Nízké otáčky motoru 1.9 TDI sice lákají na úsporu paliva, ale ve skutečnosti se jedná o nepříjemnou past, která může vést k drahým opravám. Proč tomu tak je?
Proč nepodtáčet motor 1.9 TDI
Články na téma motory TDI:
- Motory TDI - jak fungují a jsou spolehlivé?
- Legenda 1.9 TDI PD - 1. díl
- Legenda 1.9 TDI PD - 2. díl
- Nové TDI nebo TSI? Pro co se rozhodnout?
- Proč nepodtáčet motor 1.9 TDI - právě čtete
Motor 1.9 TDI, srdce mnoha oblíbených modelů značek Škoda, Seat, Volkswagen a mnoha dalších, je legendární pro svou spolehlivost, a především pro svou nízkou spotřebu. Ale i on má své slabiny a jednou z nich je jeho podtáčení.
Moderní auta (nejen) s naftovým motorem 1.9 TDI, jako jsou Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf, jsou vybavena chytrými asistenty řazení. Tito "našeptávači" na palubní desce se snaží optimalizovat spotřebu paliva, ale někdy to dělají na úkor zdraví motoru. Pokud vám radí přeřadit na šestku při 50 km/h, ignorujte ho. Jízda v tak nízkých otáčkách motoru nic neuspoří a jen zvyšuje riziko drahých oprav.
Proč je podtáčení motoru 1.9 TDI problematické?
Podtáčení motoru se projevuje nepříjemným duněním a vibracemi. Tyto symptomy nejsou jen otravné, ale varují před vážnějšími problémy. Při nízkých otáčkách motoru klesá jeho kroutící moment a stoupá nátlak na všechny komponenty motoru. To vede k nadměrnému opotřebení ložisek, ojnic a pístů. Navíc se zvyšuje produkce emisí a v krajním případě hrozí ucpání filtru pevných částic (DPF). Zmíněné dunění a vibrace jsou důsledkem zvýšených torzních kmitů klikového hřídele, které se přenášejí do převodového ústrojí.
Rádci řazení v honbě za emisemi často doporučují přeřazení na vyšší stupeň dříve, než je vhodné. Jízda v nízkých otáčkách sice šetří palivo, ale za cenu drahých oprav. U motoru 1.9 TDI může také vést k předčasnému opotřebení dvouhmotového setrvačníku a spojky. Tyto komponenty jsou drahé na výměnu, proto se podtáčení motoru raději vyhněte. Dvouhmotový setrvačník je instalovaný na klikové hřídeli a slouží k tlumení torzních kmitů. Mnoho řidičů si myslí, že když nahradí dvouhmotu levnější jednohmotou, ušetří, to se ale mýlí. Jednohmota totiž netlumí kmity tak dokonale a může dojít i k prasknutí klikového hřídele.
Nepodléhejte slepé důvěře k našeptávači řazení. Řiďte se zdravým rozumem a chraňte svůj motor 1.9 TDI před podtáčením. Tak budete jezdit nejen úsporně, ale i s jistotou, že vaše auto vám vydrží dlouhá léta.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (3)
Toto se netýká jenom 1.9tdi, ale všem motorů
Každý motor má své optimální spektrum otáček a řidiči, kteří dobrovolně jezdí trvale pod 1500 otáček nemají pro auto cit