PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jaká hrozí pokuta za zimní pneumatiky v létě?

18. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (5) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Dojíždění zimních pneumatik v létě je velmi diskutovaným tématem mezi řidiči především v období od 1. dubna. Jak to je s pokutami za zimní pláště v létě a jaký vliv má dojíždění na bezpečnost?

Pokuta za zimní pneumatiky v létě

Mnoho řidičů často tvrdí, že od 1. dubna je povinné přezouvání zimních pneumatik na letní. Není to však tak úplně pravda. V některých částech republiky mohu být zimní pneumatiky situací vyžadovány i po 1. dubnu – především v horských oblastech. Rozhodujícím parametrem pro přezutí na letní pláště je rozhodně teplota. Ta by měla být kolem 7‑8 °C.

Řidiči se v letním období často rozhodují, jestli jezdit na zimních pneumatikách, protože se jim nechce přezouvat. V zákoně o dojíždění zimních plášťů není ani zmínka – tudíž pokutu nedostanete, ale byli byste sami proti sobě. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi, která je vhodná do nižších teplot. Zimní plášť s měkčí směsí (oproti letní), velkým počtem lamelek a širokým dezénem se v teplém počasí rychleji zahřívá a tím se rychleji ojíždí.

Sjeté zimní pláště

Zimní vzorek také podle testů prokazatelně hůř odvádí vodu z nárazových letních lijáků. Tím, že jsou pláště obecně „měkčí“, může v letních horkých dnech docházet k většímu rozpínání a v extrémním případě může dojít k narušení nebo vyboulení kordu. Dojíždění zimních pneumatik v létě přináší kromě již vyjmenovaných ještě další negativa, jako například:

  • nižší přilnavost - kvůli menší styčné ploše s vozovkou, riziko aquaplaningu
  • vetší valivý odpor a vyšší spotřeba (a to klidně až o půl litru na sto kilometrech)
  • hlučnost, kvůli velkému diferencování pláště
  • delší brzdná dráha - mnohokrát až o 20 %
  • riziko náhlého defektu
  • zvyšuje se opotřebení pneu

Za dojíždění zimních plášťů v létě sice pokutu nedostanete, ale to, co tedy "ušetříte“ na dojíždění, pak spláchnete do nádrže kvůli vyšší spotřebě, a nakonec budete stejně muset koupit letní i zimní nové pláště, protože se vám rychleji sjedou. Přezutí na letní pláště se tedy rozhodně vyplatí.

Zdroj info: Tyrepower, Autoexpert, Fueltek, Policie ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Vratislav Držka, 27. 5. 2024 15:05, reagovat
Mohu v létě na zimních pneumatikách jet do Rakouska resp. Chorvatska? Chci starší pneumatiky s dobrým vzorkem dojezdit.
Děkuji za odpověď.
David Hübner, 28. 5. 2024 10:12, reagovat
Dobrý den, některé země mají upraveno zákonem, že i v létě mají byt na autě příslušné pneumatiky (např. Itálie). V jiných zemích bude případně na posouzení policisty. Pokud usoudí, že máte nevhodné pneumatiky a ohrožujete tím bezpečnost provozu, pokutu můžete dostat. Doporučuji k přečtení článek https://www.portalridice.cz/clanek/jaka-hrozi-pokuta-za-zimni-pneumatiky-v-lete
Tatajk, 10. 5. 2023 19:42, reagovat
No, tak k těm argumentům, proč nedojíždět přes léto zimní gumy:
1) Zimní gumy jsou měkčí.
-Dojíždím zimní tak v průměru po 5-6 letech v provozu, kdy už je vzorek 4mm nebo míň. Takto staré zimní gumy jsou už co do tvrdosti srovnatelné s novými letními. Navíc dofukuji o 15-20% tlaku víc, takže té tvrdosti napomůžu i takto.
2) Spotřeba na zimních je vyšší až o 0.5l na 100km.
-Jezdím pravidelně stejnou trasu, tankuji u stejné benzinky. Při každém tankování mám z palubky údaj o průměrné spotřebě: v zimě i v létě je to 5.5 - 5.6 l/100km. Dokonce, v parném létě je to i 5.7l, protože klima... v zimě je spotřeba zase vyšší kvůli sněhu na vozovce, takže, kecy v kleci.
3) Jízdní vlastnosti v teple jsou na zimních gumách horší.
- Tak snad v nějakých specifických extremních podmínkách, ... v přívalovém dešti...ale jinak nepoznám rozdíl, protože jezdím tzv. s lehkou nohou na plynu. Do dědiny vjíždím na 4 bez plynu, předvídám situace, brzdná dráha tedy vždy velice krátká... Do zatáček pískot neslyším... závodník nejsem, vteřiny nehoním.
3) Cenově je to stejné, nebo i horší.
- tak spotřebou to určitě nebude. A když dojíždím už ojeté zimní, tak vlastně jen prodlužuji interval výměny, protože jedu na vyřazených zimních. Přezutí a vyvážení 4x200kč dělá 800.- kč. Tyhle peníze tedy jednou za 4 roky ušetřím, protože přezuji až další zimu, na nové zimní. + bonus je to, že jedno léto šetřím ty letní a mohu nákup nových odložit o rok.
Myslím si, že právě ty peníze za přezutí leží tolik na srdci servisům, a tak vymýšlejí argumenty, možná to zkusí i dostat do legislativy. Ovšem v takovém případě vám garantuji Pyrrhovo vítězství, protože nemalá část řidičů přejde na celoroční gumy. :-D
Ivan, 24. 4. 2023 1:16, reagovat
Zimaky pouzivam v lete i v zime. Mam chalupu v horach kde je hodne vlhko a trava, letnaky na mokry trave nevyjedou, odzkouseno, nehlede na to, kdyz je blato, tak si s letnakem ani neskrtnu. V lete to nezenu jak dobytek, proste vim, ze mam zimaky a je mi jasne, ze brzdni draha bude delsi a v zatackach mi to piska, hold nevyhody. Jezdim 20-25 k km rocne a 3 roky mi gumy vydrzi, pak nove. Celorocni v zime na snehu nic moc, tudiz zimaky perma...
Milan Cejpek, 23. 4. 2023 22:31, reagovat
Jezdím na zimních pneu 4rok celoročně najeto 42000 Barum Polaris hloubka dezénu 4-5 mm ,na další zimu musím koupit nové,tak že jsou to kecy že v létě víc ubivají na dezénu, když spočítán za každý rok 1 tisíc za přezutí tak přidám teď 3 tis. Na nové pneu zimní,tak co se víc vyplatí, jsou to blbý kecy jenom aby z lidí vytahovali peníze .

Podobné články