Stop-start systém je často označován za příčinu problémů předčasného opotřebení motorů. Je to ale pravda?
Stop-start systém – je to pro motor problém?
Články na téma start-stop systém:
- Deaktivace start-stop systému
- Jak vypnout start-stop systém? Máme pro vás návod
- Start-stop systém – ničí motory? - právě čtete
Jednou z prvních věcí, které přišly, když se začalo se skutečně drastickým tlakem na snížení emisí, bylo vypínání motoru. Auta se osadila EFB akumulátory, případně AGM (pokud mají rekuperaci) a jakmile nebyl spalovák potřeba, tak se vypnul. Typickým příkladem je křižovatka, kde holt veškerou palubní elektroniku táhne autobaterie.
Start-stop systém – jak funguje
Není to tak, že by řídící jednotka bezhlavě vypínala motor. Je potřeba splnit určité podmínky. Tou nejzákladnější je napětí autobaterie, které musí dosahovat nějaké hodnoty. Jinak totiž riskujeme, že po vypnutí agregátu už ho znovu nenastartujeme.
Další podmínkou, kterou ne všechny automobilky aplikují, je zahřátí motoru. Ano, olej by neměl být úplně studený a ohřátí na nějakou teplotu by mělo snížit opotřebení, které je za studena nejvyšší. Jde tomu naproti zejména viskozita moderních maziv, která zaručuje solidní čerpatelnost i za studena.
Docela fajn taky je, když uvnitř auta panuje přijatelná teplota. Řidič si nějakou nastaví a jakmile se vypne motor, přestane řemen hnát kompresor klimatizace. To se dá řešit dvěma způsoby. Buď je kompresor poháněn zvlášť a nezávisle na motoru, nebo holt musí po chvilce spalovák naskočit, aby se rozběhl i kompresor a dalo se uvnitř auta vydržet.
V okamžiku, kdy se vůz dostane mimo podmínky nutné pro vypnutí motoru, se motor nevypne. Pokud se mimo podmínky dostane s vypnutým motorem, dojde k jeho nastartování.
Také čtěte
Jak moc škodí start-stop systém?
Automobilky v tomto moc karty odkrývat nechtějí, pravdou je, že i pokud se vypíná motor jenom, když auto stojí a nikoliv za jízdy (což je případ klasického hybridu), vzroste počet startů asi desetinásobně.
Na zvýšenou zátěž musí být samozřejmě stavěný startér. Je robustnější a odolnější, ostatně už před lety bylo možné si třeba u dodávek možné si něco takového připlatit. Ty ale neměly start-stop systém, příplatek mířil spíš na všechny řidiče, kteří jezdí s dodávkou po městě a co chvíli vypínají motor. Pokud máte ve zvyku systém start-stop vypínat, startér bez problémů přežije auto, a to i kdyby najelo třeba půl milionu kilometrů. Jak se startér liší? Třeba tím, že ložiska jsou u těch robustnějších jehlová.
Pak tu máme autobaterii, která musí být připravena na daleko větší cyklickou zátěž a také na to, že musí poskytnout startovací proud třeba i skoro vybitá. EFB to zvládají, AGM také, ale jejich výdrž je holt poznamenaná. V praxi se pohybujeme kolem tří až pěti let životnosti.
Samotnému motoru neustálé vypínání a opětovné startování logicky musí vadit víc, než kdyby řidič nastartoval při vyjetí a po dojezdu do cíle jej zhasl. Proto přišly úpravy, opět se to týká hlavně ložisek, v tomto případě ložisek klikového hřídele. Překvapivě se neprojevuje jako problém fakt, že vypnutí motoru má za následek pokles tlaku oleje, který má tendenci stékat zpět do vany. Třeba Toyota své hybridy nutí vypínat prakticky neustále, nenechává je ohřát a její auta zvládnou najíždět vyšší stovky tisíc kilometrů. Reálně tedy start-stop systém škodí hlavně startovací autobaterii, motoru a startéru nikoliv, ty jsou na to připravené.
Zdroj médií: Depositphotos.