Dva aktuálně nejprodávanější druhy převodovek jsou planetová s hydroměničem a pak DSG skříně, tedy tzv. dvouspojky. Ve srovnání se podíváme na to, k čemu se která více hodí.
VIDEO: DSG vs. planetová převodovka s hydroměničem
Články na téma automatické převodovky DSG:
- Co je DSG převodovka
- 7stupňové DSG převodovky
- Vybíráme ojetinu s DSG převodovkou
- Převodovka DSG vs CVT
- DSG převodovka nebo manuální převodovka, kterou vybrat?
- Převodovka DSG vs. hydroměnič - právě čtete
- Sekvenční převodovka je podobná manuální
- DSG převodovky jsou s námi už přes 20 let
- Hydroměnič – vrací se k němu Volkswagen?
Planetová převodovka s hydroměničem
Tyto skříně v sobě nesou kus historie, vždyť mají původ někde na konci druhé světové války a masivního rozmachu se dočkaly v padesátých a šedesátých letech. S těmi dnešními moderními převodovkami už toho pravda moc společného nemají, nicméně onen hydrodynamický měnič točivého momentu jim zůstal. Princip hydroměniče není zase tak složitý, ve stručnosti a s trochou zjednodušení je to vlastně čerpadlo a turbína, které jsou spolu sdílí jeden uzavřený prostor naplněný olejem. Čerpadlo žene klikovka motoru, olej se tím dává do pohybu a proudí. Naproti čerpadlu je turbína, ta je zase pevně spojena s hřídelí převodovky. Jak olej proudí, opírá se do lopatek turbíny a ta se roztáčí také. K přenosu točivého momentu tedy dochází hydraulicky.
Planetové převodovky mají obří výhodu právě v absenci mechanického propojení motoru a převodovky. Ačkoliv ani zde už to není tak jednoznačné a z důvodu úspory paliva si umí moderní skříně v případech, kdy se to hodí, mechanicky uzamknout, a tedy propojit obě hřídele. V čem je tedy výhodný hydraulický přenos točivého momentu? Je velmi plynulý a pozvolný. Žádné cukání při rozjezdech, žádné parkování spojené s přískoky jako třeba u DSG. Nic takového se zde neděje a vše jde velmi hladce. S tím jsou ale spojeny i určité ztráty prokluzem, ke kterému chtě nechtě u hydroměniče dochází.
Uvnitř převodovky se nacházejí planetová soukolí a hydraulicky ovládané spojky. Rozpojováním a spojováním spojek dochází k propojování jednotlivých ozubených kol a tím i k řazení různých převodů. Novější skříně jich mají klidně 8-10, což opět pomáhá uspořit nějakou tu desetinku na spotřebě. Planetové převodovky s hydroměničem jsou při správném zacházení velmi trvanlivé. Znamená to, že když se v nich mění olejová náplň maximálně po 60 tisících kilometrech, nemají problém najíždět vyšší stovky tisíc kilometrů, bez ohledu na to, jestli ve městě nebo na dálnicích.
Automatická převodovka DSG
Modernější koncepce využívá dvou hřídelí, z nichž každá má svoji vlastní spojku. Na jedné hřídeli jsou sudé a na druhé liché kvalty. Jakmile se zařadí jednička, nachystá mechatronika dvojku, respektive ji zařadí, ale její hřídel není spojena s klikovkou. K tomu dojde až při rozpojení liché hřídele (to je ta s jedničkou) a současném sepnutí spojky sudé hřídele (to je ta s dvojkou). Následně mechatronika zase na liché hřídeli nachystá trojku. Řazení u automatické převodovky DSG probíhá velmi rychle, bez přerušení tahu. Ostatně původ mají DSGčka v PDK převodovkách, což nás vede k automobilce Porsche...
Přenos krouticího momentu je u DSG efektivnější a méně ztrátový než u hydroměničových převodovek. Jediné ztráty jsou vlastně při prokluzech spojek, což je i největší bolest. Sada spojek totiž logicky podléhá opotřebení a jejich životnost se pohybuje od řekněme 100 tisíc kilometrů po půl milionu. Záleží totiž hlavně na tom, jak je DSG převodovka používána. V městském prostředí, kde auto někdy krokem popojíždí a spojky jsou dlouho v prokluzu, trpí na opotřebení více a jejich výměna tedy bude muset nastat dříve. A pozor, třeba taková DQ200 nemá spojky ani v olejové lázni, takže zde se ještě víc přehřívají.
Sportovnější projev DSG skříní je sice fajn, ale některé mají trochu problém s popojížděním velmi malou rychlostí. Řídící jednotka se snaží spojky co nejdříve sepnout, aby dlouho neprokluzovaly. Auto tak může spíše poposkakovat a couvnout třeba o 10 centimetrů může být trochu problém. Kde jsou ale DSG doma, je dálnice a mimoměstský provoz. V něm využijí rychlé řazení, kdy spojky neprokluzují.
I DSG převodovky potřebují měnit čas od času olej. Doporučený je interval 60 tisíc kilometrů, a to navzdory tomu, že výrobci uvádějí obvykle jejich náplň jako doživotní. V jejich řeči to znamená, že konec životnosti by měl nastat někde mezi 200-300 tisíci kilometry nájezdu.
Srovnání DSG převodovky a planetové převodovky s hydroměničem
Zdroj médií: Depositphotos.
Za srovnání DSG oproti převodovce s hydroměničem děkujeme
Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.