PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Elektromobilem do Chorvatska (1. díl) – auto funguje, nabíjení moc ne

28. 5. 2023 3 min. čtení diskuze (7) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Chorvatska Porovnání aut na cestu Škodou Enyaq do Chorvatska Škoda

S tím, jak nás bruselské požadavky tlačí do elektromobility, bychom si měli zvyknout, že i na delší cesty budeme časem víc a víc používat auta na baterky. Abychom zjistili, jaké to bude, půjčili jsme si Škodu Enyaq a vydali se s ní do Splitu.

Elektromobilem do Chorvatska (1. díl)

Abychom měli nějaké objektivní výsledky, rozhodli jsme se neponechat nic náhodě a vzali jakýsi modelový příklad. Rodinka si koupí elektrické auto na jízdy do práce, rozvoz dětí, nákupy a podobně. Nabíjí tedy doma ze zásuvky. Na delší cesty využije kartu Powerpass, kterou ostatně škodovka sama na svém webu doporučuje. Ke kartě se váže aplikace, kde je nabíjení rozepsané, společně s cenami, faktura přijde následně k proplacení poštou.

K navigaci jsme použili vestavěné řešení, tedy přímo aplikaci v infotainmentu Škody Enyaq. Ta totiž ví, kolik energie zbývá v baterii a je schopna podle toho reagovat a trasu přeplánovat. Současně ukáže, jak dlouho na nabíječce člověk stráví a do kolika procent má baterii nabíjet. A jestli se ptáte na konkrétnější specifikaci vozidla, tak se jednalo o Škodu Enyaq 80 iV ve výbavě Sportline. Kapacita baterie je 82 kWh, nabíjecí výkon 125 kW, maximální výkon přenášený na kola je 150 kW.

Trasu jsme volili na cestě tam přes Rakousko a Linec, zpět jsme chtěli jet klasiku, tedy přes Vídeň. Počítali jsme s nejrychlejším způsobem cestování, tedy po dálnicích. Samozřejmě jsme v rámci možností dodržovali dopravní předpisy. To znamená, že po dálnici jsme jeli do 140 km/h, ale to spíš při předjíždění, jinak byl tempomat nastavený na 130 km/h. Ve vozidle seděl celou dobu jen jeden člověk – řidič o hmotnosti 99 kg. S sebou měl notebook, batoh a nějaké oblečení, no zkrátka zavazadla o hmotnosti do 5 kg.

Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko  🇭🇷

Cena cesty do Chorvatska je ovlivněna dálničními poplatky, mýtným, placenými tunely aj. Vyzkoušejte naši online kalkulačku, která vám vypočítá náklady na cestu do Chorvatska.

l/100km
litrů

Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.

Spočítáme vám orientační náklady na cestu, poradíme kde tankovat, zobrazíme mapu trasy i tipy na zajímavá místa, která stojí za to navštívit.

Výslednou kalkulaci vám zašleme na e-mail.

Cesta do Splitu

Ráno vyrážím z Čáslavi v 6:53 s baterií nabitou na 78 %. Nabíjení probíhalo celou noc, ovšem jen z 230V zásuvky, ze které si vůz bere v mém případě 1,5 kW, ačkoliv by zvládla i více (vyzkoušeno).

Budějovický šupák

První nabíjení se má odehrát v Českých Budějovicích, kam mě táhne navigace k nabíječce E.ON u autosalonu Kia. K té zajíždím a zjišťuji, že je obsazená. Když se pídím po tom, jak dlouho bude kolega s elektrickým Citroenem C4 nabíjet, zjišťuji, že má již dobito do 100 %. Oceňuji tento arogantní přístup „je mi jedno, že ostatní nenabijí, důležité je, že já budu plnej“ a s opovržením odjíždím. Realitou je, že za celou cestu jsem se s něčím podobným už nesetkal, v zahraničí mají řidiči asi větší respekt k ostatním.

Nevadí, nabiju v Rakousku

S ohledem na relativně velkou baterii se rozhoduji nabíjet až v Rakousku. Už mi pár elektromobilů rukama prošlo a popravdě už nemám osypky pokaždé, když kapacita akumulátoru klesne pod 20 %. Enyaq a jemu podobná auta mají takový dojezd, že prostě vždycky nějakou nabíječku nakonec člověk najde. S tempem se nijak nemažu a mířím směrem na Freistadt. Tam nacházím nabíječku, ke které mě táhne navigace.

Doplňovat energii mám podle navigace 18 minut do 57 %. Očekávám, že to bude jen kratší pauza, ani neotevírám notebook, je 10:05. Jenže koukám, že procenta nepřibývají moc rychle. Vylezu ven kouknout na displej na nabíječce, abych zjistil reálný nabíjecí výkon (auto ho při nabíjení neukazuje). Zjišťuji, že výkon osciluje někde mezi 50 a 60 kW. Najednou se ozve „cvak“ a nabíjení se přeruší.

