🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Měření napětí autobaterie GPS lokátorem

2. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Auto-moto baterie a nabíjení GPS sledování vozidel Jak vybrat GPS lokátor

Napětí autobaterie je fajn alespoň čas od času změřit. Lze to dělat klasicky voltmetrem, eventuálně pomocí diagnostiky. Ale nově to umí i GPS lokátory.

Měření napětí autobaterie GPS lokátorem

Měření napětí autobaterie GPS lokátorem?

GPS lokátory všeho druhu jsme podrobně zkoumali i testovali. Přišli jsme na to, k čemu všemu mohou být užitečné, například jsme s jedním z nich měřili, kolik projede aut přes most. Ano, i toto je možné s některými z nich dělat.

Funkce, která se však sama doslova nabízí, je měření napětí na autobaterii. Spousta lokátorů je na ni totiž přímo napojena. Nemusíte nic měřit, stačí se přes aplikaci podívat a hned víte, jak na tom autobaterie je. My jsme to vyzkoušeli na GPS lokátoru REX. Screenshoty jsou přímo z webového rozhraní.

K čemu je dobré znát napětí autobaterie?

Naprosto zásadní je stav akumulátoru u méně využívaných aut. Zejména pokud jedete jednou týdně jenom do obchodu a zpět, je to pro baterii utrpení. Elektrochemická reakce totiž probíhá i když je auto úplně v klidu, akorát velmi pomalu. Následná cesta do obchodu na druhém konci maloměsta může mít za následek, že dobít se autobaterie nestačí.

Hodně je to znát v zimě, kdy jedou auta na energetický dluh. Stačí zapnout rozmrazení zadního skla, vyhřívání sedaček, vyhřívání volantu a vozidlo si samo sepne ještě třeba přídavný topný element s odběrem 1 kW. Než se motor ohřeje, jste v obchodě, auto trochu vychladne, za hodinu do něj sednete a jedete domů, scénář se víceméně opakuje. Autobaterie je tak trvale pod napětím, při kterém nastává sulfatace, což je 12,4 V. Její životnost tak nepřekročí třeba tři roky.

Nemusíme ale sahat k extrémním případům. U starší autobaterie může údaj o napětí poskytnout informaci, že už na tom fakt není dobře a před zimou bude lepší ji vyměnit. Pakliže se i po dobití do plna, tedy na 12,7 V a více, dostává za den nebo dva napětí na 12,4 V a méně, znamená to buď nějaký zvýšený odběr, nebo umírající akumulátor. Pokud nikdo do elektroinstalace vozidla nezasahoval a autobaterie už oslavila třeba osm nebo deset let, je asi jasné, kde hledat závadu. 

A ještě jeden scénář si nastíníme – nová autobaterie může kleknout také. Nestává se to popravdě úplně často, ale u některých prostě dojde třeba do měsíce od koupě k tomu, že se vyzkratují desky vlivem výrobní vady. Takový akumulátor se pak trvale vybíjí sám, a to velmi rychle. Ani start přes kabely nemusí pomoct, ujedete pár kilometrů a situace s vybitou baterií se opakuje. Pakliže zaznamenáte rychlý úbytek napětí na autobaterii, je to jednak varování, jednak také svým způsobem diagnostika závady.

Zdroj info: REX Services.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Depositphotos.

Podobné články