Jedna z dalších důležitých tekutin pro správnou funkci motoru je chladící kapalina. Ta ale nemá doživotní záruku a čas od času se musí vyměnit. Jak na to?
Výměna chladicí kapaliny
Články na téma revize chladicí kapaliny:
- Jak probíhá měření hustoty chladicí kapaliny?
- Výměna chladicí kapaliny - právě čtete
- Dolévání chladicí kapaliny
- Přelití chladicí kapaliny
- Měření chladicí kapaliny
- Výměna chladicí kapaliny
Z předchozích článků víme, jakou správnou barvu by kapalina měla mít a proč je tak důležitá. Chladicí kapalina by se měla měnit každé dva roky, naštěstí kvůli tomu nemusíte do servisu a zvládnete to s trochou zručnosti i v domácích podmínkách.
Jak na výměnu v domácích podmínkách?
Ještě před samotným vypouštěním kapaliny je nutné vědět, kolik tekutiny máte do nádržky nalít a také přesnou specifikaci kapaliny. To vše najdete v návodu k provozu automobilu. Při výměně dbejte především na to, aby byl motor studený. A tedy se do výměny nepouštějte nikdy hned po tom, co jste zaparkovali. Motor a chladící soustava musí vychladnout, jinak hrozí, že se po otevření víčka ošklivě popálíte.
Jakmile otevřete kapotu auta, hledejte baňatou nádobu s barevnou tekutinou. Většinou se bude nacházet někde na straně motoru. Ještě před procesem vypouštění si ale připravte větší mísu, do které následně bude kapalina stékat. Jakmile najdete baňku, podívejte se i na její rysky, které znázorňují minimální a maximální hladinu tekutiny. Vždy se ujistěte, že je tekutina mezi těmito hodnotami (a to i při dolévání), protože když tam toho bude málo, může se přehřívat motor a když zase moc pak hrozí poškození chladící soustavy v důsledku přetlakování.
Také čtěte
Aby mohla kapalina odtéct z nádrže, bude nutné odšroubovat hadici. Ta se nachází logicky dole a občas může jít o trochu komplikovanější přístup. Tak si dejte záležet, abyste u toho neztratili nervy.
Jakmile veškerá tekutina odteče, nezapomeňte zapojit zase spodní hadici do chladící nádrže a utěsnit. Následně už stačí jen doplnit směs. Doporučuje se kapalinu ředit v poměru 50:50, tedy 50 % obsahu tvoří chladící kapalina a zbývající část pak destilovaná voda. Tekutiny byste měli smíchat ještě před nalitím. V poslední fázi je u některých automobilů nutné i odvzdušnění, ale to může být poněkud komplikované a je potřeba na to vyškolenou ruku z autoservisu.
Starou chladicí kapalinu byste měli vždy ekologicky zlikvidovat.