Nabíječka bohužel vypadávala a nenabíjela rychlostí, jakou bych si představoval

31 % je pořád málo, chtěl bych víc, proto odpojuji auto a zahajuji celý proces nabíjení znovu. Běží to asi minutu, znovu cvaknutí a konec. Potom ještě jednou a nabíjení běží podezřele pomalu. Opět koukám na výkon a tentokrát je to jenom 26 kW. Takhle jsem se doplazil na 55 %, nabíjení opět vypadává. V 10:51 se tedy rozhoduji najít jinou nabíjecí stanici, ta je naštěstí hned za rohem. Vyrážím k ní a už v 10:54 nabíjím rychlostí 94,3 kW, což je úplně jiná káva! V 10:59 zastavuji nabíjení na 65 % a odjíždím.

Kalkulačka cesty do Chorvatska

Prakticky za rohem byla naštěstí skvěle fungující nabíječka

Vydali byste se do Chorvatska elektromobilem? Určitě nám dejte vědět svůj názor v komentáři pod článkem!

Že je havarijní pojištění zbytečným a předraženým produktem? Už dávno ne! Díky exkluzivní spolupráci Portálu řidiče s pojišťovnou Allianz nyní můžete získat slevu na havarijní pojištění ve výši až 21 %

Chci výhodné havarijní pojištění

Zdroj info: Škoda, autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Radim Krejčík.
Antonín Štefanek, 11. 6. 2023 12:26, reagovat
Petře:
Můžu poprosit o radu, přes jakou apku nebo jak zjišťujete nabíjení zdarma, pokud ještě jsou? Vím, že stále má maďarský Lidl nabíjení zdarma. Ale o Rakousku nebo Slovinsku nevím.
Děkuji
Roman P, 29. 5. 2023 10:59, reagovat
To jste se zasekl zbytečně dlouho na tom podivně fungujícím Alpitronicu. Jinak že Škoda neukazuje při nabíjení výkon, to je prostě specialita VW infotainmentu, klasika.. V tomhle je Tesla zase super, zobrazuje prakticky vše, co potřebuji a to, co ne (podrobné statistiky z nabíjení a jízd třeba), mám v aplikaci. Jinak letos jedeme 1000km mou osmiletou Teslou S do Itálie a nabíjení asi jako při několika minulých víc jak 1000km cestách opět nebude stát za řeč - bude to naprostá pohoda. Ale abych je jen nechválil, tento víkend jsem jel na sraz z Prahy do Karlovy Studánky s nabíjecí pauzou v Olomouci a jeden stojan z osmi tam nefungoval - toto se mi stalo za rok a půl vlastnictví poprvé, musel jsem tedy přeparkovat a hned vedle už jsem byl úspěšný ;)
Michal Ficus, 28. 5. 2023 19:55, reagovat
Byl jsem loni v Chorvatsku a uplně bez problémů. Žádný plánování, jen jsem zadal kam jedem, a navedlo mne to nabíječce, řeklo mi jak dlouho bude potřebovat nabíjet, kolik bude v baterce u dalšího superchargeru a uplně v klidu na 2 zastávky na záchod a oběd proběhla cesta. No ale jel jsem Teslou, ta má nabíjení celosvětově (pro nunánky celoevropsky) vyřešeno. Nic jinýho zatím líp neumějí, tak jsem zas koupil u Muska...
Jakub Mokříš, 28. 5. 2023 21:34, reagovat
Díky za reakci. Popravdě teoreticky se cesta se škodovkou moc neodlišovala. Hezky si to naplánovala, viděl jsem, kde a kdy budu nabíjet. Auto nic špatně neudělalo, bohužel nabíječky ne vždy fungují ideálně. Zároveň věřím, že jsem si vybral dost velkou dávku smůly, jak bude ostatně vidět v dalších dílech tohoto seriálu.
Roman Wirgler, 28. 5. 2023 9:24, reagovat
No popravdě, EV mají zůstat ve městech a jejich okolí, tak do 40 km, takové těžké a veliké kraksny jako je Enyaq jsou úplně zbytečnými hovadinami. K moři bych s tím nejel ani náhodou, to už bych šel raději na vlak. Uvádějí spotřebu 16 kWh/100 km a prdlajs, pokud pojedete 130 na dálnici, tak jste úplně někde jinde a v zimě? To už vychází i přes 30 kWh/100 km. Při platbě v zahraničí, kdy dáte lehce za 1 kWh 18 Kč je to super, zlatá nafta.
Petr, 28. 5. 2023 21:43, reagovat
A nebo si na plno místech ve Slovinsku, Rakousku i Chorvatsku můžete dobít zdarma...
Antonín Štefanek, 11. 6. 2023 12:27, reagovat
Petře:
Můžu poprosit o radu, přes jakou apku nebo jak zjišťujete nabíjení zdarma, pokud ještě jsou? Vím, že stále má maďarský Lidl nabíjení zdarma. Ale o Rakousku nebo Slovinsku nevím.
Děkuji

Podobné články