Ačkoli to na první pohled nevypadá, je pneumatika tak trochu křehkou věcí, která se může snadno poškodit a dojít k defektu. Od méně závažných prasklin až po ty, které není možné dočasně opravit na místě.
Defekty pneumatik a jejich druhy
Články na téma pneu:
- Jak reklamovat pneumatiky
- Defekt pneumatiky - právě čtete
- Směr rotace pneumatiky
- Zapsání pneumatik do technického průkazu
- Kontrola pneumatik - jak je nemít sjeté, oskákané nebo zpuchřelé?
- Prořezávání pneumatik
- Rychlostní index pneumatik a STK
- Likvidace pneumatik ekologickou cestou
- Kompletní průvodce: Jak vybrat správné moto pneu?
- Jak správně číst testy pneumatik a vybrat si nové pláště
- Pirelli Cyber Tyre - co umí nová inteligentní technologie pneumatik?
- Pneumatiky pro elektromobily - již brzy
Aby pneumatiky dlouho vydržely, musíte se o ně správně starat. V opačném případě mohou vzniknout defekty. To znamená jediné, tedy jakékoli poškození povrchu a struktury pláště. Následek způsobuje, že nemůžete pokračovat dál v jízdě, dokud se problém nevyřeší, buď na místě nebo následně v pneuservisu.
Druhy defektů pneumatik
K poškození je náchylná kterákoliv část pneumatiky. Setkat se můžete s poškozeným běhounem i poškozenou bočnicí pneumatiky. Mezi nejčastější typy defektů patří provozní závady. Tyto závady vznikají z několika důvodů, mezi ně patří: nesprávný tlak v pneumatikách, nevhodná montáž, vadné tlumiče nebo třeba nesprávná geometrie. Mezi další defekty se řadí mechanické poškození, kam řadíme například projetí díry nebo najetí na obrubník, které může způsobit boční poškození pneumatiky, případně proděravění ostrým předmětem a další.
Prevence defektu pneumatiky
Většině druhům poškození se dá vyhnout tím, že se budete správně starat o pneumatiky. Samozřejmě najet na hřebík na cestě zrovna nepatří do situací, které se dají tak dobře ovlivnit, ale za to vhodně pláště nahustit ano. Se správným tlakem v pneumatikách se vyhnete problémům s nerovnoměrným ojetím dezénu. Pokud totiž budete jezdit na podhuštěných pneumatikách, pak můžete očekávat sjeté okraje, které mohou vést k boulím. Ty vznikají kvůli přetržení vláken v konstrukci pneu. U přehuštěných pneumatik je pak problém se sjetým středem běhounu. V obou případech pláště ztrácí své specifické vlastnosti a jízda se tak stává obtížná a v některých případech i nebezpečná.
Před započetím jízdy byste měli čas od času zkontrolovat všechna kola a zjistit zda některá pneumatika není poškozená z boku nebo v jiné části. Občas se totiž na bočnicích mohou vyskytovat viditelné boule, které se časem rozlézají a v poslední fázi praskají. Při jízdě to může způsobit malou explozi, která může zapříčinit i dopravní nehodu. Při prudké ráně se totiž snadno leknete a pak člověk začne zmatkovat. To samé platí, že byste na jednu sadu pneumatik neměli jezdit déle jak 6 let. Časem materiál vysychá a může snadněji povrchově praskat, což samozřejmě způsobuje problémy při jízdě, navíc se staršími pneumatikami také hrozí i ztráta minimální hloubky dezénu.
Pozor si ale dávejte i při obyčejné jízdě. Pneumatikám neprospívá, když často prudce brzdíte, auto přetěžuje v rámci provozní hmotnosti, úmyslně projíždíte výmoly - malé i velké a nebo nedopatřením najíždíte na vysoký obrubník. Ve výjimečných případech se mohou objevit problémy už z výroby, pak je nejjednodušší pneumatiku vyreklamovat.
Řešení defektu pneumatiky
Většina potíží se bohužel musí vyřešit novými pneu, bohužel u větších potíží neexistuje možnost, že by vám v autoservisu nebo pneuservisu pneumatiku spravili a vy na ní mohli v klidu odjet domů. U menších defektů pomůže krátkodobě opravná sada nebo dojezdový plášť, ale i tak se jedná o nouzové řešení, protože se pneumatika bude muset vyměnit za novou.