné přestávky a nabíjení
Když se nad tím trochu zamyslíme, tak v České republice musí řidič udělat po 4,5 hodinách přestávku v délce 45 minut. Případně lze udělat dvě přestávky, jednu o délce minimálně 15 minut, druhou alespoň 30minutovou. Řidič opravdu přestávku musí udělat, jinak mu hrozí dost vysoká pokuta, pakliže se nejedná o výjimečnou situaci. Modří už vědí – jestliže řidič může řídit 4,5 hodin v kuse, pak za tu dobu neurazí při maximální povolené rychlosti 90 km/h více jak 405 kilometrů, spíš to bude pod 400. A jestliže baterii docucne vůz z nabíječky během 30 minut do 70 %, pak by to v případě varianty s větším akumulátorem mělo bohatě dostačovat. Ano, jedná se o ideální stav, tedy situaci, když skutečně bude k dispozici nabíječka schopná dodat 1 MW nabíjecího výkonu.
Rekuperace a výkon jako zásadní výhoda
Další zásadní výhoda elektrického kamionu je v jeho schopnosti rekuperace. Spalovák při cestě do kopce propálí velké množství paliva a v podstatě naakumuluje energii, která pak přijde z větší části vniveč, protože cestou dolů bude zase brzdit. Jenže elektromobil je schopen pomocí rekuperace dodávat energii zpět bateriím. Takže ano, na vrcholu kopce může mít akumulátor třeba 40 % nabití, dole to bude třeba 45 %. To žádný spalovák neumí.
Obrovskou výhodou je i výkon a krouticí moment elektromotoru. Respektive tedy elektromotorů, protože Tesla Semi jich mám mít 3-4 v závislosti na výkonové variantě. Žádné řazení se nekoná, elektromotor táhne krásně odspodu a rozjezdy do kopce nebudou problém ani s plně naloženým návěsem.
Pozice uprostřed nemusí být optimální
Zvláštností Tesly Semi je, že řidič sedí uprostřed. Automobilka sice tvrdí něco o tom, že „vozidlo je postavené kolem řidiče”, ale reálný přínos žádný neuvedla. Na nás to působí spíš jako snaha se za každou cenu odlišit a dělat věci jinak. Ano, vypadá to, že přes přední sklo (u kterého Tesla uvádí, že by mělo ustát i „termonukleární explozi“) bude vidět krásně ven, ale z místa uprostřed kabiny…. Těžko říct, jak se s tím bude předjíždět a jak moc to bude chtít natrénovat odhad. Uvnitř budou samozřejmě krásné velké displeje a minimum tlačítek, ale daleko lepší je prostě dobře vidět z kabiny ven. No, uvidíme.
Ticho je super
Jako velmi nedoceněnou výhodu vidíme tichost elektrického pohonu a absenci lokálně produkovaných emisí. Jet za některými kamiony je docela očistec a představa, že budou krásně tiché (jasně, mlácení kol návěsu v dírách silnice je věc druhá) a nebudou smrdět, se nám zamlouvá.
U nás zatím ne
O tom, že bychom se v dohledné době začali s Teslou Semi potkávat i na našich silnicích, si můžeme zatím nechat jenom zdát. I v USA se zatím jen pár šťastlivcům podařilo na mobilní telefon natočit tohle monstrum při testech, ať už s nákladem, nebo bez, nicméně i v úvodu zmíněná Pepsi je zatím tajemná. Ví se zatím jenom tolik, že objednáno mají pro začátek 100 kusů, které budou procházet jakýmsi testem. Rozvážky budou probíhat na kratších trasách a půjde o lehčí produkty pod značkou Frito-Lay (spadá pod Pepsi), jako třeba bramborové lupínky a krekry.
Zdroj médií: Tesla.