Napětí autobaterie je fajn alespoň čas od času změřit. Lze to dělat klasicky voltmetrem, eventuálně pomocí diagnostiky. Ale nově to umí i GPS lokátory.
Měření napětí autobaterie GPS lokátorem
Články na téma napětí autobaterie:
- Napětí autobaterie
- Napětí autobaterie – jaké je správné a kdy nabíjet?
- Správné napětí autobaterie a její kontrola
- Měření napětí zmrzlé autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Napětí autobaterie – jaké je správné?
- GPS lokátor do auta s měřením napětí autobaterie - právě čtete
Měření napětí autobaterie GPS lokátorem?
GPS lokátory všeho druhu jsme podrobně zkoumali i testovali. Přišli jsme na to, k čemu všemu mohou být užitečné, například jsme s jedním z nich měřili, kolik projede aut přes most. Ano, i toto je možné s některými z nich dělat.
Funkce, která se však sama doslova nabízí, je měření napětí na autobaterii. Spousta lokátorů je na ni totiž přímo napojena. Nemusíte nic měřit, stačí se přes aplikaci podívat a hned víte, jak na tom autobaterie je. My jsme to vyzkoušeli na GPS lokátoru REX. Screenshoty jsou přímo z webového rozhraní.
K čemu je dobré znát napětí autobaterie?
Naprosto zásadní je stav akumulátoru u méně využívaných aut. Zejména pokud jedete jednou týdně jenom do obchodu a zpět, je to pro baterii utrpení. Elektrochemická reakce totiž probíhá i když je auto úplně v klidu, akorát velmi pomalu. Následná cesta do obchodu na druhém konci maloměsta může mít za následek, že dobít se autobaterie nestačí.
Hodně je to znát v zimě, kdy jedou auta na energetický dluh. Stačí zapnout rozmrazení zadního skla, vyhřívání sedaček, vyhřívání volantu a vozidlo si samo sepne ještě třeba přídavný topný element s odběrem 1 kW. Než se motor ohřeje, jste v obchodě, auto trochu vychladne, za hodinu do něj sednete a jedete domů, scénář se víceméně opakuje. Autobaterie je tak trvale pod napětím, při kterém nastává sulfatace, což je 12,4 V. Její životnost tak nepřekročí třeba tři roky.
Nemusíme ale sahat k extrémním případům. U starší autobaterie může údaj o napětí poskytnout informaci, že už na tom fakt není dobře a před zimou bude lepší ji vyměnit. Pakliže se i po dobití do plna, tedy na 12,7 V a více, dostává za den nebo dva napětí na 12,4 V a méně, znamená to buď nějaký zvýšený odběr, nebo umírající akumulátor. Pokud nikdo do elektroinstalace vozidla nezasahoval a autobaterie už oslavila třeba osm nebo deset let, je asi jasné, kde hledat závadu.
A ještě jeden scénář si nastíníme – nová autobaterie může kleknout také. Nestává se to popravdě úplně často, ale u některých prostě dojde třeba do měsíce od koupě k tomu, že se vyzkratují desky vlivem výrobní vady. Takový akumulátor se pak trvale vybíjí sám, a to velmi rychle. Ani start přes kabely nemusí pomoct, ujedete pár kilometrů a situace s vybitou baterií se opakuje. Pakliže zaznamenáte rychlý úbytek napětí na autobaterii, je to jednak varování, jednak také svým způsobem diagnostika závady.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
REX nabízí zákazníkům jednodušší a bezpečnější život. Ať už se jedná o vozidla, nemovitosti, zaměstnance, zabezpečení nebo GPS lokalizaci. Vše jednoduše a spolehlivě v jednom prostředí.