Ve filmech často můžete vidět vozy, které běžně na českých silnicích nejezdí. Například každému ukápne slina, když vidí Bondův automobil Aston Martin DB5. Historická vozidla potkáte opravdu jen zřídkakdy, většinou tedy na veteránských srazech, kde se potkávají majitelé podobných vozů.
Podmínky vlastnictví historického vozidla
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví - právě čtete
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější?
- Proč má Porsche zapalování vlevo?
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?
- Pamatujete si? To nejlepší z našich garáží v roce 2004
Z vlastnictví historických vozidel se stal oblíbený koníček, který ale také něco stojí a člověk se automobilu musí také pečlivě věnovat. Pojďme se společně podívat na důležité informace, které byste měli vědět dřív, než se rozhodnete vlastnit podobné vozidlo.
Od kdy je auto veterán?
Informace, která napadne každého, kdo se o veterány zrovna moc nezajímá. O tom, že se automobil stane veteránem rozhoduje především jeho stáří. Jak staré auto je tedy veterán? Auta, která jsou stará 30 a více let, jsou považována za veterány.
Nemyslete si ale, že každé auto, které je zarezlé a nebo jste ho nalezli někde ve staré polorozpadlé stodole bez poloviny příslušenství, je automaticky považováno za historické vozidlo. Ba naopak. Veteránem se mohou stát pouze automobily, které jsou v původním a velmi dobrém technickém stavu. Mezi veterány patří samozřejmě i renovovaná auta. Navíc o tom, zda-li se jedná o historické vozidlo nerozhodujete vy, nýbrž přísná testační komise.
Testování historického vozidla
Aby toho nebylo málo, tak testování historického vozidla je hned dvojí, a to klubové a krajské. Komise při klubové testaci posuzuje historickou stránku vozidla. Je třeba také uhradit poplatek ve výši maximálně 2 000 korun a u krajské testace je to ve výši maximálně 800 korun. Pokud majitel se svým vozem projde, může se zúčastnit krajské testace. V ní se posuzuje zejména technická způsobilost. Pro laiky řečeno, jedná se o testování podobné klasické STK. Pokud s vozidlem projdete, pak je vaše historické vozidlo způsobilé i pro provoz na pozemních komunikacích.
Testování historického vozidla byste měli absolvovat v poměrně krátké době. Je třeba mít na to tedy čas. Jednotlivé testace by od sebe mělo dělit maximálně 30 dní. Zapomenout byste neměli ani na to, že je nutné každý rok žádat o prodloužení doby testování u příslušné testační komise. Platnost testace historického vozidla platí vždy do 31. května následujícího roku.
Pokud se rozhodnete své historického vozidlo prodat, pak by měl být nový majitel seznámem s tím, že musí znovu absolvovat testovací kolečko. Status veterána a doklady s tím spojené se na nového majitele nepřenáší.
Registr historického vozidla
Na základě vyplněné žádosti můžete zapsat vozidlo do registru historických a sportovních vozidel - tedy jen v případě, že vozidlo prošlo řádně testací a není zapsáno v zahraničním registru. Po zapsání obdržíte průkaz historického vozidla a také registrační značku se zelenými čísly. Pokud je vozidlo zapsané už v klasickém registru vozidel, pak mu zůstává stávající registrační značka a novou se zelenými čísly nedostává.
Výhody a nevýhody vlastnictví historického vozidla
Vlastnictví historického vozidla je zejména radost, ale také velká zodpovědnost a náročná péče. Přesto existují i výhody pro majitele takových vozidel, jako je například levné povinné ručení - předpokládá se, že historické vozidlo nebude vyjíždět často na silnici, a tak lze předpokládat, že pravděpodobnost závažných nehod výrazně klesá. Historická vozidla také nemusí platit ekologickou daň. Co se týká mínusů ve vlastnictví, tak je třeba pamatovat na to, že historické vozidlo nemůžete využívat v běžném životě na běžnou přepravu ani za účelem podnikání.
Diskuze (1)
Kromě nich však existují i historická vozidla na běžných SPZ/RZ. Těm stačí jen klubová testace a také mohou získat levnou pojistku. Ale jinak žádné úlevy nemají. STK každé dva roky, nově asi tak od polviny minulého roku se jim nemusí měřit (a taky platit) emise, nutná (a tím i ostudná) povinnost koupit předraženou dálniční známku. Takže s takovým vetránem lze jezdit denně - kdo by to ale činil?
A ještě mají možnost mít původní originální TP, značky první registrace, a tudíž vlastní dokumentovatelný příběh...