O alternátoru spousta řidičů ani netuší, že ho v autě mají. Tedy do té doby, než se jim porouchá, což je docela problém. Bez alternátoru auto se spalovacím motorem daleko totiž nedojede.
Co je alternátor v autě a jak funguje?

Články na téma jak co funguje:
- Tuhá náprava: princip fungování a výhody/nevýhody
- Stechiometrická směs: aby to dobře hořelo
- Co je to alternátor a jak funguje? - právě čtete
- Ventily motoru
- Jak funguje head-up displej
Co je to alternátor
Zvenku to tak úplně nevypadá, ale alternátor v autě je poměrně sofistikovaná komponenta. Alternátor je třífázový generátor střídavého proudu a ten je usměrňován. Jeho úkolem je vyrábět elektrickou energii a zásobovat s ní elektrickou výbavu auta a zároveň i akumulátor. Pro pohon alternátoru se využívá síly spalovacího motoru, který pohání kladku.
Stator a rotor
Uvnitř hliníkové schránky je schován stator opatřený vinutím (závity vodiče), ve kterém se otáčí rotor. Ten je přímo spojen s řemenicí - jsou na stejné hřídeli, která je uložena v ložiscích a velmi často je na ní také jednoduchý větráček, který zajišťuje chlazení. Rotor je opatřen budicí cívkou a tzv. "prsty", které tvoří magnetické póly. Jakmile se začne rotor otáčet, vytváří otáčivé magnetické pole ve vinutí statoru střídavý elektrický proud.
Přeměna střídavého proudu na stejnosměrný
Máme tedy střídavý elektrický proud, jenže ten v elektrické síti auta úplně nepotřebujeme. Vstupují tak do hry diody, které střídavý proud mění na stejnosměrný. Potřeba je i regulátor, protože úplně netoužíme ani po kolísání napětí, které právě regulátor udržuje v rozmezí 13,5 až 14,5 voltu. Regulátor ovlivňuje magnetické pole tím, že posílá více či méně proudu do budicí cívky rotoru, což má přímý vliv na sílu magnetického pole a vytvářený proud.
Alternátor v autě se může porouchat
Životnost alternátoru je docela dlouhá, často překoná zbytek auta. Limitní životnost má elektronika - regulátor, který trpí tím, že je vystaven teplotním změnám. Odejít ale mohou i ložiska, což se typicky projevuje hučením nebo pískáním. Porucha dobíjení je obvykle indikována kontrolkou na palubní desce.
Zdroj médií: Depositphotos.