V prvním dílu seriálu o cestě do Chorvatska jsem vydefinoval základní podmínky, za kterých jsem se vydal na epickou výpravu k moři. Dále jsem měl první negativní zkušenosti s nabíjením, které však nebyly způsobeny autem, na vině byly spíš vnější okolnosti.
Elektromobilem do Chorvatska (2. díl) – blízké setkání třetího druhu
Články na téma Škodou Enyaq do Chorvatska:
- Elektromobilem do Chorvatska (1. díl)
- Elektromobilem do Chorvatska (2. díl) - právě čtete
- Elektromobilem do Chorvatska a zpět (3. díl)
- Elektromobilem do Chorvatska a zpět (4. díl)
- Elektromobilem do Chorvatska – srovnání s oktávkou
Nabíjíme s prototypy
Po trochu rozpačitém a docela dlouhém nabíjení v Rakouském Freistadtu se vydávám opět na cestu. Do Splitu ještě daleko, další zastávkou je podle navigace Trieben, který je vzdálený od Freistadtu 160 kilometrů. Na nabíjecí stanici, kde je několik Ionity nabíječek, dorážím v 13:06 a hned se na jednu připojuji. Přikládám Powerpass kartu, jen nabíjení se z nějakého důvodu odmítá spustit. Zkouším to po druhé, zas nic. Odpojuji nabíječku, dávám tomu půlminutku, opět připojuji, přikládám kartu a... ne, dnes mi holt hvězdy nepřejí. Nedá se nic dělat, zajedu si k jinému stojanu. Mezitím doráží několik maskovaných prototypů Porsche a nějaká Audi, takže budu mít společnost. Testovací řidiči se na mě usmívají, dáváme se do řeči, dokonce mi ukazují některé z prototypů, ale jen pod podmínkou, že nevytáhnu mobil z kapsy a nebudu fotit interiéry.
Jiný nabíjecí bod naštěstí funguje, takže si mohu směle docucat energii. S 20 % baterie tak ve 13:13 zahajuji nabíjení, které se spustí rychlostí 115 kW. Krátce posvačím a ve 13:31 se odpojuji s 58 %. Vyrážím k další nabíjecí stanici, která má být o 155 kilometrů dál, a to kousek před Mariborem.
Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko 🇭🇷
Cena cesty do Chorvatska je ovlivněna dálničními poplatky, mýtným, placenými tunely aj. Vyzkoušejte naši online kalkulačku, která vám vypočítá náklady na cestu do Chorvatska.
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.
Spočítáme vám orientační náklady na cestu, poradíme kde tankovat, zobrazíme mapu trasy i tipy na zajímavá místa, která stojí za to navštívit.
Výslednou kalkulaci vám zašleme na e-mail.
Proč se nenabíjí do plna?
Možná se divíte, proč nabíjím jenom do 58 %, případně v předchozím případě do 65 %. Je tomu tak proto, že baterie elektromobilu se umí velmi rychle nabíjet jen do určité úrovně, většinou kolem 70 až 85 % začne rychlost nabíjení dost klesat. Pokud by se to nestalo, docházelo by k velmi vysokému opotřebení akumulátoru a jeho přehřívání. Z hlediska rychlého cestování je tedy nejefektivnější nabíjet spíše kratší dobu, ale plným výkonem, než čekat na doplnění energie do plna. Zároveň je potřeba nevybíjet trakční baterii úplně, opět z důvodu nadměrného opotřebení. Navigace s tím samozřejmě počítá a plánuje průběžně trasu tak, abyste do cíle dorazili co nejdříve. Většinou tak k nabíječce auto dojede s 20–30 % a nabíjí se do 50–70 %.
Vyvracíme mýty: Kvalitní cestovní pojištění nemusí být drahé. V případě potřeby vás ale podrží a uchrání vysokých výdajů. Sjednejte si „cestovko“ do Chorvatska online od pár korun za den z pohodlí vašeho domova.
Kalkulačka cestovního pojištění do Chorvatska
Konečně bezchybné nabíjení
Na další Ionity nabíječku, která je u čerpací stanice, dorážím v 15:15. Jestli opět čekáte nějaké drama, zklamu vás. Nabíjení proběhlo přesně tak, jak proběhnout má. Výkon 126 kW, který se zobrazil na displeji nabíječky, mi doplnil akumulátor do 63 % a v 15:31 odjíždím.
