Akumulátor je něco, co se nekupuje každý týden. Proto spousta řidičů, když už na výměnu dojde, trochu tápe s výběrem. Opakuje se to rok co rok, nejčastěji na podzim, když začne každoroční sezóna selhávání autobaterií.
Výběr autobaterie – čím se řídit?
Články na téma nákup autobaterie:
- Koupě nové baterie
- Autobaterie Prachatice
- Jak vybrat autobaterii?
- Jak vybrat autobaterii - právě čtete
- Autobaterie ze supermarketu Tesco
- Jak poznat, kterou autobaterii koupit?
- Koupě autobaterie online? Zbytečné riziko
- Tesco autobaterie – Vyplatí se je kupovat?
- Autobaterie levně? Raději si připlaťte, vyplatí se to
- Jak vybrat autobaterii – co sledovat?
Naštěstí není výběr nové baterie raketová věda, už v prvním kroku se však dá šlápnout vedle. Když totiž zjistíte, že akumulátor to má za sebou, můžete mít tendence nakoupit novou hned v prvním obchodě, kde je prodávají. Což je obvykle nějaký supermarket. Nebudeme vám tvrdit, že tam solidní autobaterii neseženete, problém je trochu jinde. V běžném obchodě se k autobaterii většinou chovají ne úplně vhodným způsobem. Předně ji většinou neskladují tak, aby se co nejméně samovybíjela a klidně ji nechají ve skladu vytápěném na 20 °C dva tři měsíce. Napůl vybitou a se zasulfatovanými elektrodami ji pak uloží do regálu, kde další měsíc čeká na důvěřivého kupce.
Daleko lépe uděláte, když se vypravíte do specializovaného obchodu nebo obchodu s autodíly. Tam většinou velmi dobře vědí, jak se o akumulátory starat, takže je pravidelně nabíjejí a skladují v optimálnějších podmínkách. Proto shánějte novou baterii primárně v obchodech orientovaných na motoristy.
Také čtěte
Autobaterie – jak vybrat a čím se řídit
- Kapacita je jedním z nejdůležitějších údajů na štítku. Každé auto je stavěné na nějakou kapacitu akumulátoru, není dobré kupovat menší, ale ani větší, než doporučenou výrobcem vozidla. V případě menší je asi jasné, že by baterie nemusela stačit na provoz všech systémů a nadměrně by se vybíjela, při vyšší než doporučené kapacitě by zase mohlo docházet k tomu, že by se nedobíjela dostatečně. Obě možnosti znamenají zkrácenou životnost. Správnou kapacitu se dozvíte v manuálu nebo v autorizovaném servisu. V případě naší ilustrační fotografie je to 80 Ah.
- Další důležitou hodnotou je startovací proud. Ten zjednodušeně udává, jak moc velký proudový odběr baterie zvládne vydat. Nebudeme vás zatěžovat faktem, že existuje těchto norem hned několik (DIN, EN, SAE), dnes už se setkáte většinou jenom s EN. Norma je vždy napsaná před nebo za proudovou hodnotou na štítku. V našem případě je to 720 A dle normy EN.
- Zásadní je také polarita kolíků a jejich typ. Mrkněte na to, jak jsou orientované póly v staré autobaterii a kde jsou. Někdy jsou blíž k vám, někdy na té vzdálenější straně, u jiných aut jsou zase orientované bokem, tedy s podélnou osou vozidla. Ohlídejte si i rozměry kolíků, evropské vozy mívají pro kladný pól 19,5 mm a pro záporný 17,9 mm. Asijská auta používají často menší kolíky o průměru 14,7 mm v případě kladného a 13,1 mm v případě záporného pólu. A pozor, některé značky pracují s obrácenou polaritou, tedy přehozeným plus a mínus. Proto si ohlídejte i polohu obou pólů.
- Hledejte také akumulátor se správnou technologií. Stop-start sytém vyžaduje obvykle baterii EFB, v případě stop-startu a rekuperace to bude rovnou AGM baterie. Klasické autobaterie s tekutým elektrolytem jsou doménou spíš starších aut. Nicméně i tam lze použít s výhodou třeba zmíněnou EFB baterii, která vydrží déle díky zesíleným elektrodám. Pozor také na to, že novější auta se potřebují na novou autobaterii adaptovat, respektive je třeba ji tzv. registrovat. Dá se to zařídit buď servisním zásahem přes diagnostiku, nebo se adaptují během pár dnů sama. Správně byste však měli do autorizáku, kde adaptaci provedou jako servisní úkon.
- Rozměry baterie jsou také zásadní. Když koupíte nesprávnou, tak se vám buď do uchycení v kastlíku nevejde, nebo naopak bude volně, což není příliš bezpečné.
Jak vybrat kvalitní autobaterii?
Už jsme výše naznačili, že není úplně moudré vybírat akumulátor v supermarketu. Dále existuje jedna docela solidní finta, podle které poznáte, že výrobce na baterii nešetřil, respektive můžete je porovnávat mezi sebou. Dejme tomu, že potřebujeme akumulátor o kapacitě 60 Ah a máme tři. Nejjednodušší a nejrychlejší srovnání, představuje hmotnost. Ano, hmotnost autobaterie tvoří hlavně desky elektrod, jejichž síla je určujícím parametrem pro životnost. Pakliže tedy vyberete tu nejtěžší baterii, je velmi pravděpodobně i nejlepší. Neplatí to úplně paušálně, ale jako hrubý ukazatel kvality to může posloužit.
Kdo chce, může zajít do autorizovaného servisu, kde mu rádi prodají trochu předraženou, ale vždy velmi kvalitní autobaterii. Například Škoda nabízí akumulátory z řady Economy, které jsou velmi kvalitní a máme je vyzkoušené. Navíc vám odpadnou trable s výběrem, prostě si koupíte baterii podle modelu vozu a tím je to vyřízeno.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.