PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Znáte, jaké je správné napětí autobaterie?

17. 10. 2021 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení Zimní sezóna Péče o autobaterii v zimě

Autobaterie vyžaduje před zimou základní údržbu nebo alespoň kontrolu, případně dobití. Jaké má být správné napětí akumulátoru v autě?

Správné napětí autobaterie

On ten rozsah správného napětí je překvapivě malý. Dá se ale podle něj poznat, jak je baterie nabitá. Některé hodnoty jsou už spíše hraniční a akumulátor bude vyžadovat co nejdřívější nabití, aby nedošlo k jeho poškození. Napětí se měří jednoduchým voltmetrem nebo multimetrem. Některá starší auta, případně i luxusnější současná, mají voltmetr na palubní desce, což je ideální stav - nemusíte nic měřit, prostě jen pohledem zkontrolujete, jestli je napětí tam, kde má být. Spousta aut zvládne i upozornit řidiče, že baterie mele z posledního a je třeba ji dobít.

Správné napětí

Naprostým ideálem pro autobaterie je stav napětí 12,6 - 12,8 V. Takovou baterii není třeba dobíjet a 12,8 V je v podstatě maximum a dalo by se říct 100% stav nabití. O něco málo horší je napětí pod touto hladinou, ale pokud není nižší než 12,4 V, nemusíte to nijak řešit.

Hodnota napětí vyžadující dobití baterie

Jakmile se napětí baterie dostane pod 12,4, je třeba ji dobít. Nemusíte s tím nijak spěchat, klidně to den, dva počká a dobití lze realizovat třeba delší jízdou, ideálně s vytočeným motorem, takže třeba v dálničním tempu. Pod hodnotu 12,4 V klesne napětí třeba při používání auta jen pro jízdy po městě, kdy se nestihne akumulátor dobít a energii spíše vydává, než aby ji přijímal.

Kdy baterii ihned dobít?

Jenže může být ještě daleko hůř! Třeba tehdy, kdy voltmetr ukáže hodnotu napětí pod 12,1 V. To už raději opravdu co nejdříve připojte nabíječku, protože reálně hrozí, že zítra už nemusíte nastartovat, pokud přes noc trochu přituhne.

Hrozba sulfatace

Pod 11,9 V už je to opravdu špatné a v baterii začíná něco, čemu se říká sulfatace - na elektrodách se tvoří síran olovnatý, čímž roste vnitřní odpor a klesá kapacita baterie, čímž se rapidně snižuje její životnost. Některé nabíječky umí program desulfatace, ale ta nemusí mít (a v praxi nemá) stoprocentní účinek. Profesionální desulfataci, která by problém vyřešila, zase nemá smysl zvažovat, protože by pravděpodobně převýšila hodnotu akumulátoru. Proto neváhejte a ihned připojte autobaterii na nabíječku. Auto se ani nepokoušejte startovat, jinak baterii ještě víc "vytřískáte".

Zdroj médií: Depositphotos.
Jan Zmeko, 27. 6. 2024 6:30, reagovat
Dobrý den,
mohl bych poprosit o informaci, jak je to se 6V bateriemi do motorek ? Mám na mysli klasické (ne AGM ani gelové). Jaké je správné napětí nabité baterie a jaká je minimální hranice napětí pro skladování, aby nedošlo k sulfataci ?
Děkuji, Honza.
Jakub Mokříš, 27. 6. 2024 9:07, reagovat
Dobrý den, nabitá 6V baterie by měla mít 7,2 V po nabití, druhý den, tedy po ustálení napětí to bude 6,3 až 6,5 V.

Podobné články