Pro autobaterii je klíčová hodnota napětí, která nám udává, jak moc je nabitá. Napětí autobaterie samozřejmě kolísá a i podle rychlosti poklesu lze usoudit, jak je na tom akumulátor s kondicí.
Správné napětí autobaterie je 12,6 V a více
Články na téma napětí autobaterie:
- Napětí autobaterie
- Napětí autobaterie – jaké je správné a kdy nabíjet?
- Správné napětí autobaterie a její kontrola
- Měření napětí zmrzlé autobaterie
- Jak zkontrolovat napětí autobaterie
- Napětí autobaterie – jaké je správné? - právě čtete
- GPS lokátor do auta s měřením napětí autobaterie
Správné napětí autobaterie
- 12,6 V - 12,8 V značí plně nabitou autobaterii.
- 12,5 V - 12,6 V znamená, že je akumulátor pořád dostatečně nabitý, ale nikoliv do plna.
- 12,4 V - 12,5 V vyžaduje nabití akumulátoru.
- Pod 12,4 V je potřeba akumulátor co nejdříve nabít, protože začíná sulfatovat, což ho trvale poškozuje.
- Pod 12 V můžeme autobaterii označit za vybitou. Nabití skutečně neodkládejte, jinak budete brzy pořizovat novou.
Pakliže autobaterii nabijete do plna, tedy je ve stavu, kdy na pólech naměříte napětí 12,7 až 12,8 V, měl by jí tento stav nějaký čas vydržet. Nepanují-li venku horka nebo mrazy, klidně i po týdnu by měl akumulátor být stále do plna nabitý. Pakliže napětí rychle klesá a v řádu dnu se mění o desetinu voltu nebo i více, je pravděpodobně autobaterie na konci své životnosti a nepřežije zimu, kdy jsou na ní kladeny nejvyšší nároky. Pozor na to, že v teple samovybíjení probíhá rychleji, protože elektrochemická reakce uvnitř autobaterie probíhá neustále a teplota ji jenom urychluje.
Měření napětí autobaterie
Pakliže měříme napětí, je důležité, nechat baterii „odpočinout“, aby se zbavila zbytkového náboje. To znamená ideálně nechat auto odstavené třeba půl dne, ale minimálně dvě hodiny. Pokud přijedete domů a hned budete měřit napětí baterie, naměříte pravděpodobně velmi vysokou hodnotu, která však neodpovídá realitě a nelze z ní usoudit prakticky vůbec nic. Napětí autobaterie při startu, při zátěži a po ní, je pro potřeby diagnostiky úrovně nabití nevypovídající. Měřit můžeme voltmetrem nebo klasickým multimetrem, postačí klidně levnější za pár stovek. Mazáci mají měřič napětí v autozásuvce, stojí pár korun, má displej a ukazuje měří úplně stejně jako voltmetr.
Šestivoltová past
Může se stát, že třeba zapomenete rozsvícená světla nebo s autem delší dobu nejezdíte a napětí akumulátoru poklesne na hodnotu kolem 6 V, případně ještě níže. Na to opravdu pozor, protože většina inteligentních nabíječek takovou baterii vyhodnotí jako nikoliv 12V, ale 6V. Ty se používaly dříve, dnes jsou záležitostí spíš veteránů, ale nabíječky často polovičním napětím nabíjet umějí. Pakliže je 12V akumulátor vybitý na 6 V, pak logicky taková nabíječka začne nabíjet napětím 6 V, což je samozřejmě špatně. V takovém případě je potřeba zvolit manuálně napětí 12 V a dát tak nabíječce najevo, o jakou autobaterii se jedná.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (2)
jaké jsou správné hodnoty klasické 6V baterie s kyselinou. Při jakém klidovém napětí již hrozí sulfatace ?
Děkuji Honza.
Sulfatace bude nastávat někde v rozmezí 6,1 až 6,2 V.