PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Ženský test Opel Grandland X 1.5 CDTI - sázka na jistotu

4. 1. 2021 8 min. čtení diskuze (3) Testy Opel

Nenápadný a praktický společník, který rád zastane spolehlivou funkci pro rodinu, mě tento týden při testování mile překvapil. Obyčejný vzhled a solidní jízdní vlastnosti z něj dělají ideálního parťáka na každodenní ježdění po světě.

Redakční test Opel Grandland X (recenze vozu)

Žádná velká extravagance, ale stejně tohle auto zapadá do koncernu PSA a zůstává tak jeho střídmým členem, který tahá za pomyslnou brzdu v odvázanosti. Jeden by až řekl, že mezi ně snad ani nepatří.

Exteriér a zavazadlový prostor

Ale díky bohu za jedno z posledních SUV, které nesoutěží v kategorii o nejextravagantnější auto roku. Přeci jen jeho nenápadný vzhled se může líbit právě skupině konzervativnějších zákazníků. Ti většinou nechtějí riskovat a raději zapadnou do řady, než aby vyčnívali - je to pro ně prostě nekomfortní. Každému se přeci líbí něco jiného, a to je dobře. I já sama jsem ráda za nenápadného elegána, kterého tu pro tento týden mám. Je to příjemná změna. 

Redakční test aneb recenze vozu Opel Grandland X

Nicméně, co se týká vzhledu vozu, tak se mi velmi líbí světla. Jak ta přední, tak ta zadní jsou zaoblena do hokejky - možná, když se na ně někdo bude dívat déle, rozpozná v nich logo nejmenované sportovní oděvní značky. Světlomety disponují moderní technologií AFL LED. Dále mě zaujala i přední maska, která nevypadá vůbec zle a má vyvážené a přesné linie. Uprostřed masky se nachází logo automobilky.

Do auta se pohodlně nastupuje, i když musím uznat, že zadní dveře jsou poněkud užší, než je obvyklé. Ale ani tak to nebrání pohodlnému usazení se vzadu, kam se v pohodě vejdou další dva dospělí lidé. Prostoru zde budou mít tak akorát. V případě testovaného auta byla k dispozici zatmavená zadní skla a spolu s nimi i sluneční clony, které se dají snadno vytáhnout a zacvaknout - jistě ocení každý řidič, který má dítka.

Kufr je prostorný, což se u moderních SUV zas tak často nevidí, neboť ve většině případů kus zavazadlového prostoru zabírá baterie kvůli hybridní technologii. Naštěstí zde je vše v pořádku, a tak si do kufru mohu zabalit prakticky cokoli, protože jeho objem je 514 litrů.

Test vozu Opel Grandland X

Ačkoli nutno podotknout, že jsem se setkala i s názory, kdy si dotyční mysleli, že prostor v kufru bude mnohem větší. Holt optická iluze auta, kterou podtrhává ke všemu bílá barva karoserie. Ostatně výběr barvy se vždy bude kombinovat s černou střechou. Nebojte se tedy sáhnout i po extravagantnějších tónech jako je například jedovatě zelená nebo červená - v tomto směru zcela vyniknete.

Interiér, sedadla a odkládací prostory

Po usednutí za volant se nekoná žádné velké překvapení. Na řidiče nedýchnou žádné hypermoderní technologie. A to se mi popravdě na Grandlandu X líbí. Každé auto přeci nemusí být supermoderní s deseti dotykovými displeji - dobře, to trochu přeháním. Ale pro uživatele, kteří mají rádi přesný a jasně definovaný interiér, který je ještě k tomu logicky uspořádaný, je tohle ta správná volba. V kabině vozu se budete prostě cítit dobře. Většina funkcí se ovládá přes klasická tlačítka, kterých tu je tak akorát.

