Pneumatiky mají jako jediné neustálý kontakt s vozovkou. Jejich stav ovlivňuje nejen naši bezpečnost a jízdní stabilitu, ale také může negativně ovlivňovat spotřebu paliva a životnost samotných pneumatik.
Předcházejte sjetým, oskákaným či zpuchřelým pneumatikám
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky
- Směr rotace pneumatiky
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé? - právě čtete
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Pneumatiky pro elektromobily - již brzy
Správná kontrola pneumatik zahrnuje hned několik kroků, které je potřeba splnit. Kontrola nespočívá pouze v hlídání správného tlaku (který je mimochodem vhodné měřit nejlépe, co dva týdny, tedy dvakrát za měsíc), ale také v hlídání hloubky dezénu, stavu běhounu, vychýlení a rovnoměrného opotřebené.
Letní a zimní pláště – kontrola hloubky dezénu
Letní guma musí mít minimální hloubku 1,6 milimetrů. Obecně se odborníky doporučuje, vyměnit plášť, pokud má hloubku menší než 3 milimetry. Na mokrém povrchu totiž 1,6 milimetrový vzorek brzdí až o 44 % hůř než 3 mm vzorek – s tím je taktéž spojen fakt, že čím hlubší vzorek, tím vyšší odolnost vůči aquaplaningu. Zimní plášť je možné používat až do doby, dokud bude mít hloubku 4 milimetry. Hloubku dezénu je důležité měřit v každé středové drážce, aby se zjistilo, zda se plášť nesjíždí nerovnoměrně (třeba pouze sjíždění pneumatik z vnější strany, vnitřní nebo na středu).
Pokud máte podezření na sjeté pneumatiky, je důležité to okamžitě prověřit. Oskákané pneumatiky mohou být nebezpečné, protože mají sníženou hloubku dezénu, což znamená, že se snižuje odvod vody na mokré vozovce. Pravidelná kontrola pneumatik, včetně prověření dezénu, stavu boků a tlaku v pneumatikách, může pomoci předcházet problémům a prodloužit životnost pneumatik.
Kromě sjetých pneumatik jsou i další problémy, na které je důležité dávat pozor. Například u zpuchřelých pneumatik hrozí nebezpečí prasknutí. Je důležité věnovat pozornost také oskákaným pneumatikám a provádět pravidelnou kontrolu, aby bylo možné identifikovat problémy včas a minimalizovat riziko nehod.
Správná geometrie a vyvážení
Sjeté pneumatiky na vnitřní straně můžou způsobovat zkrácení životnosti. Sjíždění předních pneumatik z vnitřní strany může být způsobeno například špatným nastavením geometrie. Při přezouvání na nové pneumatiky, je vhodné nechat si alespoň jednou ročně zkontrolovat a nastavit geometrii kol. Kromě geometrie je třeba při každé výměně pneumatik nechat kola správně vyvážit.
Geometrie kol zahrnuje nastavení úhlu řízení, výšky kol, vzdálenosti mezi koly, sklonu předního a zadního nápravy a dalších parametrů, které ovlivňují stabilitu a ovladatelnost vozu. Správná geometrie zajišťuje delší životnost pneumatik. Je důležité geometrii kol pravidelně kontrolovat a upravovat.
Zdroj médií: Depositphotos.