S tím, jak nás bruselské požadavky tlačí do elektromobility, bychom si měli zvyknout, že i na delší cesty budeme časem víc a víc používat auta na baterky. Abychom zjistili, jaké to bude, půjčili jsme si Škodu Enyaq a vydali se s ní do Splitu.
Elektromobilem do Chorvatska (1. díl) – auto funguje, nabíjení moc ne
Články na téma Škodou Enyaq do Chorvatska:
- Elektromobilem do Chorvatska (1. díl) - právě čtete
- Elektromobilem do Chorvatska (2. díl)
- Elektromobilem do Chorvatska a zpět (3. díl)
- Elektromobilem do Chorvatska a zpět (4. díl)
- Elektromobilem do Chorvatska – srovnání s oktávkou
Abychom měli nějaké objektivní výsledky, rozhodli jsme se neponechat nic náhodě a vzali jakýsi modelový příklad. Rodinka si koupí elektrické auto na jízdy do práce, rozvoz dětí, nákupy a podobně. Nabíjí tedy doma ze zásuvky. Na delší cesty využije kartu Powerpass, kterou ostatně škodovka sama na svém webu doporučuje. Ke kartě se váže aplikace, kde je nabíjení rozepsané, společně s cenami, faktura přijde následně k proplacení poštou.
K navigaci jsme použili vestavěné řešení, tedy přímo aplikaci v infotainmentu Škody Enyaq. Ta totiž ví, kolik energie zbývá v baterii a je schopna podle toho reagovat a trasu přeplánovat. Současně ukáže, jak dlouho na nabíječce člověk stráví a do kolika procent má baterii nabíjet. A jestli se ptáte na konkrétnější specifikaci vozidla, tak se jednalo o Škodu Enyaq 80 iV ve výbavě Sportline. Kapacita baterie je 82 kWh, nabíjecí výkon 125 kW, maximální výkon přenášený na kola je 150 kW.
Trasu jsme volili na cestě tam přes Rakousko a Linec, zpět jsme chtěli jet klasiku, tedy přes Vídeň. Počítali jsme s nejrychlejším způsobem cestování, tedy po dálnicích. Samozřejmě jsme v rámci možností dodržovali dopravní předpisy. To znamená, že po dálnici jsme jeli do 140 km/h, ale to spíš při předjíždění, jinak byl tempomat nastavený na 130 km/h. Ve vozidle seděl celou dobu jen jeden člověk – řidič o hmotnosti 99 kg. S sebou měl notebook, batoh a nějaké oblečení, no zkrátka zavazadla o hmotnosti do 5 kg.
Také čtěte
Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko 🇭🇷
Cena cesty do Chorvatska je ovlivněna dálničními poplatky, mýtným, placenými tunely aj. Vyzkoušejte naši online kalkulačku, která vám vypočítá náklady na cestu do Chorvatska.
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.
Spočítáme vám orientační náklady na cestu, poradíme kde tankovat, zobrazíme mapu trasy i tipy na zajímavá místa, která stojí za to navštívit.
Výslednou kalkulaci vám zašleme na e-mail.
Cesta do Splitu
Ráno vyrážím z Čáslavi v 6:53 s baterií nabitou na 78 %. Nabíjení probíhalo celou noc, ovšem jen z 230V zásuvky, ze které si vůz bere v mém případě 1,5 kW, ačkoliv by zvládla i více (vyzkoušeno).
Budějovický šupák
První nabíjení se má odehrát v Českých Budějovicích, kam mě táhne navigace k nabíječce E.ON u autosalonu Kia. K té zajíždím a zjišťuji, že je obsazená. Když se pídím po tom, jak dlouho bude kolega s elektrickým Citroenem C4 nabíjet, zjišťuji, že má již dobito do 100 %. Oceňuji tento arogantní přístup „je mi jedno, že ostatní nenabijí, důležité je, že já budu plnej“ a s opovržením odjíždím. Realitou je, že za celou cestu jsem se s něčím podobným už nesetkal, v zahraničí mají řidiči asi větší respekt k ostatním.
Nevadí, nabiju v Rakousku
S ohledem na relativně velkou baterii se rozhoduji nabíjet až v Rakousku. Už mi pár elektromobilů rukama prošlo a popravdě už nemám osypky pokaždé, když kapacita akumulátoru klesne pod 20 %. Enyaq a jemu podobná auta mají takový dojezd, že prostě vždycky nějakou nabíječku nakonec člověk najde. S tempem se nijak nemažu a mířím směrem na Freistadt. Tam nacházím nabíječku, ke které mě táhne navigace.
Doplňovat energii mám podle navigace 18 minut do 57 %. Očekávám, že to bude jen kratší pauza, ani neotevírám notebook, je 10:05. Jenže koukám, že procenta nepřibývají moc rychle. Vylezu ven kouknout na displej na nabíječce, abych zjistil reálný nabíjecí výkon (auto ho při nabíjení neukazuje). Zjišťuji, že výkon osciluje někde mezi 50 a 60 kW. Najednou se ozve „cvak“ a nabíjení se přeruší.
31 % je pořád málo, chtěl bych víc, proto odpojuji auto a zahajuji celý proces nabíjení znovu. Běží to asi minutu, znovu cvaknutí a konec. Potom ještě jednou a nabíjení běží podezřele pomalu. Opět koukám na výkon a tentokrát je to jenom 26 kW. Takhle jsem se doplazil na 55 %, nabíjení opět vypadává. V 10:51 se tedy rozhoduji najít jinou nabíjecí stanici, ta je naštěstí hned za rohem. Vyrážím k ní a už v 10:54 nabíjím rychlostí 94,3 kW, což je úplně jiná káva! V 10:59 zastavuji nabíjení na 65 % a odjíždím.
Kalkulačka cesty do Chorvatska
Vydali byste se do Chorvatska elektromobilem? Určitě nám dejte vědět svůj názor v komentáři pod článkem!
Že je havarijní pojištění zbytečným a předraženým produktem? Už dávno ne! Díky exkluzivní spolupráci Portálu řidiče s pojišťovnou Allianz nyní můžete získat slevu na havarijní pojištění ve výši až 21 %.
Chci výhodné havarijní pojištění
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Radim Krejčík.
Diskuze (7)
Můžu poprosit o radu, přes jakou apku nebo jak zjišťujete nabíjení zdarma, pokud ještě jsou? Vím, že stále má maďarský Lidl nabíjení zdarma. Ale o Rakousku nebo Slovinsku nevím.
Děkuji
Můžu poprosit o radu, přes jakou apku nebo jak zjišťujete nabíjení zdarma, pokud ještě jsou? Vím, že stále má maďarský Lidl nabíjení zdarma. Ale o Rakousku nebo Slovinsku nevím.
Děkuji