Emise a STK je téma posledních měsíců. Po letech nečinnosti se začínají věci měnit a Ministerstvo dopravy ve spolupráci s ostatními orgány se zaměřilo právě na podvody s emisemi.
Stanice měření emisí dále podvádějí, ministerstvo je trestá
Články na téma emise aut:
- Co je ekologická daň na auto?
- Emise - co vlastně z toho výfuku vypadává?
- Auta na vodík a emise: Kolik jich produkují?
- Ekologická plaketa a emisní zóny
- Jsou emise vaší noční můrou? Poradíme, jak jimi projít v roce 2023!
- Ekologická daň na auta v roce 2024, chystají se změny?
- Finální podoba emisní normy Euro 7
- Zakáže Brusel provozovat naftová auta?
- Malé vs. velké částice – které škodí víc a proč?
- Měření emisí je obrovský problém. Ministerstvo dopravy zavřelo další STK - právě čtete
- Měření emisí – další nedostatky a podvody - již brzy
Podvody s emisemi na STK
Problematice jsme se už věnovali podrobněji na ploše několika článků. Desítky let tu fungoval, dost možná ještě funguje, systém podvodů, kdy oko u emisně nevyhovujícího vozidla přimhouřil emisní technik, často za úplatu. Věděl, jak systém „očůrat“ a ani centrální sběr dat ze všech STK v České republice nepomohl.
Těžily z toho všechny strany, jak STK, která věděla, že se tam spokojený zákazník vrátí, tak i majitel vozidla, často nevyhovujícího. Policie to léta tolerovala, respektive dělala, že se nic takového neděje. Na její obhajobu je třeba říct, že neměla žádný nástroj, kterým by byla schopna zvýšené emise oproti normě na místě prokázat.
Problém je, že emisní částice u vozidel s vymontovaným DPF (což je asi jedna z nejčastějších příčin jejich zvýšených hodnot) jsou dost nebezpečné. Když odhlédneme od dnes už velmi zpolitizovaného CO2, tak v lokálním měřítku se mohou pevné částice podepsat na lidském zdraví dost negativně, ba dokonce fatálně.
Kontroly STK nepřestávají
Věci se začaly pomalu měnit zhruba před půl rokem. Policie začala kontrolovat auta pomocí mobilního měřícího zařízení. Zjištění byla dost šokující, často třeba 90 % zastavených a kontrolovaných aut neprošlo. Samozřejmě si policisté vytipovávali hlavně podezřelá vozidla, starší ojetiny a podobně. Jestli měli nebo neměli na místě řidiči dostat pokutu, je asi na zvážení někoho jiného, ale všechna tato auta měla jedno společné – prošla přes emise na STK.
Kam zaměřit pozornost, je asi jasné. Proto se kontrolní orgán začal zajímat o to, jak taková měření probíhají. Jedno z posledních odhalení bylo v Lipníku nad Bečvou. Tam kontrolující technik zjistil připojené neschválené zařízení, které ovlivňovalo výsledek měření. Stanice měření emisí byla na základě zjištění okamžitě „zavřena“, respektive byla jí zastavena činnost.
Druhé odhalení se odehrálo v Plzni. Podle čísel, která uvádí Ministerstvo dopravy, bylo 1900 měření z celkových 26 900 podezřelých. Dozor měl podezření, že emisní technici ovlivňovali otáčky měřených motorů, aby emise nebyly tak vysoké, což měl technik vyhodnotit jako závadu. Bude se to řešit v rámci přestupkového řízení. Možná ještě více šokující je, že na kontrolní lince (tedy na technické kontrole, nikoliv emisní), neprovedl technik kontrolu zapojení zásuvky tažného zařízení. Ta nefungovala a auto by bez problémů přes STK prošlo. Nedbalá činnost technika bude opět řešena v rámci přestupkového řízení.
Zdroj médií: Depositphotos.