Prořezáváním pneumatik můžete zvýšit kilometrový nájezd až o 15 až 30 %. Na osobní automobily nebo motocykly však rovnou zapomeňte. Jejich prořezávání nemusí být bezpečné, a dokonce je to i zakázáno přímo zákonem.
Prořezávání pneumatik - co to je a lze jím prodloužit životnost?
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik - právě čtete
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Pneumatiky pro elektromobily - již brzy
Prořezáváním pneumatik na osobních automobilech, nelze zaručit prodloužení životnosti, a především ohrozíte nejen sebe, ale také ostatní účastníky provozu.
Prořezávat lze pouze pneumatiky, které jsou určeny na nákladní vozidla, či autobusy a mají na své bočnici označení „Regroovable“. Prořezávání plášťů pneumatik nákladních vozů s označením je zákonem dovoleno a některými výrobci přímo doporučováno. Jde o to, že pořízení nových plášťů nemusí být úplně levná záležitost, tudíž její prořezání je nejlepší cesta.
Na prořezaných pláštích je možná maximální rychlost (na hnacích nápravách) 100 km/h. Celoocelové pneumatiky určené k prořezání mají takzvanou zesílenou bezpečnostní vrstvu mezi horní plochou nárazníku a dezénovými drážkami, která zabraňuje průniku kamenů do kostry pláště. Tato vrstva může být v případě výrazného neporušení použita k prořezání. Každý výrobce však doporučuje nechat pláště prořezat u profesionálů. V Německu, Rakousku či některých dalších zemích je prořezávání gum na přední nápravě autobusů zakázáno.
Jak prořezat pneumatiky
K prořezávání je potřeba mít kvalitní prořezávačku pneumatik a nejlépe i někoho, kdo to již dělal. Výrobci plášťů by vám měli poskytnout schéma k prořezávání. Doporučujeme pro takto odbornou práci vždy navštívit pneuservis.
Prořezávání plášťů je vhodné dělat, když je hloubka vzorku asi 3 mm. Je důležité zkontrolovat, zda plášť nedisponuje žádným defektem, bublinou či jiným poškozením. Pokud je guma v pořádku, je možné prořezat nového vzorku až 4 milimetry.
Rozhodně se výrazně nedoporučuje pláště prořezávat neprofesionálními nástroji, jako je flexa nebo dláto, či jiné kreativní nástroje. Vždy je nutné používat prořezávačku na pneumatiky, díky které je zajištěna kvalitní práce a především bezpečnost.
Princip prořezání
Vytvořením „nové drážky“ ve staré pneumatice prodloužíte životnost a podle některých výrobců dlouhodobě na každých 100 kilometrech ušetříte až dva litry paliva. Díky prořezaným plášťům výrazně zvýšíte přilnavost a s tím spojenou také bezpečnost oproti sjetým pneumatikám na nákladních vozidlech.
Zdroj médií: Depositphotos.