Opel Grandland X v testu - interiér

Co se týká ale ještě interiéru, tak ten vypadá svým způsobem hodnotně. To ostatně potrhuje ambientní osvětlení ve výplni dveří a v palubní desce. A také - pro mne - méně oblíbené černé lesklé plasty, které jsou často náchylné k otiskům prstů. Pan hadřík je povolán opět do služby. Nicméně zhotovení výplně dveří je pěkné a nadstandardní - tedy žádný tvrdý plast.

Systém infotainmentu běží lehce pomalu, ale pro běžného uživatele je to zcela zanedbatelný detail. Co je ale trochu průšvih, je navigace. Ta byla poněkud zastaralá a neaktualizovaná. Nesčetněkrát se mi tedy stalo, že mě zavedla do ulic, které nebyly ani jednosměrkami, nebo naopak nově postavené okruhy v sobě vůbec neměla zaznamenané, což je pro auto, které se vyrábí teprve tři roky, trochu problém. Spoléhat se musíte tak na navigaci v telefonu, podle které jsem se nakonec řídila i já. Nicméně doufám, že je to jen chyba softwaru a bude stačit jej celý přehrát.

V kabině se nachází mnoho odkládacích ploch a skrytých prostorů. Což je zejména pro maminky s dětmi velká výhoda. Jeden takový téměř až tajný prostor naleznete ve středovém poli palubní desky, hned pod obrazovkou infotainmentu. Stačí jen kliknout na dvířka a prostor se otevře. Mobil se do ní nevejde, ale rouška už ano. V interiéru jsem tak hledala, kde se nachází bezdrátové nabíjení telefonu, a jaké bylo mé překvapení, když jsem jej konečně po pár minutách našla!

Ženský test: Opel Grandland X - interiér

Pokud si tedy toužíte nabít telefon, musíte se podívat do loketní opěrky. Zde snadno stroj umístíte k nabíjecí plošce pomocí gumičky, která jej ponechá na svém místě i při ostřejší jízdě. Telefon tak nebude na očích a vy můžete pozornost věnovat řízení. Ostatně, pokud přijde zpráva nebo bude někdo volat, zobrazí se vše na obrazovce multimediálního systému, která je zapuštěná dovnitř palubní desky a nevyčnívá tak do prostoru..

Co se týká místa před řidičem, tak zde si můžete nastavit multifunkční volant jak podélně, tak horizontálně. Volant se drží dobře a neklouže v dlaních. Navíc v opravdu velkých zimách a u negarážovaného auta se hodí si spustit kouzelný čudlík, přímo mezi voliči na volantu, a to vyhřívání věnce. Palubní počítač je složen z analogových ukazatelů a s obrazovkou uprostřed - sem se vám promítne vše důležité. S otočným voličem na páčce u světel si můžete listovat systémem, jak je jen libo.

Sedadla jsou pohodlná, ale uděláte lépe, když si připlatíte za ta ergonomická - tak to bylo v době testování. Nyní jsou v nejvyšší výbavě sedadla už součástí cenového balíčku. Jízda bude o něco komfortnější a ani po dlouhé cestě si nebudete potřebovat hned druhý den zajít k chiropraktikovi.

Opel Grandland X v redakčním testu

Motor, jízdní vlastnosti, spotřeba

V testovaném voze se nachází dieselový čtyřválec s objemem 1.5 CDTI a s výkonem 96 kW. To vypadá na zcela průměrné auto, ale nenechte se oklamat. Tenhle vůz má rozhodně co nabídnout - zejména při dlouhých cestách nebo rychlé změně jízdních vlastností. Disponuje totiž točivým momentem 300 Nm, což z něj činí vhodného kandidáta na občasné rychlejší jízdy a také stroj, který se nenechá zahanbit rychlým rozjezdem na křižovatce. To podtrhuje i motor, který je svým projevem dynamický.

