Ať už máte motor nový nebo starý, má pravděpodobně mezi hlavou a blokem těsnění. S ohledem na jeho umístění se mu říká „těsnění pod hlavou“ a když praskne, je to problém.
Prasklé těsnění pod hlavou – příznaky, oprava
Články na téma problémy s autem:
- Nejčastější poruchy spojky v autě
- Co způsobuje, že volant vibruje při brždění
- Co je klepání motoru
- Víte co dělat, když nejdou přepnout dálková světla?
- Auto táhne při akceleraci do strany, jaké jsou příčiny?
- Auto táhne při brzdění do strany, jaké jsou příčiny
- Prasklé těsnění pod hlavou - právě čtete
- Klepání motoru za studena
- Klepání motoru – proč se to děje a co to je?
- Nejčastější problémy s vozidlem Škoda Octavia 2 1.9 TDI
Jaká je úloha těsnění pod hlavou?
Blok motoru a hlava motoru musejí být z mnoha důvodu oddělené a oddělitelné. Mezi blokem a hlavou také proudí jak chladicí kapalina, tak olej. Těsnění, které je na dosedacích plochách tedy musí bezpečně olejový a chladicí okruh oddělit, stejně tak jako musí hermeticky těsnit proti unikání plynů ven nebo naopak vnikání vzduchu dovnitř. Obvykle je těsnění pod hlavou vyrobeno buď bezazbestového klingeritu, nebo tenkého listu oceli. Každá demontáž hlavy motoru znamená nové těsnění pod hlavou, protože to staré už je zdeformované (zmáčklé). Mimochodem, většina automobilek předepisuje i nové šrouby hlavy, kdykoliv dojde k oddělení bloku a hlavy motoru.
Prasklé nebo poškozené těsnění pod hlavou
Těsnění pod hlavou kupodivu nevydrží na věky. Respektive jak komu a jak u kterého motoru. Některé agregáty mají tendence jednou za čas „oddělat“ těsnění pod hlavou, typicky se jedná třeba o jinak velmi spolehlivý koncernový motor 1.4 MPI. Většinou tomu ale uživatel trochu pomůže třeba jízdou s nezahřátým motorem ve vysokých otáčkách. Materiál hlavy i bloku se totiž rozpíná a smršťuje v závislosti na teplotě. Když někdo „naloží plnej“ studenému motoru, dojde k pnutí, při kterém se kroutí jak třeba hlava oproti bloku a s tím samozřejmě i těsnění pod hlavou, které to obvykle odskáče. U větších motorů se také může stát, že praskne i samotná hlava nebo někdy i blok motoru. Je tedy potřeba nejdříve agregát ohřát, než po něm chceme plný výkon.
Může se také stát, že těsnění pod hlavou poškodí nesprávná chladicí kapalina. Proto je vždy bezpodmínečně nutné držet se předpisu výrobce auta a chladit výhradně předepsanou kapalinou.
Příznaky poškozeného těsnění pod hlavou
Pakliže těsnění pod hlavou praskne, může se to projevit hned, ale klidně až po čase. Záleží totiž na tom, kde k poškození dojde a jak moc. Pokud dojde k průniku chladicí kapaliny do spalovacího prostoru, začne motor krom výfukových plynů generovat i velké množství páry. Za autem pak zůstává hustý bílý dým, zejména v mrazech to vypadá docela spektakulárně.
Nemusí to ale být zdaleka tak dramatické, když se začne mísit chladicí kapalina s olejem a naopak, řidič nic nepozná až do chvíle, než odšroubuje víčko na dolévání oleje, nebo se podívá na nádobu chladicí kapaliny.
Olej ve vodě
Pakliže proniklo vlivem prasklého těsnění pod hlavou mazivo do chladicí kapaliny, zabarví se nádoba s chladivem do hněda až černa. Neklamným příznakem je také mastnota na hladině chladicí kapaliny – stačí odšroubovat víčko a podívat se.
Voda v oleji
Pro motor o něco horší varianta – voda v oleji je problém, protože se tím snižuje lubrikační schopnost maziva. Zde to na první pohled není moc jak poznat, ale obvykle problém prozradí žlutá nebo světle hnědá emulze na spodní straně víčka.
Únik vody nebo oleje mimo motor
Kdo udržuje motorový prostor v čistotě, snadno přijde na to, že se z něj něco dostává ven. V daném místě totiž bude kovový povrch znatelně špinavý, pod autem se navíc většinou dá najít pár kapek nebo dokonce loužička. Je to spojeno i s postupným úbytkem právě té kapaliny, která uniká. Pakliže se vám tedy začne ztrácet olej, nemusí být nutně na vině netěsnící pístní kroužky.
Oprava prasklého těsnění pod hlavou
Co se týče nápravy problému, tak zde platí, že materiál zpravidla nebývá nijak zásadně drahý. Horší je to s pracností. Těsnění je v řádu stokorun, případně nižších jednotek tisíc. K tomu šrouby, což je opět pár stovek. Mohou se k tomu přidat nové rozvody, protože je nutné je demontovat, olej, chladicí kapalina a vyčištění systému. U starších motorů to nebývají částky, ze kterých by se člověk musel nutně zhroutit. Jenže správně celou operaci provést, chce znalost postupu – správné momenty na šroubech, postup utahování a podobně. Nové těsnění se musí přesně usadit a především je třeba zkontrolovat rovinnost dosedacích ploch, případně je zbrousit do roviny. Těsnění pod hlavou se pak musí dát o to tlustší, aby se úbytek materiálu vykompenzoval. Náklady na práci tak velmi snadno přesáhnou cenu materiálu. Za komplet opravu se bavíme o částkách od zhruba osmi po dvacet tisíc korun.
Zdroj médií: Depositphotos.