PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Pod rukama středoškoláků vyrostla Tatra pro cestáře

3. 12. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

V předchozích dvou dílech jsem se zaměřil na stavbu podvozku šestikolky Tatra Phoenix a poté na protikorozní ochranu, ale třeba i plnění diferenciálů olejem. V listopadu přišel čas uvést stroj do provozu.

Pod rukama středoškoláků vyrostla Tatra pro cestáře

Články na téma Střední škola automobilní Holice:

  1. Car Day 2024 Střední školy automobilní Holice
  2. Střední škola automobilní Holice: Naše špičková karosářka vyhrávala soutěže
  3. Jak se staví Tatra
  4. Jak se staví Tatra (2. díl)
  5. Obor lakýrník – o čem to je?
  6. SŠA Holice spolupracuje s firmou DAF
  7. Jak se staví Tatra (3. díl) - právě čtete
  8. Jak se staví Tatra (4. díl) - již brzy
  9. Jak se staví Tatra (5. díl) - již brzy

Se SŠA Holice (celým názvem Střední škola automobilní Holice) jsem se rozloučil v polovině října. Od té doby kluci ve spolupráci s odborníky z Tatry zvládli spojit podvozek s rámem a chystala se montáž motoru, kabiny a následný start. Proto jsem se opět dostavil na místo činu do Holic a za lezavého venkovního počasí přihlížel finální fázi celé stavby. 

Co Tatra, to unikát 

Pravda o této Tatře je taková, že je určena pro cestáře a škola ji staví v rámci spolupráce s automobilkou. Ta ji v tom samozřejmě nenechá jen tak, ale zpravidla vyšle na několik dnů své techniky, kteří dělají tu nejdůležitější práci a na vše dohlíží. Postupují při tom podle návodu a ten je pro každé auto víceméně unikátní. 

Jak může být návod unikátní? Ona totiž i každá Tatra je prakticky originál. Ano, dělají se třeba série více stejných vozů, ale s ohledem na volnost v možnostech konfigurace nemůže výroba sekat auta jako třeba Škoda. A pozor, to je škodovka jedna z těch automobilek, které vám dají opravdu hodně možností přizpůsobení. Tatra je ale trochu jiný level. Jak si ještě ukážeme, tak jen u světel je možné volit mezi několika způsoby provedení, to samé platí i třeba pro nádrže, které jsou v mnoha objemech. Zkrátka není Tatra jako Tatra. 

Detail silentbloku motoru

Všude samé stahovačky 

Další věc, která člověka zarazí, je obrovské množství stahovacích pásek. Že je auto jeden pletenec kabelů, hadiček, hadic, trubek a trubiček, to není nic nečekaného. Ale všechno to musí někudy vést a především to nesmí plandat nebo se otírat třeba o rám nebo cokoliv jiného. Je nutné, aby bylo vše pevně uchycené a nehrozilo třeba prodření kabelu a náhodné chyby vykazované řídící jednotkou (což je jeden z nejhorších druhů závad). 

Když si tedy jeden z montérů bral už třetí balík stahovacích pásek, přičemž v jednom balíku jich je 100, nedalo mi to a musel jsem se zeptat, kolik jich vlastně na jedno auto v průměru padne. Bylo mi sděleno, že to nikdy vlastně nepočítali, ale budou to vyšší stovky až nižší tisíce kusů. Samozřejmě záleží i na tom, kolik náprav a jakou výbavu dané vozidlo má, což souvisí s výše zmíněnými možnostmi individualizace. 

Světla v plné palbě

Teď k těm zadním světlům, o která jsem se otřel o pár odstavců výše. Ta přišla samozřejmě rozložená na díly a bylo potřeba je na místě sestavit a namontovat. Jeden z techniků se toho chopil a vysvětlil mi, že součástí objednávky vozidla byla světla v nejvyšší možné konfiguraci. To znamená, že jsou uchycena v bytelném kovovém rámu s lemovkou a navíc ještě opatřená přídavným reflektorem, který osvítí bílým světlem prostor za budoucím cestářským autem. Samozřejmě s tím vzroste i cena, ale pokud si to zákazník přeje, rádi mu tuto konfiguraci dodají. Netřeba asi dodávat, že s tím, jak moc si klienti „vymýšlejí“, stoupá i hmotnost.

Zdroj info: Střední škola automobilní Holice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Za odborné informace děkujeme partnerovi

Nabízíme odborné vzdělávání nejen pro studenty, ale i odbornou veřejnost z auto-moto oborů. Naše moderní vybavení a zázemí jsou k dispozici také veřejnosti. Využijte služeb našeho autoservisu nebo se zúčastněte některého z kurzů v našem akreditovaném školicím středisku.

Podobné články