PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Stanice měření emisí dále podvádějí, ministerstvo je trestá

18. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (29) Aktuality

Emise a STK je téma posledních měsíců. Po letech nečinnosti se začínají věci měnit a Ministerstvo dopravy ve spolupráci s ostatními orgány se zaměřilo právě na podvody s emisemi.

Stanice měření emisí dále podvádějí, ministerstvo je trestá

Podvody s emisemi na STK

Problematice jsme se už věnovali podrobněji na ploše několika článků. Desítky let tu fungoval, dost možná ještě funguje, systém podvodů, kdy oko u emisně nevyhovujícího vozidla přimhouřil emisní technik, často za úplatu. Věděl, jak systém „očůrat“ a ani centrální sběr dat ze všech STK v České republice nepomohl.

Těžily z toho všechny strany, jak STK, která věděla, že se tam spokojený zákazník vrátí, tak i majitel vozidla, často nevyhovujícího. Policie to léta tolerovala, respektive dělala, že se nic takového neděje. Na její obhajobu je třeba říct, že neměla žádný nástroj, kterým by byla schopna zvýšené emise oproti normě na místě prokázat.

Problém je, že emisní částice u vozidel s vymontovaným DPF (což je asi jedna z nejčastějších příčin jejich zvýšených hodnot) jsou dost nebezpečné. Když odhlédneme od dnes už velmi zpolitizovaného CO2, tak v lokálním měřítku se mohou pevné částice podepsat na lidském zdraví dost negativně, ba dokonce fatálně.

Kontroly STK nepřestávají

Věci se začaly pomalu měnit zhruba před půl rokem. Policie začala kontrolovat auta pomocí mobilního měřícího zařízení. Zjištění byla dost šokující, často třeba 90 % zastavených a kontrolovaných aut neprošlo. Samozřejmě si policisté vytipovávali hlavně podezřelá vozidla, starší ojetiny a podobně. Jestli měli nebo neměli na místě řidiči dostat pokutu, je asi na zvážení někoho jiného, ale všechna tato auta měla jedno společné – prošla přes emise na STK.

Kam zaměřit pozornost, je asi jasné. Proto se kontrolní orgán začal zajímat o to, jak taková měření probíhají. Jedno z posledních odhalení bylo v Lipníku nad Bečvou. Tam kontrolující technik zjistil připojené neschválené zařízení, které ovlivňovalo výsledek měření. Stanice měření emisí byla na základě zjištění okamžitě „zavřena“, respektive byla jí zastavena činnost.

Druhé odhalení se odehrálo v Plzni. Podle čísel, která uvádí Ministerstvo dopravy, bylo 1900 měření z celkových 26 900 podezřelých. Dozor měl podezření, že emisní technici ovlivňovali otáčky měřených motorů, aby emise nebyly tak vysoké, což měl technik vyhodnotit jako závadu. Bude se to řešit v rámci přestupkového řízení. Možná ještě více šokující je, že na kontrolní lince (tedy na technické kontrole, nikoliv emisní), neprovedl technik kontrolu zapojení zásuvky tažného zařízení. Ta nefungovala a auto by bez problémů přes STK prošlo. Nedbalá činnost technika bude opět řešena v rámci přestupkového řízení.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy.
Zdroj médií: Depositphotos.
Václav Muselík, 24. 10. 2024 14:06, reagovat
Čím víc stát aut vyřadí tím míň se natankuje nafty a tím víc se prohloubí díra v i tak dost prazdne státní kase a Evropa tím zachrání svět od emisí. Bravo EU
マーティン ルゼク, 21. 10. 2024 12:43, reagovat
Odpověď na toho kdo nejvíc křičí z té asociace emisí...tomu pánovi nepovolili otevřít vlastní STK tak proto se tak angažuje,závidí....
Oldřich Halfar, 19. 10. 2024 17:05, reagovat
Celá republika desítky let ví jak to chodí na STK. Jenom pablb to začne řešit. Kouřivost nemusí vyjít u mnoha vozu jen o desetinku a když to vozidlo neprojde, oprava může stát desítky tisíc a výsledek bude třeba ještě horší. Nejhorší na vozidle je hledat emisní problém. Jsem pro poctivé měření, ale měla by se přidat do kouřivosti aspoň tolerance 0,5. Když má vozidlo kouřivost na štítku třeba 0,7 a naměřilo by se 1,2 mělo by projít.
Daniel Hrubý, 19. 10. 2024 22:12, reagovat
To by bylo boží. + 0,5. Já mám na autě horní hranici 0,5. A na emisích KDYKOLI a KDEKOLI A BEZ KORUPCE, mám od 0,41 - 0,45. Ale když mám studenej motor, tak i 0,6. Ověřeno na vlastní oka. Můj strejda kdysi dělal na motorárně v MB. A vždycky říkal, než pojedeš na emise, vyjeď nádrž, pak tam nalej aditiva, nějakou prémiovku a dej tomu 100 km na dálnici. Na druhou nejvyšší rychlost, ať se motor točí. A před meřením jet tak, aby se to pořádně zahřál. A taky říkal, že diesel se má kupovat v zimě a když mu někdo před prohlídkou zahřál motor, ruce pryč. Ale emise má dělat v létě. Vlastně většinu toho, co umím, mě naučil on.
Jan Bednář, 19. 10. 2024 13:08, reagovat
Rád a dobrovolně finančně podpořím ty STK, kde nebudou vysírat s těmito nesmysly. Tato buzerace ze strany státu je už do nebe volající a mělo by dojít k velké změně.
Lubajs, 19. 10. 2024 12:29, reagovat
Lidi, vám není divné, že hon na notoristy a stanice měření emisí začal zrovna pár týdnů potom, co vláda schválila větší podíl biosložek v palivech? K tomu se v médiích objevují články o obrovském propadu prodeje elektromobilů. A za další, nejvíc se v tom tažení proti stanicím měření emisí a STK angažuje nějaký mamlas z asociace emisních techniků a opravářů jménem Fleischmans, který v médiích furt vykřikuje, že se prej všude podvádí. Dělá to až dojem, že tu ta asociace chce takovým to způsobem převzít kontrolu na zbývajícími stanicemi měření emisí.
Daniel Hrubý, 19. 10. 2024 15:05, reagovat
Dělej tak, aby tě jednou neobvinili, že šíříš prokremelské dezinformace. :-)

Podobné články