Celý automobilový průmysl se za posledních dvacet let proměnil – automobilky obvykle nechtějí, aby zákazníkům jejich auta vydržela moc dlouho. Namísto toho preferují, když si člověk přijde co tři až pět let pro nový vůz.
Nové akumulátory – proč už tolik nevydrží
Články na téma výdrž autobaterie:
- Jak zjistit stáří autobaterie
- Repase autobaterií
- Výrobní vady baterií
- Přirozené stárnutí a opotřebení baterie
- Proč baterie stárnou
- Nová autobaterie vs. stará autobaterie - právě čtete
- Proč nová autobaterie vydrží méně než prvovýrobní?
Nové baterie vs. staré baterie do auta
Tomuto trendu se zejména v Evropě automobilky rády přizpůsobují. Taktovku drží totiž firmy a jejich flotiloví manažeři. Ti nepotřebují autopark tvořený vozy, které vydrží dekády. Naopak, chtějí co nejlevněji nakoupit a za pár let poslat zase auta dál při co nejmenších nákladech. Znamená to oddalované výměny oleje, respektive prodloužené intervaly, „doživotní“ náplně v automatických převodovkách a v neposlední řadě se samozřejmě šetří i na autobateriích.
Dnes to autobaterie nemají lehké
Abychom ale byli spravedliví, tak dnešní akumulátory v autech mají taky násobně náročnější život. S energií totiž dnes palubní systémy šetří, kde se dá. Proto často jedou doslova na dluh a především prvních pár kilometrů, kdy je motor studený, je bilance spíše záporná a z autobaterie se více čerpá, než se jí dodává. I to je pro ni jeden z hřebíčků do rakve a zejména řidiči, kteří jezdí jen pár kilometrů, by měli pravidelně dobíjet nabíječkou. Je ale pravda, že současné nové autobaterie trpí mnohem méně na samovybíjení, než akumulátory dřív.
Kvalita desek elektrod
A samozřejmě i autobaterií se projevuje tlak na co nejnižší cenu. Šetří se především na materiálu desek elektrod. U těch je nejdůležitější jejich síla a struktura. Slabší desky samozřejmě méně vydrží namáhání, které přichází zejména při studených startech – doslova se ohýbají vlivem rychle probíhající elektrochemické reakce. Slabší deska se ohne snáz, což je problém pro materiál na ní nanesený, který může po čase začít odpadávat. Dostane se tak na dno obalu baterie, kde může v tom nejhorším scénáři vyzkratovat články (ačkoliv toto u některých akumulátorů řeší kapsové separátory, které propad až na dno nedovolí).
Další mazaný fígl jak ušetřit je ubrat jednu kladnou elektrodu v každém článku (běžně jich autobaterie má šest, každý dává 2 V). Prostě se nebude shodovat počet záporných a kladných elektrod, ale kladné bude o jednu méně, nejčastěji bude osm záporných a sedm kladných. Akumulátor bude pořád fungovat, ale kdyby byl počet elektrod shodný, bylo by lepší pro životnost i schopnost dávat vyšší proudový výkon.
Co lze ještě ovlivnit, je tvar a způsob výroby mřížky. Ty nejlevnější připomínají tahokov. Funguje to, účel to splní, ale taková mřížka se snadno ohne a její vlastnosti nejsou optimální. O něco lepší jsou mřížky vyražené z olověných plátů, což má většina dnešních autobaterií. A ideální jsou mřížky odlévané, což je doménou těch nejdražších akumulátorů, ale zdaleka ne všech.
Chcete, aby vydržela? Kupte EFB
Kdo by toužil po autobaterii, která vydrží třeba 8-10 let provozu, má stále možnost takovou pořídit. Je ale třeba vybírat ne mezi těmi klasickými, ale mezi EFB (Enhanced Flooded Battery) bateriemi. Jsou totiž určené primárně pro provoz v autech, která sice nemají rekuperaci, ale disponují stop-start systémem. Nikdo ale netvrdí, že si ji nemůžete pořídit třeba do jedničkové fabie… Víceméně EFB autobaterie odpovídají těm, které se do aut dávaly jako prvovýrobní někdy před dvaceti lety, mají silnější elektrody a jsou celkově těžší. A to je vlastně i taková laická rada na závěr – čím těžší je autobaterie, tím je obvykle lepší, protože obsahuje více olova. Neplatí to paušálně, ale spíše jako základní vodítko pro nákup.
Zdroj médií: Depositphotos.