Stav autobaterie lze zhodnotit pomocí nejrůznějších měřičů a přístrojů. Od nejlevnějších v ceně do stokoruny, po vysoce sofistikované diagnostické přístroje v ceně i několika desítek tisíc korun. Zaměříme se na tu nejlevnější variantu.
Test měřiče autobaterie a alternátoru z Lidlu
Články na téma příslušenství z Lidlu:
- Test rázového utahováku Lidl Parkside
- Teleskopická ráčna Parkside z Lidlu
- Test: měřič (tester) autobaterie a alternátoru z Lidlu - právě čtete
- Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta
- Sada na výměnu kol Parkside z Lidlu
- Manometr na pneu Ultimate Speed z Lidlu
- Tester autobaterií z Lidlu
- Startovací powerbanka Ultimate Speed z Lidlu
- Nabíječka na autobaterie z Lidlu
Za 99 korun v akci!
Běžnou autobaterii lze proměřit pomocí voltmetru, který nám dá představu o tom, jak je na tom akumulátor s úrovní nabití. Ještě jednodušší je, vzít ten nejlevnější přístroj, který jsme našli, tedy měřák z Lidlu, kde byl ve slevě za 99 korun. Nečekali jsme zázraky, ale byli jsme pozitivně překvapeni.
Krátce k věcem ze známého obchodního řetězce – jsem velkým fanouškem produktů, které lze koupit na webu, případně klasicky v regálovém prodeji v obchodě. Složitější elektronice bych se tam vyhnul, ale základní nářadí mají víceméně solidní. Sem tam lze narazit i na nějakou, jak já říkám „chujovinu“, která nebudí příliš důvěru, což byl i případ našeho měřáku autobaterie, který jsem si koupil napůl z recese.
Hned první den upadla krytka svorky
Náš vztah nezačal dobře. Krabička s diodami působí docela bytelně, byť je celá z plastu a na její zadní straně je magnet na přichycení třeba na kapotu. Jenže hned jak jsem dorazil domů, všiml jsem si, že na jedné ze svorek mi chybí plastová krytka. No, nezblázním se z toho, na funkci to nemá vliv, ale nepotěší to, krytku jsem odepsal, nedá se nic dělat. Kabely ke svorkám vedoucí nejsou příliš silné, připomínají svojí tloušťkou spíš kabel k žárovičkám na stromeček. Ale tak za 99 korun nemůže chtít člověk zázraky, že?
Jak to celé funguje?
Měřič napětí autoabaterie
Teď by se možná hodilo krátce napsat, jak věcička funguje. Je to prosté zařízení, které umí měřit napětí. Při napětí 11,5 V nižším rozsvítí diodu značící velmi nízkou úroveň nabití, při 12 V se rozsvítí dioda polovičního nabití a plné nabití hlásí přístroj při 12,6 V a více. Měření může probíhat i na 6V baterii, přepnout na toto napětí by měl tester sám, eventuálně ho lze přepnout ručně pomocí jediného tlačítka, které má. Vyzkoušeno na dvou autobateriích, první byla vybitá na 11 voltů přesně, přístroj hlásil správně nízkou úroveň nabití, druhá byla po dvoutýdenní odstávce na 12,35 V, což bylo vyhodnoceno jako poloviční nabití. Po nabití chytrou nabíječkou bylo vše v pořádku a tester ohlásil plné nabití.
Také čtěte
Test dobíjení
Další funkcí, která se mi líbí daleko víc, je testování dobíjení. V případě, že špatně funguje regulátor alternátoru, může docházet k nedostatečnému nabíjení, eventuálně k přebíjení autobaterie. Obojí samozřejmě snižuje její životnost, při přebíjení ještě existuje riziko exploze, jako takový malý bonus.
Podle návodu se má přístroj připojit na svorky autobaterie, řidič má zapnout co nejvíce příslušenství, tedy vyhřívání všeho možného, světla, autorádio, zkrátka zajistit, aby vůz měl velký energetický odběr. Poté stačí na chvíli vytočit motor nad 2,5 tisíce otáček, a rozsvítí se příslušná LEDka, podle toho, jaké bylo dobíjecí napětí. Při překročení 15,5 V zůstane svítit dioda přebíjení, což znamená, že by to asi chtělo nový regulátor, protože dochází k přebíjení. My jsme nenašli vůz, který byl dobíjen špatně, takže jsme vždy došli k výsledku, že dobíjení funguje dobře.
Závěr
Za 99 korun to nakonec není tak špatná věcička. Zdráhal bych se zaplatit za to víc jak dvě stovky, na druhou stranu to není taková ta typická „levná Čína“. Jasně, podobné diagnostiky se člověk dobere i s multimetrem, ale ten nemá doma každý. Tester od Ultimate Speed může ležet klidně v garáži v šuplíku a pro kontrolu posloužit třeba jednou ročně.
Pro ty, kdo chtějí přesnější výsledky a hlubší diagnostiku samotné autobaterie, doporučíme spíše zátěžový tester autobaterií, případně tester digitální, ideálně kombinaci obou.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.