Ze Slovinska se dostávám do Chorvatska, cesta hezky ubíhá, za Záhřebem se vydávám směrem na jih. Dálniční provoz elektromobilům moc nesvědčí, nejsou v něm tak efektivní, jako třeba ve městě. Škoda Enyaq umí jet předpisovou stotřicítkou se spotřebou zhruba 24 kWh na sto kilometrů. Opět si zde dovolím malou edukační vložku.
Jak je to se spotřebou elektromobilu?
Spotřeba elektrického auta je zásadní s ohledem na velikost akumulátoru. Pakliže jeho kapacita je 82 kWh a využitelných je 77 kWh (proč tomu tak je, můžeme rozebrat v samostatném článku), pak stačí vydělit kapacitu spotřebou a dostaneme dojezd (výsledek samozřejmě musíme vynásobit stovkou). V tomto případě, pokud zvažujeme spotřebu v průměru 22 kWh, dostaneme dojezd 350 kilometrů, pokud bychom měli nabito do plna a akumulátor vyždímali do poslední kapky energie.
Kalkulačka cesty do Chorvatska
Také čtěte
Hladový vybitému nevěří
Nicméně v 16:56 se připojuji k další nabíječce, ke které musím sjet kousek z dálnice do obce Ilovac, abych se s 10 % energie v akumulátoru připojil k nabíjecí stanici. Vše probíhá jak má a v 17:19 se 70 % odjíždím. Nechci to zakřiknout, skoro to vypadá, že jsem si svůj příděl smůly dnes vybral a vše se obrací k lepšímu.
Jelikož jsem člověk velmi mlsný a mám rád jídlo od McDonald’s, poprvé zasahuji navigaci do volby nabíječky a hledám nějakou právě poblíž známého řetězce rychlého občerstvení. Jednu takovou nacházím, má výkon jen 50 kW a je relativně blízko. Nevadí, prostě se napíchnu, najím a uvidíme, kolik energie se stihne za tu dobu dobít. V 17:37 jsem na místě pojmenovaném Odmoriště Vukova Gorica, připojuji se s 65 % a jdu si pro velké menu. V 18:25 jsem s ním zcela vypořádán a frčím dál. Na displeji mi svítí, že baterie je nabita na 86 %. Navigaci jsem hodil do jejích plánů vidle, protože s tímto nabíjením nepočítala a ani netušila, jak dlouho se zdržím. Naštěstí si zvládne trasu bez problémů upravit a frčíme dál.
Po 146 kilometrech mě šipka na displeji táhne k další nabíjecí stanici. V 19:11 se připojuji s 25 %, vše probíhá jak má a už v 19:36 vracím kabel zpět do držáku na nabíjecí stanici a jedu dál s 83 % baterie. Začíná se pomalu stmívat, do Splitu je to ještě kus cesty a než ulehnu ke spánku, měl bych rád auto nabité a připravené na zítřejší cestu zpět.
Ještě bych měl krátce zhodnotit dosavadní průběh cesty. Na pozitivní straně je dojem z auta, které poskytuje dostatek prostoru, komfortu a hlavně ticha. Na straně druhé je však infrastruktura, která ne vždy funguje optimálně. Že nabijete tam, kde máte, na to se úplně spolehnout nelze a i samotný nabíjecí proces je dobré průběžně kontrolovat. Standardizace nabíjecích konektorů už proběhla, ale ještě nás čeká kus cesty, než budeme moci bez problémů překonávat i delší vzdálenosti.
Že je havarijní pojištění zbytečným a předraženým produktem? Už dávno ne! Díky exkluzivní spolupráci Portálu řidiče s pojišťovnou Allianz nyní můžete získat slevu na havarijní pojištění ve výši až 21 %.
Chci výhodné havarijní pojištění
Nabíjeli jste někdy elektromobil, nebo zatím tuto zkušenost nemáte a autům na baterky se vyhýbáte? Dejte nám vědět v komentářích!
Zdroj médií: Jakub Mokříš.