Ve chvíli, kdy vzorek na zimních pneumatikách již není úplně dostačující, má řada řidičů tendenci je „dojíždět“ v létě. Motoristé se tím ale poměrně zbytečně vystavují nemalým rizikům.
Rizika užití zimních pneumatik v létě
Články na téma dojíždění zimních pneumatik:
- Dojíždění zimních pneumatik v létě
- Zimní pneu v létě - fungují správně?
- Dojíždění zimních pneumatik v létě se nemusí vyplatit
- Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik
- Pokuta za zimní pneumatiky v létě
- Proč nedojíždět zimní pneumatiky v létě
- Zimní pneu v létě. Jaká jsou rizika? - právě čtete
- Bezpečně na cestu k moři
Používání zimních pneumatik během parného léta má řadu nevýhod, které mají někteří řidiči tendenci přehlížet. Policejní složky sice za ně pokutu neudělí, důsledky pro motoristy však mohou být v některých případech i horší. Na zimních pneumatikách během letních teplot se totiž mimo jiné znatelně prodlužuje brzdná dráha.
Nezávislé testy v minulosti opakovaně ukázaly, že rozdíl v brzdné dráze letní a zimní pneumatiky se během horkého dne pohybuje až okolo 20 procent. Experti navíc opakovaně upozorňují, že motoristé tím neohrožují jen sebe, ale i své okolí – posádku i okolní motoristy, kteří se okolo nich zrovna nacházejí.
V kriticích situacích se při brždění může hodit každý metr brzdné dráhy. Typickým příkladem je přechod pro chodce. Řada nezávislých testů v minulosti ukázala, že na slušných letních gumách dokáže auto z rychlosti 100 km/hod zastavit asi za 38 metrů. Na zimních to však je v průměru asi o 8 metrů víc, což už je znatelný rozdíl.
Nebezpečí hrozí i v zatáčkách
Řidiči však přehlíží, že zimní gumy používané v letním období mají oproti těm zimním znatelně horší přilnavost k povrchu. Motoristé musí věnovat daleko víc pozornosti i v zatáčkách, neboť k nehodě může dojít poměrně záhy. Zimní gumy v létě mají v ostrých zákrutách tendenci hůře držet.
Motoristé by měli myslet i na to, že při vyšších teplotách mají zimní pneu tendenci se zahřívat na vyšší teploty a tím se i rychleji opotřebovávat. Řada řidičů kvůli tomu musela v minulosti řešit i přehřátí gumy a její následně prasknutí. Snaha ušetřit za výměnu pneumatik a koupi nových gum se tedy v krajním případě nemusí vůbec vyplatit.
Pozor také na vyšší spotřebu
Nevýhodou používání zimních gum v létě je také vyšší spotřeba. Běžná jízda se řidičům v porovnání s klasickými letními pneumatikami citelně prodražuje. Zimní gumy totiž oproti těm letním mají standardně vyšší valivý odpor, se kterým souvisí právě i vyšší spotřeba. Pro zimní pneumatiky v létě je navíc typická i poměrně značná hlučnost.
Jediná možná výhoda zimních pneumatik během léta přichází ve chvíli, když zrovna prší. Zimní pneu s dostatečným vzorkem mohou na mokré silnici držet lépe. S tím souvisí i vyšší odolnost vůči aquaplaningu. Konstrukce zimní pneumatiky bývá na mokré vozovce ideálnější, tím ale výčet výhod užití zimních pneu v létě končí.
Pokud motoristé nechtějí každých několik měsíců přezouvat, jsou i jiné možnosti než neustálá jízda na zimních pneumatikách. Jde o kvalitní celoroční pneu, které jsou v posledních letech stále oblíbenější. Ve velkém se výrobě celoročních gum začínají věnovat také výrobci, kteří reagují na rostoucí poptávku. Některé testy v minulosti ukázaly, že rozdíly mezi opravdu kvalitními celoročními pneumatikami a těmi klasickými se ztenčily na úplné minimum.
Levné letní pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos.