DSG skříně jsou s námi už nějakou dobu. Za 20 let se dostaly do velkého množství aut, jsou dobře známé jejich výhody i slabiny.
Automatická převodovka DSG – funkce, výhody, nevýhody
Články na téma automatické převodovky DSG:
- Co je DSG převodovka
- 7stupňové DSG převodovky
- Vybíráme ojetinu s DSG převodovkou
- Převodovka DSG vs CVT
- DSG převodovka nebo manuální převodovka, kterou vybrat?
- Převodovka DSG vs. hydroměnič
- Sekvenční převodovka je podobná manuální
- DSG převodovky jsou s námi už přes 20 let - právě čtete
- Hydroměnič – vrací se k němu Volkswagen?
Jak funguje DSG převodovka?
DSG jsou ve své podstatě dvě převodovky v jedné. Jedna má jenom sudé převody (2, 4, 6), druhá liché (1, 3, 5, 7). Každá z těchto převodovek má svoji spojku na vlastní hřídeli, ačkoliv obě hřídele mají stejnou osu. Jak je to možné? Jedna je totiž dutá a ta druhá tou dutou probíhá.
Také čtěte
Řazení je velmi rychlé, protože většinu času jsou zařazené dva převody současně. Před rozjezdem je zařazena jednička a dvojka, obě spojky jsou rozepnuté. Jakmile chce řidič vyjet, začne spínat spojka liché hřídele, na které je zařazen první převodový stupeň. Auto tak chvíli jede na jedničku, poté dosáhnou otáčky potřebné úrovně, rozepne spojka liché hřídele a v ten samý okamžik sepne spojka hřídele liché. Tím je zařazena dvojka. Na liché hřídeli elektromechanika mezitím zařadí trojku a spojka čeká na vhodný okamžik k jejímu sepnutí. Což je samozřejmě doprovázeno rozpojením spojky na hřídeli sudé. Takto to jde pořád dál, při podřazování je pořadí samozřejmě opačné.
Kouzlo DSG převodovek je v tom, že umějí řadit velmi rychle a prakticky bez přerušení toku kroutícího momentu. Díky tomu je její nasazení vhodné i ve sportovních vozech, kde je každá setina sekundy vítaným pokrokem. Nevýhodou je, že řazení počítá s tím, že řidič jede pořád víceméně stejně. Algoritmus nemá moc jak se dozvědět, že najednou se z poklidné jízdy stane prudká akcelerace, při které bude potřeba podřadit. Protože princip funkce neumožňuje rychlé řazení sudých nebo lichých převodů hned za sebou, musí skříň podřadit třeba z pětky na čtyřku a pak až tam dát kýženou trojku. Nějaký čas to samozřejmě zabere a uživatelský zážitek to nevylepší. Dá se tomu pomoci sportovním režimem, který počítá s vytáčením motoru do vyšších otáček a v zatáčkách neřadí, pokud je to možné, vůbec.
Problém jménem DQ200
Většina koncernových převodovek má spojky v olejové lázni. Jenže s nástupem maloobjemových agregátů s menšími točivými momenty přišla i převodovka DQ200, která je určena pro momenty do 250 Nm. O nutnosti použít suché spojky se mluvilo mimochodem už v roce 2003, kdy VW s velkou slávou DSG automaty začal osazovat do svých aut, takže to není nic nového. Problém je, že při jízdě pomalejším tempem, respektive doslova krokem, má převodovka tendence držet jedničku s napůl sepnutou spojkou, která tedy prokluzuje. Kratší prokluz ničemu nevadí, delší popojíždění v koloně však spojky nadměrně opotřebovává. Není tedy divu, že klidně v 80 tisících si DQ200 řekne o servis v podobě výměny spojkové sady, což popravdě není úplně levný špás. Vývoj se naštěstí trochu posunul, takže novější skříně DQ200 už problémem tak výrazně netrpí.
Zdroj médií: Depositphotos.