Dojíždění zimních pneumatik v létě je velmi diskutovaným tématem mezi řidiči především v období od 1. dubna. Jak to je s pokutami za zimní pláště v létě a jaký vliv má dojíždění na bezpečnost?
Jaká hrozí pokuta za zimní pneumatiky v létě?
Články na téma dojíždění zimních pneumatik:
- Dojíždění zimních pneumatik v létě
- Zimní pneu v létě - fungují správně?
- Dojíždění zimních pneumatik v létě se nemusí vyplatit
- Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik
- Pokuta za zimní pneumatiky v létě - právě čtete
- Proč nedojíždět zimní pneumatiky v létě
- Zimní pneu v létě. Jaká jsou rizika?
- Bezpečně na cestu k moři
Mnoho řidičů často tvrdí, že od 1. dubna je povinné přezouvání zimních pneumatik na letní. Není to však tak úplně pravda. V některých částech republiky mohu být zimní pneumatiky situací vyžadovány i po 1. dubnu – především v horských oblastech. Rozhodujícím parametrem pro přezutí na letní pláště je rozhodně teplota. Ta by měla být kolem 7‑8 °C.
Řidiči se v letním období často rozhodují, jestli jezdit na zimních pneumatikách, protože se jim nechce přezouvat. V zákoně o dojíždění zimních plášťů není ani zmínka – tudíž pokutu nedostanete, ale byli byste sami proti sobě. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi, která je vhodná do nižších teplot. Zimní plášť s měkčí směsí (oproti letní), velkým počtem lamelek a širokým dezénem se v teplém počasí rychleji zahřívá a tím se rychleji ojíždí.
Sjeté zimní pláště
Zimní vzorek také podle testů prokazatelně hůř odvádí vodu z nárazových letních lijáků. Tím, že jsou pláště obecně „měkčí“, může v letních horkých dnech docházet k většímu rozpínání a v extrémním případě může dojít k narušení nebo vyboulení kordu. Dojíždění zimních pneumatik v létě přináší kromě již vyjmenovaných ještě další negativa, jako například:
- nižší přilnavost - kvůli menší styčné ploše s vozovkou, riziko aquaplaningu
- vetší valivý odpor a vyšší spotřeba (a to klidně až o půl litru na sto kilometrech)
- hlučnost, kvůli velkému diferencování pláště
- delší brzdná dráha - mnohokrát až o 20 %
- riziko náhlého defektu
- zvyšuje se opotřebení pneu
Za dojíždění zimních plášťů v létě sice pokutu nedostanete, ale to, co tedy "ušetříte“ na dojíždění, pak spláchnete do nádrže kvůli vyšší spotřebě, a nakonec budete stejně muset koupit letní i zimní nové pláště, protože se vám rychleji sjedou. Přezutí na letní pláště se tedy rozhodně vyplatí.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (5)
Děkuji za odpověď.
1) Zimní gumy jsou měkčí.
-Dojíždím zimní tak v průměru po 5-6 letech v provozu, kdy už je vzorek 4mm nebo míň. Takto staré zimní gumy jsou už co do tvrdosti srovnatelné s novými letními. Navíc dofukuji o 15-20% tlaku víc, takže té tvrdosti napomůžu i takto.
2) Spotřeba na zimních je vyšší až o 0.5l na 100km.
-Jezdím pravidelně stejnou trasu, tankuji u stejné benzinky. Při každém tankování mám z palubky údaj o průměrné spotřebě: v zimě i v létě je to 5.5 - 5.6 l/100km. Dokonce, v parném létě je to i 5.7l, protože klima... v zimě je spotřeba zase vyšší kvůli sněhu na vozovce, takže, kecy v kleci.
3) Jízdní vlastnosti v teple jsou na zimních gumách horší.
- Tak snad v nějakých specifických extremních podmínkách, ... v přívalovém dešti...ale jinak nepoznám rozdíl, protože jezdím tzv. s lehkou nohou na plynu. Do dědiny vjíždím na 4 bez plynu, předvídám situace, brzdná dráha tedy vždy velice krátká... Do zatáček pískot neslyším... závodník nejsem, vteřiny nehoním.
3) Cenově je to stejné, nebo i horší.
- tak spotřebou to určitě nebude. A když dojíždím už ojeté zimní, tak vlastně jen prodlužuji interval výměny, protože jedu na vyřazených zimních. Přezutí a vyvážení 4x200kč dělá 800.- kč. Tyhle peníze tedy jednou za 4 roky ušetřím, protože přezuji až další zimu, na nové zimní. + bonus je to, že jedno léto šetřím ty letní a mohu nákup nových odložit o rok.
Myslím si, že právě ty peníze za přezutí leží tolik na srdci servisům, a tak vymýšlejí argumenty, možná to zkusí i dostat do legislativy. Ovšem v takovém případě vám garantuji Pyrrhovo vítězství, protože nemalá část řidičů přejde na celoroční gumy. :-D