Jelikož jsem od přírody líný tvor a každé přezouvání pneumatik mě docela otravuje, tak jsem kromě elektrického heveru otestoval i rázový utahovák. A to jeden z těch nejlevnějších.
Test rázového utahováku Lidl Parkside
Články na téma příslušenství z Lidlu:
- Test rázového utahováku Lidl Parkside - právě čtete
- Teleskopická ráčna Parkside z Lidlu
- Test: měřič (tester) autobaterie a alternátoru z Lidlu
- Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta
- Sada na výměnu kol Parkside z Lidlu
- Manometr na pneu Ultimate Speed z Lidlu
- Tester autobaterií z Lidlu
- Startovací powerbanka Ultimate Speed z Lidlu
- Nabíječka na autobaterie z Lidlu
Život je otázkou priorit
Jestli taky patříte k těm lidem, co neradi každého půl roku povolují a následně utahují všechny šrouby na kolech, možná jste zvažovali pořízení nářadí, které by to udělalo za vás. Ano, řeč je o rázovém utahováku, který je přesně na takovéhle věci určený. A když už, tak jsem chtěl, aby to fungovalo nezávisle na elektrické zásuvce. Předně za sebou nechci pořád tahat kabel při přezouvání a pak bych taky byl rád, kdybych mohl přezouvat i třeba na plácku za městem, kde zásuvek moc není.
Utahovák Parkside vyhrál
Nabídka produktů na trhu je docela široká, ale mně se úplně nechtělo dávat docela velké peníze za značky jako Ryobi nebo třeba Bosch. Proto jsem neodolal a kliknul jsem na reklamu s rázovým utahovákem Parkside, což je taková ta „Lidl značka“, která ale vůbec není špatná. Minimálně podle hodnocení je to super kvalita za super cenu. Nuže, vybral jsem si tedy docela výhodný set utahováku Parkside (PASSK 20-Li A1) s 4Ah akumulátorem (PAPS 204 A1) a chytrou nabíječkou (PLG 20 C3). Suma sumárum 2 199 korun českých.
Záběh elektromotoru
Za dva dny byla zásilka doma a já, poučen odborníky, jsem se rozhodl nejdříve nechat elektromotor, respektive uhlíky zaběhnout. To jsem dle rady jednoho odborníka udělal tak, že jsem do plna nabil baterii, vzal jsem zdrhovací pásku, zapnul utahovák a páskou převázal spoušť. Běžel takhle naprázdno až do vybití akumulátoru jedním směrem a následně jsem to celé opakoval pro směr druhý. I takovýhle krátký záběh je aspoň trochu zárukou toho, že přístroj bude mít výkon takový, jaký má mít.
Praktické balení
Samotný utahovák je balený v praktickém kufříku, kam ho lze dát společně baterií a nabíječkou. Krom toho jsou tam i čtyři základní velikosti ořechů (17, 19, 21 a 23 mm) na povolování šroubů kol. Utahovák sám o sobě je docela těžký (cca 2 kg), což je z podstaty jeho funkce i tak trochu nutnost. Přední část, tedy celá hlava, je z kovu, zbytek z bytelného plastu. Na rukojeti je guma, což zabraňuje vyklouznutí z ruky a na botce, kam se dává baterie, je přísvit LEDkou a tlačítko na přepínání krouticího momentu (100, 150, 200, 300 a 400 Nm). Nářadí je kompatibilní se všemi akumulátory série „PARKSIDE X 20 V Team“.
Jdeme na to!
K samotné práci - je dobré si nejprve zjistit, jak moc mají být šrouby na tom kterém autě dotažené. Budete možná překvapeni tím, že dotahovací moment není zase tak velký, aby bylo nutné to rvát „na krev“. Pro povolení šroubů jsem já u svého auta musel nastavit krouticí moment na maximum, tedy na 400 Nm, protože v pneuservisu mi to dorvali očividně co to šlo. Některé šrouby šly ale i tak ztuha a bylo nutné nechat rázák chvíli snažit se.
Také čtěte
Po výměně kola jsem vždy nastavil dotahovací moment na 150 Nm, což je zároveň dostatečná hodnota i pro většinu aut (Fabia má výrobcem předpsáno 120 Nm, Felicia 110 Nm a třeba VW Touareg 180 Nm, to jen pro představu). Jelikož nejsem vlastníkem momentového klíče, neměl jsem šanci změřit, jak moc přesný utahovák je, ale dva šrouby jsem zkusil alespoň klíčem povolit, abych si udělal představu, jak velký moment je těch 150 Nm.
Co ale považuji za dost důležité je fakt, že celé auto, to znamená 4 x 5 šroubů povolit a utáhnout, zvládl utahovák Parkside bez jakéhokoliv zaváhání na jednu 4Ah baterku. Tedy na jednu baterku - to bych mu křivdil, protože z ukazatele nabití na akumulátoru ubyla jedna čárka ze tří, což je super.
Když už jsem u té baterie, tak o těch je známo, že jsou u téhle značky docela šizené, respektive, že mají jakési noname čínské články, které nic moc nevydrží. Jsem zvědav, jak na tom bude třeba za dva roky ten můj akumulátor. Nabíjení je každopádně pomocí rychlonabíječky fakt rychlé a do půl hodinky byla baterie nabitá. Co mě ale zarazilo byl hukot, který začala nabíječka po připojení akumulátoru vydávat. Jak jsem ale brzy zjistil, jedná se o aktivní chladič.
Stojí za to?
Kolem a kolem jsem vlastně se svým nákupem spokojen. Za něco málo přes dva tisíce jsem dostal docela dobrý kus nářadí, které mě neomezuje kabelem a na přezutí kol jednou za půl roku to bohatě stačí. Jako bonus si můžu koupit třeba akuvrtačku nebo ruční vysavač a budu už mít kompatibilní akumulátor. Jestli jste tak líní jako já, klidně si ho objednejte taky.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.