U každého auta se časem a používáním unaví vzpěry, které pomáhají zvednou víko kufru a drží ho v horní poloze, obvykle z nich vlivem špatného těsnění uteče plyn. Výměna je záležitost poměrně levná a hlavně velmi rychlá.
Výměna vzpěr víka zavazadlového prostoru
Články na téma výměna autodílů:
- Klínový řemen - kdy ho vyměnit a co se stane, když praskne?
- Výměna homokinetického kloubu
- Originální autodíly vs. druhovýroba: Co se vyplatí?
- Výměna xenonové výbojky
- Jak sundat a vyměnit hlavici řadící páky
- Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy
- Originální autodíly – kdy je zvolit a kdy sáhnout po druhovýrobě?
- Jak vyměnit vzpěry kufru - právě čtete
- Výměna hlavice řadící páky
- Výměna zapalovacích svíček
- Výměna nápravy na vozidle Škoda Octavia 1: Jak na to?
Pakliže zjistíte, že vzpěry už neslouží, jak by měly, případně že se začínají rozpadat, je čas na jejich výměnu. K té nebudete potřebovat prakticky nic. Stačí menší plochý šroubovák, či něco podobného, v nouzi postačí malý pilník. Bude to zkrátka chtít něco plochého, čím lze lehce zapáčit. A pak se samozřejmě budou hodit nové vzpěry.
Jak vybrat vzpěry kufru
Se vzpěrami se to má zhruba tak, jako třeba s olejovým nebo kabinovým filtrem. Je to jeden z těch dílů, na kterých nedává moc mysl šetřit. Když se podívám na plynové vzpěry (nebo podpěry – záleží, jak to má pojmenovaný ten který e-shop) pro jedničkovou fabii v kombíku, tak nejlevnější vyjde na 157 korun, originální díl na 620 korun. Vzpěra německé prvovýroby stojí 295 korun, takže bych bral buď ji, nebo originál. Na tom, jak dlouho díl vydrží a jak bude fungovat se cena podepíše.
Rozhodně nekupujte ty nejlevnější, se kterými máme v redakci prachbídnou zkušenost. V mrazech totiž přestávaly fungovat a obecně byla síla, jakou držely víko nahoře, ovlivněna teplotou. Nechcete, aby vám při vyndávání vánočních dárku z auta spadlo na záda.
Jak vyměnit plynové vzpěry kufru
Výměna je skutečně triviální, tedy v případě, že vzpěra je toho nejobyčejnějšího a nejjednoduššího provedení. Otevřeme páté dveře a lokalizujeme vzpěry – bývají po stranách. Na koncích jsou nasazeny na čepy a zajištěny plechovou pojistkou. Tu musíme vycvaknout a můžeme ji posunout směrem nahoru. Pak lze vzpěru z čepu sejmout. To samé udělejte i s druhým koncem. Doporučujeme nejprve vyměnit jednu, pak až druhou. Dejte pozor na to, že vzpěry i čepy bývají umaštěné a špinavé, ale taky na to, že jakmile páté dveře zbavíte jedné nebo obou vzpěr, nebude je nic držet nahoře. Hodí se pomocník, který v mezičase víko kufru nahoře podrží, eventuálně si ho můžete opřít o záda, což ale není úplně komfortní.
Jestli jste fajnšmekři, můžete čepy očistit a dát na ně malinko vazelíny, jedná se v podstatě o kloubový spoj a ten si trochu lubrikace zaslouží. Problém, se kterým se můžete setkat, je, že pozice konce vzpěry nebude odpovídat čepu. Na to je jednoduchá pomoc – dá se otočit kolem podélné osy, takže si jeho polohu upravte, jak potřebujete.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.