PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak se měří hustota kapaliny a jak změřit bod tuhnutí?

28. 3. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat chladicí kapalinu Vše o chladicí kapalině Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla Zimní sezóna Zimní náplně a kapaliny

Chladicí kapalina má sice za úkol odvádět teplo motoru a odevzdávat ho skrze radiátor chladiče do prostoru, ale v zimě se může stát, že velice jednoduše zmrzne. Tomu zabrání nemrznoucí směs. Jak ale zjistit, jestli je tomu skutečně tak a v chladicím okruhu nekoluje jen trochu obarvená destilka?

Jak použít hustoměr chladicí kapaliny

Články na téma revize chladicí kapaliny:

  1. Jak probíhá měření hustoty chladicí kapaliny? - právě čtete
  2. Výměna chladicí kapaliny
  3. Dolévání chladicí kapaliny
  4. Přelití chladicí kapaliny
  5. Měření chladicí kapaliny
  6. Výměna chladicí kapaliny

Jak to taky může dopadnout

Jako první se samozřejmě nabízí tzv. zkouška praxí. Prostě to nebudete řešit a zima ukáže, jak moc nemrznoucí směs skutečně je. Tato metoda má ale svá úskalí. Po pár kilometrech se totiž začne motor velice rychle přehřívat, protože kapalina necirkuluje, tedy nechladí, a vůz je nutné odstavit. Další drobnou nevýhodou je, že s velkou pravděpodobností vyskočí tzv. mrazové zátky. Ty totiž zabraňují tomu, aby zmrzlá kapalina roztrhla blok motoru. Voda totiž, když ji zmrazíme, zvětší svůj objem. A jelikož je prakticky nestlačitelná, tak to odskáče blok motoru, který je prakticky roztrhán zevnitř. Voda si zkrátka cestu ven vždycky najde, ať jí stojí v cestě cokoliv. Mrazové zátky nejsou nijak drahé, ale obvykle je potřeba servisní zásah. I přesto, že je implementován tento pojistný mechanismus, může i tak dojít k roztržení nebo třeba poškození vodní pumpy a podobně.

Jednoduché měření hustoměrem

Daleko lepší taktikou je změřit si před zimou, jaká je hustota chladicí kapaliny, která nám prozradí, jak na tom s tou svojí nemrznoucí schopností je. K měření hustoty chladící kapaliny poslouží třeba velice jednoduché zařízení nazývané hustoměr chladicí kapaliny. Je to trubička s balonkem, který se stlačí a následně se trubička ponoří do chladicí kapaliny. Pak se balonek pustí, a protože je z gumy, tak svým opětovným rozpínáním vytvoří v trubičce podtlak, čímž je kapalina nasáta dovnitř.

Chladicí kapaliny v nabídkách e-shopů

Archimédův zákon

Uvidíte, že těleso v trubičce, na kterém je stupnice, je nadnášeno, ale částečně je v kapalině ponořené. Krásnou ukázku jednoduché hydrostatiky nám poskytuje konkrétně Archimédův zákon, který říká, že:

"Těleso ponořené do tekutiny, je nadlehčováno silou rovnající se tíze tekutiny stejného objemu, jako je ponořená část tělesa."

Z výše uvedeného tedy plyne, že chladicí kapalina nadlehčuje tělísko se stupnicí, na které následně můžeme odečíst teplotu, která odpovídá pro nás nejdůležitější proměnné - hustotě. Do kapaliny nenoříme nějaké homogenní těleso, ale vlastně dutinu, ve které je dole závaží a jinak je vyplněna převážně vzduchem. A podle toho, jaká je hustota kapaliny, se více či méně vynoří část se stupnicí.

Jaká hustota kapaliny je ideální?

Jakmile máme změřenou hustotu, a tedy i bod tuhnutí chladicí kapaliny, můžeme s tím nějak operovat. Obvykle se uvádí jak ideální mít v chladicím okruhu kapalinu, která nezmrzne do -30 °C. To je tak nějak plus mínus záruka toho, že v podmínkách střední Evropy bude moci vůz fungovat bez obav po celý rok. Pokud hustoměr doma nemáte (stojí asi 90 korun), takřka určitě jím bude vybaven nejbližší autoservis.

Zdroj médií: Redakce.

Podobné články