Start-stop (nebo také stop-start) systém vypíná motor například při stání na křižovatkách. Šetří se tím emise, ale velmi to opotřebovává baterie. Naštěstí se to dá vypnout.
Vypnutí start-stop systému trvale
Články na téma start-stop systém:
- Deaktivace start-stop systému - právě čtete
- Jak vypnout start-stop systém? Máme pro vás návod
- Start-stop systém – ničí motory?
K čemu start-stop systém slouží?
Cílem zavedení tohoto opatření bylo snížit emise. Musely se na to ale připravit pohonné jednotky, zejména pak startéry, které snesou násobně vyšší počet startů. Navzdory původním obavám se nepotvrzuje, že motor nebo startér budou mít s vypínáním a opětovnými starty problémy, a to ani v případě dieselů.
Vliv start-stop systému na autobaterii
Co trpí dost značně, je akumulátor. Ten totiž ještě než se stihne dobít, musí třeba i několikrát po sobě na křižovatce trpět vysokou zátěž klimatizace, vyhřívání sedaček a volantu a zkrátka všeho, co funguje v autě na elektřinu. Jakmile se vypne motor, táhne vše baterie sama. Poté musí ještě nastartovat agregát, což je další výdej energie.
Baterie tak dost cykluje, a to částečně, což jejímu zdraví a výdrži neprospívá. Není divu, že ani moderní AGM akumulátory, které si nechají líbit opravdu hodně, nevydrží více jak tři až pět let. A nutno podotknout, že vypínání a startování motoru nezřídka znervózňuje i samotného řidiče.
Vypnutí start-stop systému tlačítkem
Systém se dá naštěstí vypnout, většinou k tomu určeným tlačítkem nebo před displej. Problém je, že jakmile vypnete motor a nastartujete ho „ručně“, bude zase start-stop aktivní. Je docela otrava to pokaždé vypínat, ještě třeba se systémem jízdy v pruhu, případně dalšími otravnými asistenty.
Jak vypnout start stop systém trvale?
Existuje několik způsobů, jak vypnout systém trvale, a to tak, že po každém startu auta bude skutečně vypnutý a motor se tedy nebude vypínat sám při zastavení auta.
Prvním docela dobře známým a populárním způsobem je vypnutí přes diagnostiku. Systém pracuje s tím, že při poklesu napětí akumulátoru pod určitou hranici nastartuje motor, aby se baterie nevybila příliš. A tato hodnota se dá velmi jednoduše změnit. Problém je, že autoservis může aktualizovat software, takže se vše vrátí do původního stavu, případně se aktualizace provede vzdáleně.
Druhý známý způsob trvalého odpojení stop-start systému spočívá v tom, že se odpojí monitorování autobaterie. Akumulátor je s palubní sítí propojen konektory na pólech a typicky u záporného pólu bývá ještě jeden malý vodič s konektorem, který slouží právě k tomu, aby trvale měřil napětí autobaterie. Vypojením konektoru vezmete řídící jednotce možnost řešit stav akumulátoru a ta nechá motor trvale nastartovaný a nebude ho vypínat. Samozřejmě se na palubní desce rozsvítí kontrolka, že systém je odpojen. Pozor však na to, že některé funkce nemusejí fungovat správně. Typicky se jedná třeba o automatické aktualizace systému, případně varování, že je třeba vyměnit akumulátor z důvodu nadměrného opotřebení.
Na vlastní nebezpečí
Výše popsané způsoby odpojení, ostatně stejně jako jakýkoliv jiný zásah do softwaru nebo elektroniky vozidla, mají typicky za následek ztrátu záruky. Proto si veškeré úpravy dobře rozmyslete a nepouštějte se do nich, pokud je vůz ještě v záruce.
Zdroj médií: Depositphotos.