PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Autobaterie z Tesca se nevyplatí, bude dost možná vybitá

13. 10. 2024 3 min. čtení diskuze (24) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Kde koupit baterie Nákup autobaterie Auto-moto baterie a nabíjení

Vyzkoušeli jsme si platnost obecné poučky, že se nevyplatí kupovat autobaterie v supermarketech. Proměřili jsme autobaterie přímo v prodejně Tesco.

Autobaterie z Tesca se nevyplatí, bude dost možná vybitá

Proč nekupovat autobaterie v supermarketech?

Jestli potřebujete novou autobaterii, tak nejhorší místo pro její nákup je supermarket. Předně – do supermarketu se chodí primárně pro potraviny, pečivo a podobně. Tyto komodity umějí a musejí obchody skladovat tak, aby vydržely co nejdéle a aby to odpovídalo nějakým hygienickým normám.

Chápeme, když si do košíku k rohlíkům, zelenině a uzeninám přihodíte třeba i prací prášek, což je zboží velmi nenáročné na skladování. Ale pro autobaterii si zajděte raději do specializovaného obchodu. Proč? V Tescu je sice najdete prakticky vždy, ale očividně je skladovat neumějí. Problém je, že autobaterie potřebuje nejen nějaké rozumné rozmezí teplot, ale i určitou péči. Trpí totiž samovybíjením vlivem určitého vnitřního odporu a elektrochemická reakce v ní probíhá neustále.

Samovybíjení ničemu nevadí, problém je, když se akumulátoru nedostane čas od času nabití do plna, tedy do 12,7 až 12,8 V. Postupem času jeho napětí, a tedy i úroveň nabití, klesá. Jakmile se dostane na 12,4 V a méně, je to zlé, protože se začíná tvořit sulfát olova na elektrodách. Sulfatace je jen částečně vratný proces, pokud trvá déle, je v domácích podmínkách neřešitelná.

Problém se sulfátem olova na povrchu desek je ten, že je nevodivý. V podstatě tak izoluje část činné plochy elektrod a snižuje tím jednak kapacitu autobaterie, jednak její maximální proud. Mimo to je sulfatace i zabiják z pohledu životnosti. Proto by nikdy nemělo napětí autobaterie klesnout na 12,4, nebo dokonce pod toto napětí.

Tesco Kolín a jejich autobaterie

My jsme se vypravili do Tesca v Kolíně, abychom změřili, jak se zde starají o své autobaterie a jestli je při skladování alespoň čas od času nabíjejí. Vybrali jsme několik náhodných akumulátorů, u kterých jsme běžným multimetrem změřili napětí na pólech.

Hned první akumulátor nás mile překvapil. Jednalo se sice o značku PowerBoost, která nepatří mezi špičku, ale napětí na pólech bylo 12,72 V. Takto to má vypadat vždy! V souvislosti s dalšími měřeními však usuzujeme, že šlo patrně o nový akumulátor.

Zkusili jsme sáhnout o regál vedle, kde se nacházely akumulátory Bosch. Zde už to tak optimistické nebylo, protože jsme naměřili u 44Ah autobaterie 12,51 V. To je autobaterie zralá na okamžité dobití nabíječkou. Abychom měli více vzorků, sáhli jsme ještě o dva akumulátory vedle a proměřili jsme jiný kus, u kterého jsme změřili 12,53 V. Opět nic moc.

Nakonec jsme se podívali na Vartu Black Dynamic. A tady jsme zůstali docela v šoku, protože se nám povedlo naměřit jenom 12,33 V. Jak bude akumulátor vypadat uvnitř, je nám docela jasné. Elektrody budou mít na sobě už docela solidní sulfataci a ten, kdo si autobaterii koupí, bude rád, když mu vydrží tři čtyři roky. V podstatě si dotyčný nešťastník ponese domů zboží, které už rozhodně není ve 100% stavu a je špatnou, respektive spíš žádnou péčí, dost poznamenáno.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Milan Mid, 14. 10. 2024 14:27, reagovat
V hypermarketech s 90 % nic nekupuji !
K69, 13. 10. 2024 23:49, reagovat
Je to ten samý pan redaktor, který doporučuje tester autobaterií? Ten tester, kterému na půl voltu nezáleží? Zajímavé...
Johny, 13. 10. 2024 23:34, reagovat
Pokud nejde o nouzový stav, aku kupovat zásadně u odborných prodejců, kteří o zboží pečují, před prodejem aku prověří, případně dobijí a změří s následným protokolem k záručáku. Nějaké supermarkety, benzinky apod., tam na aku personál kašle, jsou to jen prodavači s odbornými znalostmi přinejlepším garážového kuťáka.Těm je to šumák, když aku klekne v záruce, vymluví se na nevhodné zacházení a co se stane po záruce, jim je putna. I plně nabitá nová aku, pokud leží někde v regále, má být nejpozději každé tři měsíce dobita. Toto se v marketech typu Tesco a i hobby neděje. Viděl jsem v různých Bauhausech, Hornbachách nebo i Tesco a Globusech v regále aku s vrstvou prachu snad za rok. Za ty ceny, co to nabízí, si to tam koupí jen blázen nebo zoufalec, kterému kleklo auto někde poblíž a nemá jiné řešení, proto tam leží klidně i roky. Podobné je to i s pneu, mají je vzadu někde ve skladu venku napospas povětrnostním podmínkám, kde pneu leží na slunci, dešti mrazu třeba 2-3 roky. Před přenesením na prodejnu je umyjí, vysuší, dají třeba i slevu, ono se najde spoustu spořivých joudů, co to koupí.
Johny, 13. 10. 2024 23:38, reagovat
Co se týče aku, auto, trakční, zálohovací a veškeré další, v rámci své profese s nimi pracuji 36 let, mám i příslušná školení od výrobců či dodavatelů, takže vím víc, než 99,9% přispěvatelů zde. A některé komentáře jsou fakt výživné, že si člověk jen klepe na čelo.
Podlahy Osička, 13. 10. 2024 21:54, reagovat
Asi ze supermarketu nevydrží tolik, jako ze specializované prodejny. Ale jako nouzovka pro někoho dobrý. A další fakt je ten, že každý multimetr ukazuje jinak. Můj a sousedův dělá rozdíl 1Volt a je jedno, jestli s novou, nebo starou baterií. Co na to autor článku?
Radek Kohoutek, 13. 10. 2024 20:19, reagovat
Dříve jsem přímo v této pobočce koupil několik autobaterií a byly všechny v pohodě. Ale jak začali plašit s tím Clubcard, tak jsem tam přestal chodit a nejsem sám. Takže předpokládám, že jim to tam všechno delší dobu leží.

Podobné články