Auta mají ve svém technickém průkaze zapsaný vždy minimálně jeden rozměr pneumatik, který je pro dané vozidlo ideální. Často je zde pneumatik i kol zapsaných víc. Co však dělat v případě, kdy chcete zapsat nový rozměr pneumatik?
Jak zapsat jiný rozměr pneu do technického průkazu
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Zapsání pneumatik do technického průkazu - právě čtete
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Pneumatiky pro elektromobily - již brzy
Ptáte se, proč by i někdo nechával zapisovat jiný rozměr, než má zadaný? Může to být například z důvodu, kdy je v zimě vhodnější jezdit na užších ráfcích především díky lepší ovladatelnosti. Nebo prostě máte v plánu koupit nestandardní vzácná kola, na kterých ale opravdu potřebujete jezdit. Jejich zapsáním do technického průkazu nikdy není na škodu. Alternativní, již zapsané pneumatiky najdete ve velkém technickém průkaze v části „Nápravy“ na řádku 20 a 21. Níž, v části „Záznamy“ najdete další alternativní rozměry pneumatik, které je možné na auto obout. Pokud tam nenajdete gumy, které chcete na své auto obout, pojďme se podívat na to, co hrozí v případě nezapsání a jak je tedy do technického průkazu dostat.
Cesta nejmenšího odporu v případě „zapisování“ alternativního rozměru může být informování u autorizovaného prodejce aut. Ten má nejčastěji kompletní tabulku rozměrů, které jsou vhodné právě pro váš vůz. Tato tabulka totiž s největší pravděpodobností není v technickém průkazu zapsaná celá, a proto to bude pro vás nejjednodušší.
Ta méně oblíbená věc je sehnání typového listu nebo posudku na kola, na základě, kterého je možné následně na úřadě zapsat informace do technického průkazu.
Co je typový list?
Typový list je dokument, který je vydáván k novým kolům a informuje kupujícího o tom, že jsou kola testovaná, bezpečná a vhodná pro váš vůz. Dokument slouží i jako takzvaný doklad o homologaci na veřejné komunikace. Typový list vám vydá na vyžádání i mnoho autorizovaných přeprodejců kol. S tímto dokumentem se pak jednoduše dostavíte na stanici technické kontroly, kde vám potvrdí jejich montáž (za asi 250 korun). S potvrzeným dokladem se následně vydáte na dopravní úřad, kde zaplatíte symbolických 50 korun za změnu v TP a úředník vám kola zapíše.
Řádně vyplněný typový list musí být potvrzen:
- prodejcem
- dovozcem
- držitelem schválení (Seznam držitelů schválení a jejich překladů jsou na internetové stránce Ministerstva dopravy www.mdcr.cz)
Co s nezapsanými koly v technickém průkazu?
Za nezapsané kola můžete od příslušníků policie České republiky, kteří si toho všimnou, dostat nepěknou pokutu. V horším případě, vám policie může zabavit i technický průkaz. Se špatným rozměrem pneumatik neprojdete ani u techniků na stanici technické kontroly – tedy tou legální cestou. V neposlední řadě pak i pojišťovna bude rýpat v těch nejmenších detailech, aby vám nemusela vyplatit škodu. A to jí v případě nezapsaných kol potažmo pneumatik půjdete pěkně naproti. Škodu vám nemusí vyplatit ani v případě, že jste pouze účastníkem nehody.
Zdroj médií: Depositphotos.