PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

VIDEO: 7stupňové DSG převodovky

10. 6. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Technologie Rádce motoristy Automatické převodovky DSG převodovky

Dnes asi nejrozšířenější automatické převodovky jsou skříně DSG, které používá koncern VW. Podíváme se na to, jak fungují, jak o ně pečovat a jaké to jsou.

7stupňové DSG převodovky

Princip DSG automatické převodovky

Funkčně je dvouspojka poměrně promyšlené zařízení. Základem funkce je, že převodovka má dvě spojky a dvě hřídele. Obě mají stejnou osu – jedna z hřídelí je dutá a druhá jí prochází. Kouzlo, které se skrývá za rychlým a plynulým řazením je v tom, že každá hřídel má své rychlosti. Na jedné jsou rychlosti liché, na druhé jsou rychlosti sudé.

Každou hřídel ovládá jiná spojka, což je velmi důležitý fakt a jedině díky tomu je možné, aby DSG automat fungoval tak, jak funguje. On totiž díky dvěma odděleným hřídelím může propojit kola s motorem a přitom už mít nachystanou tu rychlost, která bude následovat. Při jízdě například na trojku už je zařazená čtyřka, přičemž je ale jen „nachystaná“ a její hřídel je od pohonu odpojená. Jakmile je čtyřka potřeba, rozpojí spojka liché hřídele a současně s tím udělá přesný opak, tedy spojí, spojka sudé hřídele. Velmi rychle se tak změní tok točivého momentu – z liché na sudou hřídel. A samozřejmě hned po tomto procesu si převodovka nachystá další rychlost, tedy pětku.

Tabulka sedmistupňových DSG převodovek

Označení 7stupňových DSG převodovek
OznačeníMax. točivý momentSpojkyVozy
DQ200250 Nmsuchékoncernové vozy VW
DQ380420 NmmokréGolf 7 GTI, Audi S3
DQ381430 NmmokréGolf 7 GTI 4x4, Audi S3 4x4
DQ500600 NmmokréAudi RS3, VW Transporter
DL382500 NmmokréAudi A4 / A5 / A6
DL501600 NmmokréAudi (S-Tronic)
DL800neuvedenmokréAudi R8, Lamborghini Huracan

Problémy 7stupňových DSG převodovek

Koncern VW uvádí u svých DSG skříní olejovou náplň jako doživotní, což stojí za drtivou většinou závad. On ten olej skutečně doživotní je, ale pokud ho majitel auta nemění, tak život převodovky dost významně zkrátí. Jednak se totiž postupem času začne mazivo plnit většími i menšími částečkami kovu, které vznikají v každém mechanickém stoji, kde jsou nějaké převody.

Pak je tu samozřejmě přirozené stárnutí oleje vlivem podmínek, vzdušné vlhkosti, změn teplot a podobně. Poznají to často sami řidiči, kterým když servis olejovou náplň vymění, tak hned při odjezdu mohou zaregistrovat plynulejší řazení. A jak častá by měla být výměna oleje u 7stupňového DSG? Ideální interval je 30 tisíc kilometrů.

Mechatronika

Závada se ale může projevit i na mechatronice, což je část, která má na starosti ono řazení převodů. Mechatronika má u některých sedmistupňových dvouspojek svoji olejovou náplň a svůj olejový filtr. Je proto potřeba měnit olej i v ní. Na servisu se často objevují převodovky se závadou mechatroniky, běžně jde o závadu na čerpadle, kterou vám kvalitní servis se specializací na automatické převodovky dokáže opravit i na počkání. Pakliže mechatronika celá odejde, musí se samozřejmě vyměnit za novou, což je otázka několika desítek tisíc korun.

Spojky

Samostatnou kapitolou jsou již několikrát zmíněné spojky. Ty, podobně jako spojka u manuální převodovky, podléhají opotřebení. Nejvíc jim škodí pomalé rozjezdy do kopce a popojíždění v kolonách, zkrátka situace, kdy částečně prokluzují. Při tom se totiž zahřívají a dochází k otěru, což znamená i tvorbu malých částeček. Speciální případ je DSG převodovka označená DQ200, která má spojky tzv. suché. To znamená, že nejsou v olejové lázni, která by je chladila. Výrobce tím docílil lepší účinnosti, ale za cenu nižší životnosti. Jelikož řídící jednotka převodovky DSG 7 si je vědoma toho, že není dobré nechat nechlazenou spojku prokluzovat moc dlouho, se snaží spojky co nejrychleji spínat.

Odborník o DSG 7 převodovce

Zdroj info: Automatické převodovky Praha s.r.o..
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články