Snaha uspořit vede často řidiče k tomu, že zimní pneumatiky nechají na autě klidně i přes léto, aby je "dojezdili". S tím, že na další zimu stejně budou pořizovat nové zimáky, takže co by ty staré nevyužili a ušetřili tím něco málo ze vzorku letních plášťů.
Dojíždění zimních pneumatik v létě
Články na téma dojíždění zimních pneumatik:
- Dojíždění zimních pneumatik v létě - právě čtete
- Zimní pneu v létě - fungují správně?
- Dojíždění zimních pneumatik v létě se nemusí vyplatit
- Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik
- Pokuta za zimní pneumatiky v létě
- Proč nedojíždět zimní pneumatiky v létě
- Zimní pneu v létě. Jaká jsou rizika?
- Bezpečně na cestu k moři
Ona je ta snaha vytěžit z někdy ne úplně laciných pneumatik maximum vcelku pochopitelná. Často majitelé aut počítají s tím, že zkrátka jeden rok nepřezují na letní, ale zimní gumy "dorazí" a na podzim přezují rovnou zase na nové. Ostatně, zakázané to není, zimní pláště lze použít i v létě, na rozdíl od opačného postupu.
Proč nedojíždět zimáky v létě
Odlišná směs
Takové konání ovšem není bez rizik a snaha ušetřit se tak může krutě nevyplatit. Ony totiž zimní pneumatiky mají přes tu teplejší polovinu roku některé vlastnosti, které je činí objektivně horšími ve srovnání s letními. Všechny problémy pramení z toho, že směs je odlišná a je stavěná do jiných podmínek.
Horší přilnavost
Za teplejšího počasí měkčí směs nefunguje optimálně a někde zhruba od 8-10 °C začíná mít horší přilnavost k asfaltu než směs pro letní pláště. Samozřejmě s tím jak teplota roste, se jízdní vlastnosti dále zhoršují a úplně nejhorší je to za těch opravdu horkých dnů, kdy na vozovce ani neudržíte ruku. Za takových podmínek vůz v zatáčkách citelně plave. V případě, kdy by došlo na nějakou krizovku, třeba nutnost vyhnout se přebíhajícímu zvířeti, by se při prvním prudkém manévru poroučelo auto mimo silnici daleko ochotněji, než na letních gumách.
Špatný odvod vody, horší brzdná dráha
Ani s odváděním vody to není žádné terno. Vzorek zimáků je stavěný na to, aby fungoval na břečce, sněhu a ledu. Do prudké letní bouřky to není úplně to pravé ořechové. Zhruba o pětinu taky může stoupnout brzdná dráha, a to i za sucha. V neposlední řadě mají zimní pneumatiky i vyšší valivý odpor. To znamená vyšší spotřebu paliva klidně o půl litru na sto.
Zkuste radši celoroční pláště
Takže ano, něco málo asi ušetříte, ale je otázka, jestli je dobrý nápad úsporu vyměnit za horší jízdní vlastnosti a navrch vyšší spotřebu paliva. Pokud se chystáte vyjíždět přes léto jen sporadicky, dá se to pochopit. Jezdíte-li málo (pár tisíc kilometrů) po celý rok, možná jsou nejlepší cestou univerzální pláště, které sice v žádné disciplíně neexcelují, ale představují přijatelný kompromis.