PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak vyměnit gufera ventilu bez sundání hlavy

2. 10. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Těsnění dříků ventilů nejsou nijak drahá. Je to položka za pár desetikorun. Výměna je ale poměrně pracná, ačkoliv se nejedná o nic zásadně složitého. S trochou šikovností se to dá zvládnout i doma, a to bez sundání hlavy.

Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy

K čemu slouží gufera ventilů

Gufera vlastně těsní v místě, kde ventil prochází hlavou. Jejich úkolem je, aby se olej nedostával tímto prostorem do válce. Bohužel jsou tato těsnění dost namáhána tepelně i mechanicky. Časem ztvrdnou, ošoupou se, možná se dokonce začnou drolit. Motor pak začne přicucávat olej, což se projeví zejména po delší odstávce vozu namodralým dýmem z výfuku, který ale po chvíli zmizí. To je důsledek právě toho, že mazivo steklo do válce, kde bylo po startu spáleno.

Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy

Cílem první části celé operace je dostat se k pružinám ventilů. To znamená demontáž ventilového víka a následně i vačkového hřídele. Potřebujete se zkrátka dostat na pružiny ventilů. Přípravná fáze by byla hotová.

Nyní se bude hodit hodit kompresor, který zvládne tlakovat aspoň na takových 8 až 10 atmosfér. K němu se dá pořídit hadička, která se namontuje do válce namísto svíčky. Tlak potřebujeme k tomu, aby nám ventil po uvolnění nespadl do válce, který je v dolní úvrati. Pokud by se tak stalo, bylo by už opravdu potřeba potupně demontovat hlavu a ventil z válce vylovit.

Stlačit pružinu a vyndat půlměsíčky

Zapnutím kompresoru je zajištěno, že ventil do válce nespadne a můžete pokračovat. Je třeba nějak, nejlépe pomocí k tomu určeného nástroje, stlačit pružinu ventilu, abychom se dostali k půlměsíčkům, které jdou při stlačení pružinky vyndat. Pozor, na pružinu je potřeba docela velká síla, ideální je nasadit na ni speciální klíč, který vypadá podobně jako klíč na svíčky a na ten tlačit přes páku. Po vyndání půlměsíčků půjde sundat i pružina.

Nasazení nových gufer

Stáhněte gufero a zhodnoťte stav. Poté si nachystejte nové. Pozor ale, většinou se liší gufera pro sací a pro výfukové ventily, tak to nepopleťte. Nasazení gufera lze provést tak, že ho vsadíte do ořechu, který na něj nejlépe sedne (pokud není přiložen v sadě s gufery), namažete ho a nasunete ho na dřív ventilu. Nepůjde to úplně snadno. Je běžné, že těsnění klade trochu odpor. Po nasazení stačí znovu nasadit pružinu, stlačit ji, zajistit půlměsíčky a je hotovo, můžete se vrhnout na další ventil.

Na samotných těsněních se nevyplatí moc šetřit. Rozdíl v ceně může být klidně desetinásobný, ale v rámci trvanlivosti bychom raději investovali do těch originálních. Po výměně a nastartování nechejte motor chvíli běžet na volnoběh, ať si těsnění sednou jak mají. Problémy spojené se špatnými těsněními ventilů by měly zmizet, pokud ne, je třeba hledat příčinu někde jinde.

Zdroj médií: Pixabay, YouTube (https://youtu.be/p7RCcYOwl18).

Podobné články