Z napětí autobaterie se dá vyčíst úroveň jejího nabití. Dozvíte se, jestli je na čase ji připojit na nabíječku, nebo vám ještě chvíli vydrží.
Napětí autobaterie byste měli kontrolovat pravidelně
Články na téma napětí autobaterie:
- Napětí autobaterie
- Napětí autobaterie – jaké je správné a kdy nabíjet?
- Správné napětí autobaterie a její kontrola - právě čtete
- Měření napětí zmrzlé autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Napětí autobaterie – jaké je správné?
- GPS lokátor do auta s měřením napětí autobaterie
Napětí autobaterie a jemu odpovídající úroveň nabití
Napětí autobaterie | Úroveň nabití autobaterie |
12,6 V - 12,9 V | 100 % |
12,4 V - 12,5 V | 75 % |
12,2 V - 12,3 V | 50 % |
11,9 V - 12,1 V | 25 % |
méně jak 11,9 V | 0 % |
Jak měřit napětí autobaterie
Vždy měříme u auta, které minimálně několik hodin stojí s vypnutým motorem. Těsně po jízdě je napětí obvykle docela vysoké, je třeba počkat, až se ustálí a poklesne na reálnou hodnotu. Ideální je tedy měření po 12 hodinách a více. Měříme voltmetrem nebo multimetrem, dejte si pozor na nečistoty na pólech, které mohou výsledek zkreslit.
Kdy nabíjet autobaterii
V podstatě cokoliv pod 12,4 V je špatně, naopak nad 12,6 V není třeba akumulátor nabíjet vůbec, protože je do plna nabitý, při napětí 12,5 V nemusíte nabíjet hned, ale v řádu několika dnů by to chtělo. Nabíjení zbytečně neodkládejte, protože tím se akorát rozšiřuje sulfatace a ta stávající přechází z amorfní do krystalické formy. Sulfatace pokrývá elektrody tenkou vrstvou sulfátu, který nevede elektrický proud.
Nabíjecí napětí autobaterie
U nastartovaného motoru se dá změřit i napětí, kterým dobíjí alternátor autobaterii. U starších aut to bude pravděpodobně 14,3 V, novější vozy s rekuperací a stop-start systémem nabíjejí většinou nárazově, a to napětím klidně 15,5 až 16 V. Neděste se, je to tak schválně, protože je to výhodnější z hlediska spotřeby, když je alternátor v zápřahu pořád.
Při delší odstávce zvažte udržovací nabíjení
V manuálu k autu se obvykle dočtete, že pakliže se chystáte vůz na delší dobu odstavit, měli byste ideálně připojit externí nabíječku. Většinou se to týká odstávek v délce dva týdny až měsíc a delších. Nemusíte vyndávat autobaterii, stačí skutečně jen připojit nabíječku, a to buď na póly baterie, případně záporný pól na k tomu určené místo. Jde o to, že když nabíjíte s nabíječkou připojenou na póly, řídící jednotka se nedozví, že akumulátor je nabíjen a není jí jasné, jak je možné, že napětí vzrostlo mezi posledním vypnutím motoru a jeho následným startem.
Pozor také na umístění autobaterie, která bývá často třeba nad zadním podběhem. Nepříliš šťastné umístění však má řešení – ke spoustě nabíječek (například CTEK) se dá dokoupit prodlužovací kabel, který připojíte na svorky baterie (případně na svorku a k tomu určený bod na karoserii) a vyvedete do dobře přístupného místa, například v zavazadlovém prostoru. Nabíječku pak připojujete na prodlužovací kabel a nemusíte si kvůli tomu nikde lámat ruce nad podběhem a složitě se dobývat k baterce.
Zdroj médií: Depositphotos.