Objednáte-li si něco online, patrně vám to přinese pošťák (pokud se zadaří), případně vám zavolá kurýr. Přijede obvykle v lehce otřískané dodávce s naftovým motorem a manuální převodovkou. V budoucnu si to velmi tiše přibzučí, a to v pravděpodobně velmi specializovaném autě.
Amazon Van – budoucnost rozvážkových služeb je elektrická
Články na téma rozvoj elektromobilů:
- Elektromobilita a elektromobily v Norsku
- Historie elektromobilů: Jak to všechno začalo
- Jaká je budoucnost elektromobilů?
- Čínské elektromobily a jejich vývoj
- Amazon Van – budoucnost rozvážkových služeb je elektrická - právě čtete
- Jak vypadá elektromobilita ve Skandinávii
- Elektromobilita potkala i taxi v Londýně
- Kanada představila plán na přechod k elektromobilům
- Čínská automobilka BYD ovládla rakouský tendr
- Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA
- Evropská unie a její clo na dovoz elektromobilů z Číny
Rivian EDV si nechal speciálně vyvinout a vyrobit gigant v oboru prodeje prakticky čehokoliv přes internet – Amazon. Moderní automobilka zabývající se výhradně výrobou elektromobilů udělala tři varianty EDV-500, EDV-700 a EDV-900, což je v podstatě velikostní odstupňování ekvivalentní nám lépe známému jako L2H2, L3H4 a podobně.
Elektřina ve městech vede
Proč zrovna elektřina? I ti největší kritici asi uznají, že do města je to ideální pohon. Jak dostupností maximálního krouticího momentu od nízkých otáček, tak i odolností. Naftové motory ve městech trpí, moderní benzínové na tom nejsou o mnoho lépe. Navíc u elektromotoru se neřeší teplota oleje ani jeho výměny, výhodou je i absence převodovky. No a v zimě topí elektrické auto hned.
Jednoúčelová dodávka
Celý Amazon Van, jak se také dodávce říká, je uzpůsoben jednomu jedinému účelu – rozvážení balíků. Už samotný klíček je udělaný tak, aby šel klipsem přichytit na kapsu a řidič ho nemusel nosit v ruce. Dveře řidiče jsou ty nejméně podstatné, daleko důležitější jsou dveře směrem k chodníku. Ty se neotevírají směrem ven, ale jsou zasouvací.
Největší vychytávkou jsou ale dveře mezi nákladovým prostorem a kabinou. Jakmile řidič auto zaparkuje, tyto dveře se automaticky otevřou. V okamžiku, kdy řidič zařadí D a chce odjet, dveře se opět zavřou. Vychytávka, která ušetří za šichtu několik sekund, ale usnadní práci a především ji zrychlí (ačkoliv nepatrně) a zefektivní.
Interiér je samozřejmě odolný a plný materiálů, které půjdou snadno čistit, ale jen velmi těžko poškodit. Sedadla jsou v kabině dvě, ačkoliv to tak na první pohled nevypadá. Druhé je totiž skutečně nouzové a je skládací.
Obřím benefitem pro řízení je čelní sklo, respektive výhled. Při vývoji se myslelo na to, aby řidič měl výhled i těsně před auto a do všech úhlů, kde by někoho mohl potenciálně ohrozit. Sklo je samozřejmě vyhřívané.
K dispozici je i moderní infotainment, ovšem zaměřený na užitečné funkce, jako rozsvícení světla v nákladovém prostoru a podobně. Řidič se přihlašuje do systému pomocí QR kódu a navigace mu následně ukazuje trasu optimalizovanou podle naplánovaných rozvážek. Zajímavostí je absence rádia, nicméně k dispozici je Bluetooth, aby si řidič mohl přehrávat hudbu nebo podcasty, ze svého smartphonu. Bezdrátové nabíjení je samozřejmostí, stejně jako USB klasického formátu i USB-C. Při couvání se aktivuje kamera, takže řidič vidí, co je za autem a kam couvá.
Nákladový prostor je samozřejmě také plně přizpůsobený požadavkům na rozvážení zásilek. Speciálně designované police, přičemž některé z nich lze zvednout pro převoz nadměrných zásilek. Nejzajímavější jsou ale zadní dveře, které mají podobu rolety. Nevyčnívají tak mimo obrys auta, když jsou otevřené, což je výhoda zejména v centrech měst, kde není místa nazbyt.
Rivian vyrobil první tisícovku dodávek, kterou dodal Amazonu a výroba samozřejmě pokračuje. V USA budou postupně přibývat a Amazon bude za chvíli rozvážet ve městech výhradně těmito auty.
Zdroj médií: Amazon, rivianownersforum, YouTube (https://youtu.be/3CWCqJl0BEs).