Jednou vpravo, podruhé vlevo, jak je možné, že se u některých aut nachází víčko palivové nádrže na opačné straně, než jste zvyklí u svého vozu? Tuto záhadu dnes rozlouskneme!
Proč se nachází víčko palivové nádrže u každého auta na jiné straně
Články na téma tipy a rady pro motoristy:
- Vynálezce spalovacího motoru
- Jak odemknout vybité auto
- Akcelerace auta: Víte, co to je?
- Jak zajet nové auto
- Typy karoserií aut
- Poloha víčka palivové nádrže, kde se u jakého auta nachází? - právě čtete
- Znáte všechny skryté prvky a funkce vašeho plechového miláčka?
- Portál občana – jak může být užitečný řidičům?
- Jak se dostat do auta s vybitou baterií?
- Praha – Brno. Rozdíly mezi autem, vlakem a autobusem jsou velké
- Clona na chladiči – má to smysl?
- Otestovali jsme za vás praktické aplikace pro řidiče
- Zápach z topení auta a jak ho odstranit
- Odtokové kanálky auta – už jste je někdy čistili?
- Jak dostat zapadlé auto z hlubokého bláta, štěrku nebo sněhu
- Víte, že okno rozbijete malým střípkem ze svíčky? - již brzy
- Čištění odtokových kanálků – jak na to
- Jak se dostat do auta s vybitou baterií? - již brzy
Kdo čekal, že na to bude jednoznačná odpověď, se bohužel nedočká. Proč je víčko nádrže jednou tam a podruhé zase jinde, má totiž hned několik vysvětlení. Ostatně tankování paliva se stalo už tak nějak standardní věcí každého řidiče, ale schválně kolikrát jste dojeli ke stojanu a z hlubin duše přemýšleli, na které straně je to vaše víčko palivové nádrže, přestože jste tento proces dělali už nesčetněkrát?
K jakému stojanu jet?
Až si zase nebudete moci vzpomenout, stačí se podívat na symbol tankování na přístrojovém štítu, kde u tohoto symbolu uvidíte šipku - buď směřuje doprava nebo doleva, ale pozor v některých autech, jako třeba u Clia v našem testu, tato šipka chyběla zcela, to je pak trochu zrádná situace.
Možné vysvětlení stran
Tak, teď už víme, kde se naše víčko nádrže nachází, ale proč je to tedy na každém autě jinde? Dalo by se odpovědět čistě pragmaticky tím, že v některých zemích se také jezdí na jiné straně silnice. A to má k našemu vysvětlení celkem blízko. Ale většinou o poloze víčka nádrže rozhoduje koncový zákazník, nebo spíše země, do které auto míří. Ačkoli nutno podotknout, že například v Británii nebo Japonsku, kde se jezdí vlevo, je nádrž na stejné straně jako je řidič - tak aby to měli k tankování nejblíž. Stejně tak, pokud k otevření víčka na nádrž potřebujete tlačítko na otevření (které se nachází ve spodní části vedle volantu), z 95 % bude víčko nádrže na té straně, kde řidič sahá po tlačítku - je nelogické, aby se táhlo napříč autem na druhou stranu. Ale výjimky existují!
Své do toho mluví i benzínky, které svým způsobem tlačí na výrobce, aby umisťovali hrdlo nádrže na obě strany (u některých aut nalevo, u jiných napravo) a tím snížili vytíženost čerpacích stanic. Navíc tím, když přijdou do země auta z dovozu, nemusí se automobilka starat o to, kde je ústí a odpadne ji jedna starost, když palivové stojany mají tankovací pistole z obou stran. Kdyby totiž všechna auta měla palivovou nádrž jen na jedné straně, pak by se tvořily velké fronty a druhostranné stojany by zůstaly bez využití, takto se auta rozprostřou tam, kde je volno a je po problému.
Odpovědí na otázku může být ještě jedna, a to ta, že o tom rozhoduje jednoduše postavení jednotlivých součástek a komponentů auta. Něco jako tetris pro inženýry. Prostě celé auto sestavit tak, aby vše pasovalo na své místo a nikde nic nepřekáželo, podle toho se také vloží prostor pro nádrž a tím se rozhodne i o jejím ústí ven - tedy poloze víčka palivové nádrže.
Kdo by to jen řekl, že tak triviální otázka může mít tolik odpovědí. Nicméně, to, kde se nachází víčko na nádrž, asi nebude úplně rozhodovat o tom, jestli si auto koupíte nebo ne. Ale přeci jen ti "pravovíkaři" mají výhodu minimálně v Čechách. Například v krizové situaci, kdy jim dojde benzín se nemusí vystavovat takovému riziku, jako ti vlevo. Neboť doplňovat palivo budou z pravé, tedy z té bezpečnější, strany.