PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Prořezávání pneumatik - co to je a lze jím prodloužit životnost?

16. 5. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Rádce motoristy

Prořezáváním pneumatik můžete zvýšit kilometrový nájezd až o 15 až 30 %. Na osobní automobily nebo motocykly však rovnou zapomeňte. Jejich prořezávání nemusí být bezpečné, a dokonce je to i zakázáno přímo zákonem.

Prořezávání pneumatik

Prořezáváním pneumatik na osobních automobilech, nelze zaručit prodloužení životnosti, a především ohrozíte nejen sebe, ale také ostatní účastníky provozu.

Prořezávat lze pouze pneumatiky, které jsou určeny na nákladní vozidla, či autobusy a mají na své bočnici označení „Regroovable“. Prořezávání plášťů pneumatik nákladních vozů s označením je zákonem dovoleno a některými výrobci přímo doporučováno. Jde o to, že pořízení nových plášťů nemusí být úplně levná záležitost, tudíž její prořezání je nejlepší cesta.

Na prořezaných pláštích je možná maximální rychlost (na hnacích nápravách) 100 km/h. Celoocelové pneumatiky určené k prořezání mají takzvanou zesílenou bezpečnostní vrstvu mezi horní plochou nárazníku a dezénovými drážkami, která zabraňuje průniku kamenů do kostry pláště. Tato vrstva může být v případě výrazného neporušení použita k prořezání. Každý výrobce však doporučuje nechat pláště prořezat u profesionálů. V Německu, Rakousku či některých dalších zemích je prořezávání gum na přední nápravě autobusů zakázáno.

Jak prořezat pneumatiky

K prořezávání je potřeba mít kvalitní prořezávačku pneumatik a nejlépe i někoho, kdo to již dělal. Výrobci plášťů by vám měli poskytnout schéma k prořezávání. Doporučujeme pro takto odbornou práci vždy navštívit pneuservis.

Prořezávání plášťů je vhodné dělat, když je hloubka vzorku asi 3 mm. Je důležité zkontrolovat, zda plášť nedisponuje žádným defektem, bublinou či jiným poškozením. Pokud je guma v pořádku, je možné prořezat nového vzorku až 4 milimetry.

Rozhodně se výrazně nedoporučuje pláště prořezávat neprofesionálními nástroji, jako je flexa nebo dláto, či jiné kreativní nástroje. Vždy je nutné používat prořezávačku na pneumatiky, díky které je zajištěna kvalitní práce a především bezpečnost.

Princip prořezání

Vytvořením „nové drážky“ ve staré pneumatice prodloužíte životnost a podle některých výrobců dlouhodobě na každých 100 kilometrech ušetříte až dva litry paliva. Díky prořezaným plášťům výrazně zvýšíte přilnavost a s tím spojenou také bezpečnost oproti sjetým pneumatikám na nákladních vozidlech.

Zdroj info: Barum, Fóra řidičů, MegaMax24, AZ pneu.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články