Vyzkoušeli jsme si platnost obecné poučky, že se nevyplatí kupovat autobaterie v supermarketech. Proměřili jsme autobaterie přímo v prodejně Tesco.
Autobaterie z Tesca se nevyplatí, bude dost možná vybitá
Články na téma nákup autobaterie:
- Koupě nové baterie
- Autobaterie Prachatice
- Jak vybrat autobaterii?
- Jak vybrat autobaterii
- Autobaterie ze supermarketu Tesco
- Jak poznat, kterou autobaterii koupit?
- Koupě autobaterie online? Zbytečné riziko
- Tesco autobaterie – Vyplatí se je kupovat? - právě čtete
- Autobaterie levně? Raději si připlaťte, vyplatí se to
- Jak vybrat autobaterii – co sledovat?
Proč nekupovat autobaterie v supermarketech?
Jestli potřebujete novou autobaterii, tak nejhorší místo pro její nákup je supermarket. Předně – do supermarketu se chodí primárně pro potraviny, pečivo a podobně. Tyto komodity umějí a musejí obchody skladovat tak, aby vydržely co nejdéle a aby to odpovídalo nějakým hygienickým normám.
Chápeme, když si do košíku k rohlíkům, zelenině a uzeninám přihodíte třeba i prací prášek, což je zboží velmi nenáročné na skladování. Ale pro autobaterii si zajděte raději do specializovaného obchodu. Proč? V Tescu je sice najdete prakticky vždy, ale očividně je skladovat neumějí. Problém je, že autobaterie potřebuje nejen nějaké rozumné rozmezí teplot, ale i určitou péči. Trpí totiž samovybíjením vlivem určitého vnitřního odporu a elektrochemická reakce v ní probíhá neustále.
Samovybíjení ničemu nevadí, problém je, když se akumulátoru nedostane čas od času nabití do plna, tedy do 12,7 až 12,8 V. Postupem času jeho napětí, a tedy i úroveň nabití, klesá. Jakmile se dostane na 12,4 V a méně, je to zlé, protože se začíná tvořit sulfát olova na elektrodách. Sulfatace je jen částečně vratný proces, pokud trvá déle, je v domácích podmínkách neřešitelná.
Problém se sulfátem olova na povrchu desek je ten, že je nevodivý. V podstatě tak izoluje část činné plochy elektrod a snižuje tím jednak kapacitu autobaterie, jednak její maximální proud. Mimo to je sulfatace i zabiják z pohledu životnosti. Proto by nikdy nemělo napětí autobaterie klesnout na 12,4, nebo dokonce pod toto napětí.
Tesco Kolín a jejich autobaterie
My jsme se vypravili do Tesca v Kolíně, abychom změřili, jak se zde starají o své autobaterie a jestli je při skladování alespoň čas od času nabíjejí. Vybrali jsme několik náhodných akumulátorů, u kterých jsme běžným multimetrem změřili napětí na pólech.
Hned první akumulátor nás mile překvapil. Jednalo se sice o značku PowerBoost, která nepatří mezi špičku, ale napětí na pólech bylo 12,72 V. Takto to má vypadat vždy! V souvislosti s dalšími měřeními však usuzujeme, že šlo patrně o nový akumulátor.
Zkusili jsme sáhnout o regál vedle, kde se nacházely akumulátory Bosch. Zde už to tak optimistické nebylo, protože jsme naměřili u 44Ah autobaterie 12,51 V. To je autobaterie zralá na okamžité dobití nabíječkou. Abychom měli více vzorků, sáhli jsme ještě o dva akumulátory vedle a proměřili jsme jiný kus, u kterého jsme změřili 12,53 V. Opět nic moc.
Také čtěte
Nakonec jsme se podívali na Vartu Black Dynamic. A tady jsme zůstali docela v šoku, protože se nám povedlo naměřit jenom 12,33 V. Jak bude akumulátor vypadat uvnitř, je nám docela jasné. Elektrody budou mít na sobě už docela solidní sulfataci a ten, kdo si autobaterii koupí, bude rád, když mu vydrží tři čtyři roky. V podstatě si dotyčný nešťastník ponese domů zboží, které už rozhodně není ve 100% stavu a je špatnou, respektive spíš žádnou péčí, dost poznamenáno.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.