V minulém dílu tohoto miniseriálu o legendárním motoru 1.9 TDI se sdruženými vstřikovacími jednotkami jsme se zabývali agregátem jako celkem. Teď se podíváme na jeho jednotlivé varianty.
Legenda 1.9 TDI PD - 2. díl
Články na téma motory TDI:
- Motory TDI - jak fungují a jsou spolehlivé?
- Legenda 1.9 TDI PD - 1. díl
- Legenda 1.9 TDI PD - 2. díl - právě čtete
- Nové TDI nebo TSI? Pro co se rozhodnout?
- Proč nepodtáčet motor 1.9 TDI
Stejně jako minule, vynecháme ty nejstarší kousky ještě s rotačním vysokotlakým čerpadlem Bosch VP/VE 30. Jistě, byla to asi nejspolehlivější verze vůbec, vždyť co se mohlo pokazit na tak jednoduchém motoru s ultrajednoduchým turbem bez natáčecích lopatek…
My ale poskočíme dál, až k jednotkám se sdruženými vstřikovači pumpe-düse (čerpadlo tryska), kde palivo už nedopravovalo rotační čerpadlo, ale klasické podávací nízkotlaké a tlak se tvořil až v tryskách.
Také čtěte
Spousta různých variant
Technicky je motor v mnoha věcech shodný napříč všemi variantami. Například se zde pro lepší roznášení používala třeba lichoběžníková oka ojnic u pístů. Těmi se lépe roznáší vysoký tlak přímého vstřiku a expanze do tvarovaného dna pístu. Stejně tak i rozvody jsou všude řešeny ozubeným řemenem, blok válců je z šedé litiny a hlava zase z hliníku. Postupně se ale upravovaly různé verze a varianty pro různé výkony, různá použití apod. Kupříkladu verze s 85 kW měla točivý moment 250 N.m ve Škodě Superb, ale třeba Volkswagen Golf jich měl 285 N.m a Seat Alhambra dokonce 310 N.m. Probrat všechny verze a varianty nepůjde. Jen se podívejte, co jich je:
Použití motorů 1.9 TDI PD
Výkon | Toč. Moment | Označ. | Modely |
---|---|---|---|
55 kW | 210 N.m | BSU | VW Caddy |
66 kW | 210 N.m | BRU | VW Golf, VW Touran |
BXF | Seat Leon, Seat Altea; VW Golf, VW Touran | ||
BXJ | Seat Ibiza; VW Golf, VW Touran | ||
240 N.m | ANU | VW Sharan; Seat Alhambra; Ford Galaxy | |
74 kW | 240 N.m | ATD | Audi A3; Seat Ibiza, Cordoba; Škoda Fabia, Octavia; VW Polo, Golf, Bora/Jetta, New Beetle |
AXR | Audi A3; Seat Ibiza, Cordoba, Leon; Škoda Fabia, Roomster, Octavia; VW Polo, Golf, Bora/Jetta, New Beetle | ||
BEW | VW Golf, Bora/Jetta, New Beetle | ||
BMT | Seat Ibiza, Cordoba; VW Polo | ||
250 N.m | AVB | Audi A4; Škoda Superb; VW Passat | |
AVQ | VW Touran | ||
77 kW | 240 N.m | BSW | Škoda Fabia, Roomster; VW New Beetle |
250 N.m | BJB | Seat Altea,Toledo; Škoda Octavia; VW Caddy | |
BKC | Audi A3; Seat Leon, Atlea, Toledo; Škoda Octavia; VW Golf, Jetta, Touran, Passat | ||
BSV | Škoda Superb, | ||
BLS | Audi A3; Seat Ibiza, Leon, Altea, Toledo; Škoda Fabia, oomster, Octavia, Superb; VW Golf, Jetta, Touran, Passat, Caddy | ||
BXE | Audi A3; Seat Leon, Altea, Toledo; Škoda Octavia, Superb; VW Golf, Jetta, Touran, Passat | ||
85 kW | 250 N.m | BPZ | Škoda Superb; VW Passat |
285 N.m | AMJ | Audi A4,A6; VW Golf, Bora/Jetta, Passat | |
310 N.m | ATJ | Audi A4; VW Passat | |
AUY | Seat Alhambra; Ford Galaxy; VW Golf, Bora/Jetta, Sharan | ||
BVK | Seat Alhambra; Ford Galaxy; VW Sharan | ||
96 kW | 285 N.m | AWX | Audi A4,A6; Škoda Superb; VW Passat |
310 N.m | ASZ | Audi A3; Ford Galaxy; Seat Ibiza, Cordoba, Leon, Toledo, Alhambra; Škoda Fabia, Octavia; VW Polo, Golf, Bora/Jetta, Sharan | |
AVF | Audi A4,A6; Škoda Superb; VW Passat | ||
BLT | Ford Galaxy; Seat Ibiza, Cordoba; Škoda Fabia; VW Polo | ||
110 kW | 320 N.m | ARL | Ford Galaxy; Seat Leon, Toledo; VW Golf, Bora /Jetta |
BTB | Seat Alhambra; VW Sharan | ||
118 kW | 330 N.m | BPX | Seat Ibiza |
BUK | Seat Ibiza |
Srovnání charakteristik některých motorů
1.9 TDI PD 74kW | 1.9 TDI PD 77kW | 1.9 TDI PD 96kW | |
---|---|---|---|
Kód motoru | ATD, AXR, BEW, BMT | BJB, BKC, BLS, BSV, BXE | AWX |
Objem | 1896 cm3 | 1896 cm3 | 1896 cm3 |
Vrtání | 79,5 mm | 79,5 mm | 79,5 mm |
Zdvih | 95,5 mm | 95,5 mm | 95,5 mm |
Kompresní poměr | 19:1 | 19:1 | 19:1 |
Max. výkon | 74 kW při 4000 ot/min | 77 kW při 4000 ot/min | 96 kW při 4000 ot/min |
Max. Točivý moment | 240 N.m při 1900 až 2400 ot/min | 250 N.m při 1900 ot/min | 285 N.m při 1750 - 2500 ot/min |
řídicí jednotka motoru | Bosch EDC 15 P | Bosch EDC 16 | Bosch EDC 15P |
emisní norma | EU3 | BJB-EU3; EU4 | EU3 |
Euro 3 a Euro 4
Ovšem důvodem byl i přechod na lepší emisní třídu. Kupříkladu v tabulce můžete najít motor s označením BJB. Ten splňoval emisní třídu Euro 3. Ostatní motory téže řady s jiným označením (BKC, BSV, BLS, BXE) pak už splňovaly Euro 4. Toho bylo dosaženo hned několika úpravami. Například v některých verzích byly nasazeny keramické žhavicí svíčky, zpětné vedení výfukových plynů mělo chlazení a byla zde i možnost nasazení filtru pevných částic. Samozřejmě, že všechny tyto změny s sebou nutně nesly i velmi výraznou změnu procesorové jednotky.
Během let se také měnily materiály a komponenty. Například u motoru s 96 kW už museli inženýři sáhnout po kvalitnějším těsnění pod hlavou, které už bylo až příliš okatě nedostatečné. Stejně tak museli upravit i klikovou hřídel a její uložení a stěny válců dostaly hliníkový povlak, protože tepelné zatížení válců bylo už neúměrné. I přes tyto změny se stále nedařilo snížit teplotu motoru na dostatečnou úroveň, a tak získal agregát i vetší chladič a výkonnější olejové čerpadlo.