Přestože nutno podotknout, že na rychlejší průjezdy zatáčkou to nikdy úplně nebude, protože tohle dá autu zabrat a začne se mírně naklánět. Grandland X byl stvořen spíše pro klidnější a pohodovější cestovní tempo, kdy se nikam nemusí spěchat a nikdo si nic nepotřebuje dokazovat. Podvozek je naladěný tak nějak průměrně, ale stále komfortně. Neohromí, ale zároveň ani nezahanbí. Ostatně nenajdete u něj hydraulické dorazy jako například u sesterského Citroënu. Svým naladěním ale zvládá podvozek dobře a přesně filtrovat nerovnosti na silnicích.

Test: Opel Grandland X

Jak je známo, koncern PSA nenabízí ve většině svých modelů pohon 4x4, a tak se musíte u tohoto vozu spokojit s náhonem na přední kola. Nicméně vše se poměrně elegantně vyřešilo. Auta mají v systému naprogramované voliče - nebo také otáčecí tlačítka pro snadnější zdolávání terénu. V případě Opelu je to systém IntelliGrip (pět různých režimů terénu). S autem se tak můžete vydat třeba na polní cestu, jen bych vynechala náročnější jízdní podmínky, přeci jen, stále se jedná o městské SUV, nikoli o pickup s radlicí na likvidaci zombíků.

K motoru náleží automatická osmistupňová převodovka, které zůstal klasický oldschool mechanický volič páky - přeci jen v poslední době lze u nových vozů vidět spíše miniaturní voliče, které zabírají co nejméně místa. Převodovka řadí dobře a téměř neznatelně. Do palivové nádrže se vejde 52 litrů nafty. A průměrná spotřeba je také solidní. S těžší nohou pojedete k 7 litrům, ale pokud se budete hlídat, je možné jezdit mezi 5 až 6 litry na 100 kilometrů. Samozřejmě záleží, jak moc naložené auto budete mít. Avšak diesel byl vždy zárukou pro šetření peněženky a jinak tomu není ani v dnešní době.

To, že se nejedná o velkého závodníka, prozradí i počet sekund, které musí uběhnout, než se Grandland X dostane z nuly na sto. V tomto případě je to 12,3. Kdo by chtěl lepší výsledek, musí se podívat po jiném autě a zároveň počítat se zvýšeným rizikem toho, že mu skončí pokaždé snídaně potomků za krkem.

Test: Opel Grandland X

Závěr testu Opel Grandland X

Ačkoli možná na první pohled nezaujme vzhledem, může mnohé nabídnout v jiných směrech. Určitě se bude líbit lidem, kteří příliš nefandí moderní avantgardě a dotykovým plochám, ve kterých se mohou často nedobrovolně ztrácet. Tohle auto je prostě pro lidi, kteří ví, co chtějí a hlavně co potřebují. A ne aby jim systém diktoval, jak mají lépe řídit.

Navíc se do něj pohodlně naskládá celá rodina, ať už je malá nebo velká. Na ranní rozvážení dítek do škol a školek zcela ideální, stejně tak na výlet o víkendu i se psem v kufru. Cenovka začíná pod půl miliónem a kdo by chtěl jezdit trochu více eko s ohledem na životní prostředí, pak může v konfigurátoru sáhnout po plug-in hybridní verzi do zásuvky. Ta se hodí zejména pro řidiče, kteří denně najezdí maximálně do 50 kilometrů a mohou tak jezdit prakticky furt za pár korun.

Zdroj médií: redakce, Opel, hlavní foto: Milan Veselý.

+

  • konzervativní exteriér
  • agilní naftový motor
  • solidní spotřeba
  • přehledný interiér
  • přijatelná cena

  • neaktualizovaná navigace
  • chybí možnost pohonu 4x4
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Mira Mira, 4. 1. 2021 18:24, reagovat
Co tak nafotit i kufr ?
Michaela Rubešová, 5. 1. 2021 11:06, reagovat
Zdravím, fotografie zavazadlového prostoru jsem doplnila, díky za podnět. Hezký den
Jindra, 10. 1. 2021 23:14, reagovat
Spíš - nebudou i fotky v plavkách? :-) Kufr není podstatný.

Podobné články