V předchozích dvou dílech jsem se zaměřil na stavbu podvozku šestikolky Tatra Phoenix a poté na protikorozní ochranu, ale třeba i plnění diferenciálů olejem. V listopadu přišel čas uvést stroj do provozu.
Pod rukama středoškoláků vyrostla Tatra pro cestáře
Články na téma Střední škola automobilní Holice:
- Car Day 2024 Střední školy automobilní Holice
- Střední škola automobilní Holice: Naše špičková karosářka vyhrávala soutěže
- Jak se staví Tatra
- Jak se staví Tatra (2. díl)
- Obor lakýrník – o čem to je?
- SŠA Holice spolupracuje s firmou DAF
- Jak se staví Tatra (3. díl) - právě čtete
- Jak se staví Tatra (4. díl) - již brzy
- Jak se staví Tatra (5. díl) - již brzy
Se SŠA Holice (celým názvem Střední škola automobilní Holice) jsem se rozloučil v polovině října. Od té doby kluci ve spolupráci s odborníky z Tatry zvládli spojit podvozek s rámem a chystala se montáž motoru, kabiny a následný start. Proto jsem se opět dostavil na místo činu do Holic a za lezavého venkovního počasí přihlížel finální fázi celé stavby.
Co Tatra, to unikát
Pravda o této Tatře je taková, že je určena pro cestáře a škola ji staví v rámci spolupráce s automobilkou. Ta ji v tom samozřejmě nenechá jen tak, ale zpravidla vyšle na několik dnů své techniky, kteří dělají tu nejdůležitější práci a na vše dohlíží. Postupují při tom podle návodu a ten je pro každé auto víceméně unikátní.
Jak může být návod unikátní? Ona totiž i každá Tatra je prakticky originál. Ano, dělají se třeba série více stejných vozů, ale s ohledem na volnost v možnostech konfigurace nemůže výroba sekat auta jako třeba Škoda. A pozor, to je škodovka jedna z těch automobilek, které vám dají opravdu hodně možností přizpůsobení. Tatra je ale trochu jiný level. Jak si ještě ukážeme, tak jen u světel je možné volit mezi několika způsoby provedení, to samé platí i třeba pro nádrže, které jsou v mnoha objemech. Zkrátka není Tatra jako Tatra.
Všude samé stahovačky
Další věc, která člověka zarazí, je obrovské množství stahovacích pásek. Že je auto jeden pletenec kabelů, hadiček, hadic, trubek a trubiček, to není nic nečekaného. Ale všechno to musí někudy vést a především to nesmí plandat nebo se otírat třeba o rám nebo cokoliv jiného. Je nutné, aby bylo vše pevně uchycené a nehrozilo třeba prodření kabelu a náhodné chyby vykazované řídící jednotkou (což je jeden z nejhorších druhů závad).
Když si tedy jeden z montérů bral už třetí balík stahovacích pásek, přičemž v jednom balíku jich je 100, nedalo mi to a musel jsem se zeptat, kolik jich vlastně na jedno auto v průměru padne. Bylo mi sděleno, že to nikdy vlastně nepočítali, ale budou to vyšší stovky až nižší tisíce kusů. Samozřejmě záleží i na tom, kolik náprav a jakou výbavu dané vozidlo má, což souvisí s výše zmíněnými možnostmi individualizace.
Světla v plné palbě
Teď k těm zadním světlům, o která jsem se otřel o pár odstavců výše. Ta přišla samozřejmě rozložená na díly a bylo potřeba je na místě sestavit a namontovat. Jeden z techniků se toho chopil a vysvětlil mi, že součástí objednávky vozidla byla světla v nejvyšší možné konfiguraci. To znamená, že jsou uchycena v bytelném kovovém rámu s lemovkou a navíc ještě opatřená přídavným reflektorem, který osvítí bílým světlem prostor za budoucím cestářským autem. Samozřejmě s tím vzroste i cena, ale pokud si to zákazník přeje, rádi mu tuto konfiguraci dodají. Netřeba asi dodávat, že s tím, jak moc si klienti „vymýšlejí“, stoupá i hmotnost.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Nabízíme odborné vzdělávání nejen pro studenty, ale i odbornou veřejnost z auto-moto oborů. Naše moderní vybavení a zázemí jsou k dispozici také veřejnosti. Využijte služeb našeho autoservisu nebo se zúčastněte některého z kurzů v našem akreditovaném školicím středisku.