PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Legenda 1.9 TDI PD - 2. díl

16. 11. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Technologie

V minulém dílu tohoto miniseriálu o legendárním motoru 1.9 TDI se sdruženými vstřikovacími jednotkami jsme se zabývali agregátem jako celkem. Teď se podíváme na jeho jednotlivé varianty.

Motor 1.9 TDI PD

Stejně jako minule, vynecháme ty nejstarší kousky ještě s rotačním vysokotlakým čerpadlem Bosch VP/VE 30. Jistě, byla to asi nejspolehlivější verze vůbec, vždyť co se mohlo pokazit na tak jednoduchém motoru s ultrajednoduchým turbem bez natáčecích lopatek…

My ale poskočíme dál, až k jednotkám se sdruženými vstřikovači pumpe-düse (čerpadlo tryska), kde palivo už nedopravovalo rotační čerpadlo, ale klasické podávací nízkotlaké a tlak se tvořil až v tryskách.

Vstřikovač PD

Spousta různých variant

Technicky je motor v mnoha věcech shodný napříč všemi variantami. Například se zde pro lepší roznášení používala třeba lichoběžníková oka ojnic u pístů. Těmi se lépe roznáší vysoký tlak přímého vstřiku a expanze do tvarovaného dna pístu. Stejně tak i rozvody jsou všude řešeny ozubeným řemenem, blok válců je z šedé litiny a hlava zase z hliníku. Postupně se ale upravovaly různé verze a varianty pro různé výkony, různá použití apod. Kupříkladu verze s 85 kW měla točivý moment 250 N.m ve Škodě Superb, ale třeba Volkswagen Golf jich měl 285 N.m a Seat Alhambra dokonce 310 N.m. Probrat všechny verze a varianty nepůjde. Jen se podívejte, co jich je:

Použití motorů 1.9 TDI PD

VýkonToč. MomentOznač.Modely
55 kW210 N.mBSUVW Caddy
66 kW210 N.mBRUVW Golf, VW Touran
BXFSeat Leon, Seat Altea; VW Golf, VW Touran
BXJSeat Ibiza; VW Golf, VW Touran
240 N.mANUVW Sharan; Seat Alhambra; Ford Galaxy
74 kW240 N.mATDAudi A3; Seat Ibiza, Cordoba; Škoda Fabia,
Octavia; VW Polo, Golf, Bora/Jetta, New Beetle
AXRAudi A3; Seat Ibiza, Cordoba, Leon; Škoda Fabia,
Roomster, Octavia; VW Polo, Golf, Bora/Jetta, New Beetle
BEWVW Golf, Bora/Jetta, New Beetle
BMTSeat Ibiza, Cordoba; VW Polo
250 N.mAVBAudi A4; Škoda Superb; VW Passat
AVQVW Touran
77 kW240 N.mBSWŠkoda Fabia, Roomster; VW New Beetle
250 N.mBJBSeat Altea,Toledo; Škoda Octavia; VW Caddy
BKCAudi A3; Seat Leon, Atlea, Toledo; Škoda Octavia;
VW Golf, Jetta, Touran, Passat
BSVŠkoda Superb,
BLSAudi A3; Seat Ibiza, Leon, Altea, Toledo; Škoda Fabia,
oomster, Octavia, Superb; VW Golf, Jetta, Touran,
Passat, Caddy
BXEAudi A3; Seat Leon, Altea, Toledo; Škoda Octavia,
Superb; VW Golf, Jetta, Touran, Passat
85 kW250 N.mBPZŠkoda Superb; VW Passat
285 N.mAMJAudi A4,A6; VW Golf, Bora/Jetta, Passat
310 N.mATJAudi A4; VW Passat
AUYSeat Alhambra; Ford Galaxy; VW Golf, Bora/Jetta, Sharan
BVKSeat Alhambra; Ford Galaxy; VW Sharan
96 kW285 N.mAWXAudi A4,A6; Škoda Superb; VW Passat
310 N.mASZAudi A3; Ford Galaxy; Seat Ibiza, Cordoba,
Leon, Toledo, Alhambra; Škoda Fabia, Octavia;
VW Polo, Golf, Bora/Jetta, Sharan
AVFAudi A4,A6; Škoda Superb; VW Passat
BLTFord Galaxy; Seat Ibiza, Cordoba;
Škoda Fabia; VW Polo
110 kW320 N.mARLFord Galaxy; Seat Leon, Toledo;
VW Golf, Bora /Jetta
BTBSeat Alhambra; VW Sharan
118 kW330 N.mBPXSeat Ibiza
BUKSeat Ibiza
Jaké změny jsme mohli najít mezi jednotlivými variantami. Tak především šlo o nasazení jiné řídící elektroniky, která řešila jiné nastavení motoru pro charakteristiku výkonu a točivého momentu dle potřeby. Z výše uvedené tabulky jsou zřejmé například úpravy točivého momentu, které se vytvářely například z důvodů instalace jiných převodovek či zástavby do větších a těžších vozidel typu Seat Alhambra apod.
 

Srovnání charakteristik některých motorů

1.9 TDI PD 74kW 1.9 TDI PD 77kW 1.9 TDI PD 96kW 
Kód motoru ATD, AXR, BEW, BMT BJB, BKC, BLS, BSV, BXE AWX 
Objem1896 cm3 1896 cm3 1896 cm3 
Vrtání 79,5 mm 79,5 mm 79,5 mm 
Zdvih 95,5 mm 95,5 mm 95,5 mm 
Kompresní poměr 19:119:119:1
Max. výkon 74 kW při 4000 ot/min77 kW při 4000 ot/min96 kW při 4000 ot/min
Max. Točivý moment 240 N.m při 1900 až 2400 ot/min250 N.m při 1900 ot/min285 N.m při 1750 - 2500 ot/min
řídicí jednotka motoru Bosch EDC 15 P Bosch EDC 16 Bosch EDC 15P 
emisní norma EU3 BJB-EU3; EU4 EU3 

Euro 3 a Euro 4

Ovšem důvodem byl i přechod na lepší emisní třídu. Kupříkladu v tabulce můžete najít motor s označením BJB. Ten splňoval emisní třídu Euro 3. Ostatní motory téže řady s jiným označením (BKC, BSV, BLS, BXE) pak už splňovaly Euro 4. Toho bylo dosaženo hned několika úpravami. Například v některých verzích byly nasazeny keramické žhavicí svíčky, zpětné vedení výfukových plynů mělo chlazení a byla zde i možnost nasazení filtru pevných částic. Samozřejmě, že všechny tyto změny s sebou nutně nesly i velmi výraznou změnu procesorové jednotky.

Fabia 1.9 TDI PD

Během let se také měnily materiály a komponenty. Například u motoru s 96 kW už museli inženýři sáhnout po kvalitnějším těsnění pod hlavou, které už bylo až příliš okatě nedostatečné. Stejně tak museli upravit i klikovou hřídel a její uložení a stěny válců dostaly hliníkový povlak, protože tepelné zatížení válců bylo už neúměrné. I přes tyto změny se stále nedařilo snížit teplotu motoru na dostatečnou úroveň, a tak získal agregát i vetší chladič a výkonnější olejové čerpadlo.

Zdroj médií: Redakce, Škoda, Volkswagen.

Podobné články