Výrobci vozidel už při návrhu nového auta počítají s tím, že určité množství zákazníků se do autosalonu vrátí v případě potřeby servisu. Ať už jde o výměnu oleje nebo větší opravy po nehodách, automobilka zkrátka kalkuluje s tím, že nad rámec ceny vozu dostane ze zákazníkovy kapsy ještě nějaký obnos (a často nemalý) právě na prodeji originálních autodílů.
Originální náhradní díly nebo druhovýroba autodílů, co je lepší?
Články na téma výměna autodílů:
- Klínový řemen - kdy ho vyměnit a co se stane, když praskne?
- Výměna homokinetického kloubu
- Originální autodíly vs. druhovýroba: Co se vyplatí? - právě čtete
- Výměna xenonové výbojky
- Jak sundat a vyměnit hlavici řadící páky
- Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy
- Originální autodíly – kdy je zvolit a kdy sáhnout po druhovýrobě?
- Jak vyměnit vzpěry kufru
- Výměna hlavice řadící páky
- Výměna zapalovacích svíček
- Výměna nápravy na vozidle Škoda Octavia 1: Jak na to?
Druhovýroba autodílů
Jenže je tu ještě lákavá možnost pořídit levněji, a často několikanásobně, autodíly z druhovýroby. K tomu se sice automobilka hlásit nebude, ale na vůz by měl pasovat také. Otázka je, jestli se to vyplatí.
Příliš široká nabídka automobilek
Výrobci automobilů se moc nechlubí faktem, že za "top kvalitou" jimi dodávaných komponentů je kolikrát totožná továrna, která vyrobí jak díl s logem příslušné automobilky, tak i naprosto identický díl bez loga, jenž dodá na trh skrze jiné kanály. Samozřejmě za daleko nižší cenu, nicméně kvalita je stejná.
Pak jsou kvalitní výrobci, často se jedná o evropské firmy dobře známých jmen, kteří sice nevyrobí autodíl stejný jako originál, ale produkují třeba tlumiče, které na daný vůz pasují a odvedou dost podobnou službu, mnohdy i lepší než náhradní díl dodávaný automobilkou. Cenově se obvykle nejedná o nejlevnější možnou volbu, ale oproti originálu to peněženku tolik nezabolí.
Šedá zóna asijských firem
No a pak je tu obrovská šedá zóna asijských firem, o kterých jste dost možná nikdy neslyšeli, ale umí vychrlit v podstatě cokoliv. Od nápravy, přes světlomet až po kotouče či destičky. S cenami umí jít výrobci až absurdně nízko, ale s kvalitou je to jedna velká loterie.
Není divu, že je z toho celého zákazník zmatený, když hledá třeba zmíněné kotouče na svůj vůz. Vyskočí mu obvykle spousty nabídek, lišících se cenou v řádek vyšších desítek procent. Zde je třeba prvně zvážit, co člověk opravdu potřebuje. Jedná-li se o díl, jehož selhání by bylo fatální pro vůz (rozvody nebo palivový filtr) případně pro bezpečnost posádky (brzdy, díly podvozku a řízení), nemá smysl riskovat a kupovat úplně to nejlevnější. Zlatá střední cesta bude jistota a nebáli bychom se vsadit na druhovýrobu některé známější značky, například Bosch nebo Brembo.
Plasty klidně od Číňana
Jsou ale komponenty, například plastové nárazníky, světla, případně díly do interiéru, jejichž úloha není tak kritická, aby v případě selhání zásadně ohrozila zdraví posádky nebo vozu. V tomto případě se možná vyplatí ušetřit, zejména u starších vozů, u kterých není předpoklad, že budou sloužit ještě dlouhá léta, ale už se v podstatě jen "dojíždějí".
Originální náhradní díly jsou jistotou
Kdo si s tím dá práci a čas, může si projít internetová fóra, kde lze často narazit na zajímavé zkušenosti. Jistotou je koupě originálního autodílu, ale většina solidních automechaniků umí v tomto směru taktéž poradit, případně náhradní díl sehnat. Pozor ale, často díl jiný než originální vykazuje v provozu odlišné charakteristiky, i přesto, že je kvalitní. Značkové tlumiče mohou auto "přitvrdit", případně brzdové kotouče si nemusejí sedět s destičkami a rychleji se opotřebovávat. Výhoda originálních dílů je v tom, že toto riziko eliminují.