PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Autobaterie – jak vybrat tu správnou?

7. 11. 2024 2 min. čtení diskuze (4) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Kde koupit baterie Nákup autobaterie Auto-moto baterie a nabíjení

Výběr autobaterie není věda. Sepsali jsme přehledně pár bodů, kterými se řídit, a neopomněli jsme ani fintu, jak poznat akumulátor, který bude pravděpodobně kvalitní.

Autobaterie – jak vybrat tu správnou?

Výběr autobaterie – rozměry

Je fajn mít autobaterii, která je špičková, má perfektní parametry, ale je na nic, když se vám nevejde do prostoru pro ni určeného. S rozměry pozor, měly by víceméně odpovídat, když budete vybírat podle kapacity. Přesto si raději nový akumulátor přeměřte a pozor na baterie pro asijská auta, tam bývají rozměry někdy trochu nestandardní. Nikdy samozřejmě nedávejte akumulátor jinam, než kam patří. Má svůj vymezený prostor, když koupíte omylem větší, možná se vám vejde o kousek vedle, ale je to zbytečné riziko. V případě nehody špatně usazená baterie jednoduše opustí svůj prostor a je z ní velmi nebezpečný projektil.

Platí to i pro rozměry kolíků na pólech, japonská auta mívají kolíky menší. A pozor ještě na jednu věc, kterou je orientace pólů. Některé akumulátory ji mají přehozenou, protože to tak vymyslela automobilka.

Nikdy nekupujte baterii s jinou kapacitou, než jakou požaduje výrobce. Dobíjení je stavěné na určitý rozsah kapacit. Pořízení kapacity menší může vyústit v nižší životnost akumulátoru, stejně tak kapacita větší, kterou systém nemusí dobíjet do plna.

Technologie

Zde se řiďte jednoznačně tím, co předepisuje automobilka. Nezaměňujte typ akumulátoru. Pokud je předepsána baterie s tekutým elektrolytem, kupte ji. Pokud AGM, nedávejte tam žádnou jinou než AGM.

Kde nakupovat?

Vybodněte se na eshopy, vykašlete se i na klasické supermarkety, raději zamiřte ke specialistovi. Prodejny autobaterií mají zboží připravené k montáži, kterou vám většinou rádi provedou zdarma. Navíc skladují autobaterie tak, jak se skladovat mají, tedy plně nabité.

Jak vybrat správnou autobaterii

Nebudeme lhát, většinou jsou značkové výrobky skutečně lepší než ty neznačkové. Volte Banner, Exide, Yuasa, s přimhouřením oka se dá doporučit i Varta. Opět však platí – nepořizujte v supermarketech, tam akumulátory neumějí skladovat.

Pakliže se nemůže rozhodnout, jakou autobaterii vybrat, berte tu těžší. Vyšší hmotnost znamená více materiálu elektrod, takže daný produkt bude patrně mít delší životnost.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
K69, 7. 11. 2024 20:10, reagovat
Nikdy nekupujte baterii s jinou kapacitou, než jakou požaduje výrobce??? Pokud máte systém Start-stop a nemáte snímač na baterii odpojený (což u většiny aut funguje velmi dobře), tak OK. Ale v ostatních případech je tato rada nesmysl i s následujícím vysvětlením. Ano pokud dáte do Dieselu v zimě baterii 43 Ah místo 66Ah bude trpět (nižší startovací proud a nižší kapacita), ale maximálně riskuji, že nebude "točit" dostatečně rychle a pokud se nebude stíhat dobíjet, tak budou opakované starty problém. Ale třeba v létě bude asi startovat úplně v pohodě. Pochopitelně to dává smysl jen v nouzi, ale podstatným faktorem je spíš startovací proud. Co se týká větší kapacity baterie pak, není žádný důvod (kromě vyšší ceny) proč by se neměla použít. Naopak je ideální dát tak velkou baterii jaká se do auta rozměrově vejde. A k tomu, že se nedobije, to asi ani nemá smysl se vyjadřovat. To je snad na učivo základní školy...
Martin Dohnal, 7. 11. 2024 14:59, reagovat
To jsou dobré rady: "volte tu těžší baterii". A která je ta těžší? Autoři z článku určitě vědí, že hmotnost je jediný parametr baterií, který si výrobci ohýbají podle toho, jak se jim hodí..samozřejmě směrem dolů. Tzn. ani stejný typ a výrobce baterie neznamená, že bude mít stejnou hmotnost jako stejný typ před rokem. Výběr uvedených značek lze doporučit, Varta je dnes slabý průměr. Nicméně dnes jsou lepší baterie privátních značek než uvedené, jako příklad lze uvést např. baterie Čepek Performance, které jsou "nejtěžší" na trhu a dosahují řádově 110% nominální uváděné kapacity, o čem si uvedené značky mohou nechat jen zdát. Baterie Banner jsou odolné vůči přebíjení, takže se hodí do starších aut, které měly alternátory nastavené na vyšší nabíjecí napětí. Mají také nižší parametry, protože mají silnější elektrody a déle tedy vydrží, mezi uvedenými značkami jsou také nejtěžší. Ještě bych do článku doporučil dopsat to, ať si lidé cca každé 3 měsíce měří napětí baterie (např. lze koupit digitální voltmetry do zapalovače) a v případě napětí pod 12,4V ať baterii hned dobijí. Dnešní superskvělé chytré automobily mají tak "chytré" dobíjení, že autobaterie podpětím zlikvidují za 2-3 roky bez ohledu na to jakou značku mají.
Lubajs, 7. 11. 2024 20:25, reagovat
Mně neznačková a ještě údržbová baterka Starter 75 ah vydržela v dieselové Octavii 12 let a ještě jsem auto s ní prodal. Startovala v pohodě do poslední chvíle, co jsem to auto měl. Jednou jsem ji ze srandy zvážil a měla 19,5 kg. Zkusili jsme se sousedem zvážit jeho rok starou značkovou baterku Varta o stejné kapacitě, už tzv. bezúdržbovou, ale ta vážila jen 17 kg. Za chvíli budou i značkové baterky vážit snad 15 kg. Zajímalo by mně, jestli stejně jak u nás baterky na materiálu šidí i v Německu, nebo jsou ty ošizené určené jen pro náš "specifický trh", jak o nás říkají šejdíři z obchodních řetězců.
Martin Dohnal, 7. 11. 2024 22:10, reagovat
Bavil jsem se o snižování hmotnosti s prodejci baterií, a platí, že výrobci hmotnost baterií snižují v obdobných časech skoro koordinovaně. Před 20 lety měly 70-75Ah baterie hmotnost okolo 21-22kg, dnes mají pod okolo 16kg. Bavím se o klasických zaplavených bateriích. Protože jde takto kvalita do kytek, výrobci začaly dělat EFB baterie, což jsou dnes baterie, co byly klasické dřív - mají větší hmotnost a silnější eletrody, ale samozřejmě nižší parametry (přes silnější elektrody neprojdou takové stovky A jako při tenších šuntech..také se tak neprohýbají při startech).

Podobné články